Hur mycket foder ger ni eran unghäst?

isa__

Trådstartare
Jag ska köpa ett 2-årigt(snart 3år) varmblodssto snart och jag har funderat massor på vad jag ska ge för foder och hur mycket.
inkörd men körs inget nu hos ägaren, men tänkte ta hem henne snart, och skritta och och trava henne lite lugnt i vagn 3-4 dgr/veckan.
och till våren hade jag tänkt påbörja inridningen. (Ska inte tävlas i trav)
Jag vill ju att hon ska få i sig allt hon behöver! alltså protein och dyl.
Det skulle vara kul att se hur eran unghästs foderstat ser ut! :D

/Isa

Sv: Hur mycket foder ger ni eran unghäst?

Om du vill att hästen ska få i sig allt vad proteiner o mineraler innebär i rätt mängs så behöver du börja med o ta en analys på ditt grovfoder. Vilket kraftfoder du se behöver beror helt o hållet på vad grovfodret innehåller. Har du högt mj o lågt smrp så behöver du öka proteinet o har du lågt mj o högt smrp så behöver du tillsätta mer energi. Det är ett evigt räknande det där.

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 155
Senast: Freazer
·
Ridning Vi har nyligen tagit över en tidigare framgångsrik tävlingstravare, monté och körtrav. En varmblodsvallak som är hög i rang och slutade...
2
Svar
33
· Visningar
3 768
Senast: Pudlan
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 557
Senast: Cornelia
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 264
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Ridskoleryttare