Hur mycket energi förbrukar katter?

Skjøldur

Trådstartare
Jag köpte lilla Vessla på ett katthem i augusti och då var hon ca ett år ung och 2 1/2 kg lätt. Hon hade suttit i en kattbox i flera månader och haft tråkigt så hon hade varken fett eller muskler. Här äter hon och busar av hjärtans lust och nu väger hon 3 kg. Kanske är det höstaptit och i så fall kommer hon att tappa aptiten då det går mot ljusare tider igen. Jag hoppas det, men vågar inte fortsätta att ge henne fri tillgång på mat! Hur mycket energi förbränner en liten lättbyggd, nätt honkatt? Okasterad utekatt och för en ung o glad busmaja. Det har funnits många kosttrådar här men jag har aldrig hittat någon tabell på hur mycket energi dom gör av med.

Sv: Hur mycket energi förbrukar katter?

Dom gör av med rätt mycket(tror jag), så tror du kan ha henne på fri tillgång. =)
Men skulle aldrig ha henne okastrerad, därför att hon dels går ute samt att hon kommer från ett katthem( som i sin tur inte gjort sin del att kastrera henne).

Kl
Finns inga tabeller vad jag vet på katt .

Ang inte kastrerad låter det jättekonstigt av ett katthem minst sagt .?

Ts : sterilisera är viktigt även ur hälsoaspekt på katthonan om den inte ska ha ungar . De kan inte sällan få tumörer i mjölkkörtlarna av att löpa ständigt utan att bli dräktiga osv .

Hon kommer från ett litet katthem som endast tar emot katter som polisen beslagtagit. Dom förvarar katterna och ger dom mat o dasslåda i all enkelhet. Därför är det inte konstigt att hon är okastrerad. Jag har haft katter i hela mitt liv så jag vet allt om deras fortplantning och om riskerna med p-piller. Men jag tänker ta en kull på Vessla. Det behövs bra, väluppfödda bondkatter också. Vessla är helt oskygg och välkomnar alla. En gullegosig liten busmaja som knatter-spinner som en moppe. Rödbelgie semilånghår för att tala raskattspråk...
Med en utvald hane kan hon få ungar som är lika vackra och åtråvärda som hon själv.

Jag skriver detta med vädjan i rösten och inte med "påhoppar"-rösten....

Snälla..... Det finns så ofantligt många hemlösa katter och kattungar som behöver ett eget hem. Ta hand om dem i första hand och strunta i att avla på din katt. Hon kommer förmodligen även att må mycket bättre kastrerad.

Det behövs bra, väluppfödda bondkatter också. Vessla är helt oskygg och välkomnar alla. En gullegosig liten busmaja som knatter-spinner som en moppe. Rödbelgie semilånghår för att tala raskattspråk...
Med en utvald hane kan hon få ungar som är lika vackra och åtråvärda som hon själv.

Nej, det behövs inga fler huskatter. Har du kollat blocket? Det finns massor av gulliga kattungar där. M-A-S-S-O-R. Och jag antar att du inte tänkt hälsotesta henne för div sjukdomar?

Hon kommer från ett litet katthem som endast tar emot katter som polisen beslagtagit. Dom förvarar katterna och ger dom mat o dasslåda i all enkelhet.

Då är det inte ett katthem,snarare ett förvaringshem.
Ibland är det t.ex hundpensionat som förvarar katterna och där ska katterna i ny miljö, även om de är avskilda från hundarna kan de känna doften av hund och kanske höra dem,bedömas hur sociala och orädda de är av personer som inte alla gånger är så vana med katter och hur de kan bete sig i en ovan miljö.

Det behövs bra, väluppfödda bondkatter också. Vessla är helt oskygg och välkomnar alla. En gullegosig liten busmaja som knatter-spinner som en moppe.

Hur kan du veta om en vuxen katt som polisen har tagit i beslag är väluppfödd?
Har du tagit tester på henne, FIV, Felv så du vet att hon är någorlunda frisk?
Den utvalde hanen är han testad så han inte överför några sjukdomar?

Rödbelgie semilånghår för att tala raskattspråk...
Det kan lika gärna vara huskattsspråk

En sanning med modifikation.Får hon gå fritt ute kan hon para sig med vilken hane som helst.
Inte ens när de föder upp raskatter och vet kattens bakgrund flera generationer tillbaks är det säkert att kattungarna får de t.ex.de färger man har tänkt sig.
Din katt skulle kunna få svarta korthåriga ungar och de brukar inte stå högst upp på listan av åtråvärda kattungar.

Jag frågade om det fanns någon tabell el dyl för hur mycket energi katter behöver och sa att hon är okastrerad och att jag har lust att ta en planerad kull efter henne. Då är det kostråd jag behöver och inget annat! Om ni vill diskutera bondkattsavel så skapa en egen tråd. Jag är gammal här på forumet och vet redan vad en del av er tycker. Jag tar ansvar för mitt och ni för ert. Jag kommer självklart att göra mitt bästa för att få friska, vackra ungar. Skulle det visa sig vara omöjligt att hitta ett bra hem till någon av den så avlivar jag hellre hos veterinär än ger bort den. (Jag har avlivat en grå-vit honkattunge för snart tjugo år sedan. "Fel", den var rädd för alla främmande. Kattungespekulanter intresserar sig inte för en unge som gömmer sig, dessutom en hona. Hennes lika skygga bror fick en hem till sist.) Så jag söker en vacker, orädd hane till Vessla, hittar jag ingen så får det vara. Vad ni än säger så kommer jag inte att diskutera saken mer.

Senast ändrad:

Ja, det var synd att jag var tvungen att avliva Såfins gråvita unge. Dom hade en överenskommelse i Humlekil om att ingen skulle ha mer än en vuxen katt pga några jägare hade höll ihop och dom hade planterat in fasaner. Hade inte jag gjort det hos vet så hade hon antagligen blivit skjuten.

Jag hoppas verkligen att du tar ditt förnuft tillfånga. Det finns hur många bondkatter som helst, även långhåriga sådana som aldrig kommer få ett eget hem så du behöver inte föda upp fler. Ta fler katter ifrån katthemmet om du vill ha fler eller ta hand om en redan dräktig hona om du absolut vill ha ungar. Att du skulle avliva ungarna om du inte hittar hem till dem är ju bara så oseriöst. Har du satt dem till världen så får du väl ändå ta hand om dem och inte skylla på någon annan. Då hade du väl fått flytta då om du har (hade?) så märkliga grannar att de tror att de kan lägga sig i vad för djur du har och hur många.
Friska djur avlivar man inte.

RER för en katt är 70 kcal(BW kg)^0,75 dvs. för din katt 70(3)^0,75=160 kcal. Sedan behöver man ju oftast ligga över RER, i synnerhet okastrerade katter.

Så katten har p-piller vad jag fattat det som medans du väljer hane?

Du säger att du vet allt om katters fortplantning. Är hon testad? Är hon genomgången så hjärta och allt är okej? Blåsljud och andra hjärtsjukdomar är väl rätt vanligt på katt och det är väl ärftligt? Eller har jag fel?

Jag är en amatör på allt vad kattavel heter så jag kanske bara pratar i nattmössan men jag skulle aldrig släppa ut en katt jag vill ha ungar på med risk för tråkiga sjukdomar! Någon annan kanske vet mer än mig?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka