Hur mycket foder ska jag ge?

Trasdockan

Trådstartare
Jag har en 4-årig D-ponny som gått på bete hela sommaren. Han har inte ätit något tillskott förutom lite betfor, men nu när näringen i gräset börjar ta slut ska jag börja ge honom lite kraftfoder.

Har köpt Hippo Bas Harmoni, som jag tänkte att jag skulle vänja in honom på. Hur mycket ska jag ge i början? Han är inte så lättfödd, äter 2 kg kraftfoder om dagen på vintern.

Sv: Hur mycket foder ska jag ge?

nu när näringen i gräset börjar ta slut

Börjar gräset i sommarhagen ta slut? Näringen i gräset börjar definitivt inte ta slut redan!

Men om du vill vänja in ponnyn på ett kraftfoder redan nu ändå så börja med en dl om dagen och öka långsamt så kommer du väl komma upp i normalvintergivan när gräset verkligen börjar tappa näring. :)

Förlåt, menar såklart att han får för lite näring för att gräset tar slut!'

Tack för svaret!

Det gör jag redan. Men som sagt, han behöver vänja sig på kraftfoder inför vintern, och jag måste ge honom kraft nu eftersom han klarar sig inte på endast grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 339
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka