Hur mycket eftergift...

M

Moej

...när hästen "går i rätt form"?
Alltså när man med hjälp av tygel, ben osv. fått den att arbeta rätt med baken och "böja nacken".
Helt lång tygel, bara ge efter lite - eller inte ge efter alls när hästen söker stöd på bettet?

Sv: Hur mycket eftergift...

...och hur ska hästen förstå att den gjort rätt om du inte ger eftergift????

Ge en tydlig eftergift med både tygel och skänkel så hästen förstår att den gjort rätt.

Det är så jag gjort länge, länge men inte kommit någon vart alls :D
Testat några gånger nu att inte ge fullt lika mycket eftergift, och då bär hon sig mycket längre.
Det har alltid varit självklart för mig att ge väldigt mycket eftergift men jag har funderat lite på det där. Om hon söker stöd på bettet - då tar ju jag bort stödet om jag ger henne hel eftergift...?

Nu pratar jag alltså om att jag "rider in henne i handen", tänkte så att det inte blir missförstånd :D

När hästen har hittat sin form så ska du ge eftergift med både säte, skänkel och tygel........men.......
Den ska vara såpass att du fortfarande har kontatkt med hästen...du ska inte släppa den helt i handen.
Med kontakt menar jag att tygel ska inte glappa utan du blir bara lättare.

Ja det är väl inte fel att rida hästen med kontakt i munnen om det är det som behövs, bara hästen inte liksom hänger i bettet. Däremot tror jag att det är viktigt med eftergift. Jag lär min häst att samla ihop sig m h a sätet endast och kanske att han känner tyglarna på halsen, d v s jag vill att han ska samla ihop sig innan det har gått så långt att det blir påverkan i bettet.

Ibland måste jag dock ta tag i honom lite mer och då kan jag hålla i honom samtidigt som jag trycker på lite mer med skänklar men sen när jag får igenom vad jag vill ger jag ordentlig eftergift och sedan kan jag återgå till att endast samla ihop honom m h a sätet. Jag vill inte att min häst ska ta stöd i bettet, jag vill att han ska bära sig själv och jag tror att det är lättare att lära honom det om man ger ordentlig eftergift.

*KL*

Att ge eftergift med skänkel, säte och tygel håller jag inte med om. När hästen gör rätt, sluta rid?

En eftergift kan ske på många olika sätt, men om vi pratar mun-bett-tygel så ska eftergiften komma blixtsnabbt när hästen ger för handen. Dock kan den vara mer eller mindre synlig... Det beror på häst, utb ståndpunkt och syfte. Dock vill jag inte släppa skänkeln/sätet i det läget, det måste finnas kvar för att ge understöd och fortsatt drivning in i formen, mer eller mindre.
Samlingen ska i första hand komma från sätet-benen och i sista hand handen.

Jag håller helt med dig "Wrangler", eftergiften i handen ska komma direkt, och jag tycker absolut inte att man ska sluta driva med sätet/skänklar, hur ska då hästen veta att den ska fortsätta jobba i sin form.
Jag ger mycket och snabb eftergift men tappar aldrig kontakten med hästen. Sen är det självklart att man får olika rektion från häst till häst. Jag rider alla mina hästar på samma sätt och jag har aldrig upplevt något problem just vi eftergiften och behålla formen.
:bump:

Håller med dig , ge en liten eftergift m mjuk hand och fortsätt att rida med säte och ben , slutar att driva gjör vi enbart när vi ber om stopp eller en långsammare gångart.:idea:

Jag gjorde som du, gav en ganska tydlig eftergift när min häst gav efter för tygel, för att visa henne att det var det jag ville att hon skulle göra. Men jag kom, liksom du, inte vidare. Hon körde upp huvudet och gick sällan riktigt stadigt i form. Men så bytte jag tränare och den nya frågade mig varför jag släppte efter på tyglarna. För att tala om att hon gör rätt, svarade jag. Då frågade han hur jag gjorde när hästen skulle få slappna av och gå som den ville... alltså när jag skrittar på lång tygel. Aha... Hästen trodde ju att den fick göra som den ville när den fick lösa tyglar! Jag fick börja med att ha en bättre kontakt med hästens mun. Ge eftergift, ja, men inte så mycket att jag tappade kontakten. Och vilken skillnad det blev! Med tiden utvecklar man detta så att du kan vara mjukare och mjukare i handen och att hästen ändå går i form. Men hästen måste först förstå att den ska stanna kvar i form innan du kan länga på tyglarna.

Hellt rätt, men tänk på att vid varje träningspass kan det vara bra att låta den galoppera och jogga i en lös form på slutet (10-15 min) och endast styra och behärska hästen med sätet, benen för att inte fassna hela tiden i den mer samlade formen m. kontakten i munnen.:idea:

Jag göra nästan likasom wrangler. Jag själv tror väldigt mycket i balans/kropp språk när vi rider lika mycket på markern. När jag ska samla så samla jag min kropp dvs jag rider i form så att hästen vet vad det betyder. Sen hålla jag tyglar stum. Redan i rätt plats och krama med skäklarna. Så fort de lysna så släppa jag skäklarna. Men fortsätt rider i form. Jag släpper inte tyglar heller för jag har inte draget åt de i första hand. Att har tyglarna i rätt lägge från start så är det up till hästen att hitta sin egen eftergift själv. dvs att du inte dra i munen hela tiden så länge du håller stum, och hästen kan hitta rätt lägge bara några mm bakåm betet vara det är bekvämt för han/hon. När de har gjort rätt så slapna av med kroppen, händer och ben. rider en stund sen börjar om i ordning. Alltid i ordning. Kropp, händer, skänklar. Om du är konsekvent så till slut hästen börjar samla när den känna dig samla.

I början av träning så var säkert att du gör korta stunder med successiv förlänge annars blir de fördersamt om de verkligen gör rätt och vill hitta mer eftergift själv och då kan de börjar krångla, kör up huvud, ect, sen till slut får de eftergift vid fel tillfället.

Det är så jag gjort länge, länge men inte kommit någon vart alls :D
Testat några gånger nu att inte ge fullt lika mycket eftergift, och då bär hon sig mycket längre.
Det har alltid varit självklart för mig att ge väldigt mycket eftergift men jag har funderat lite på det där. Om hon söker stöd på bettet - då tar ju jag bort stödet om jag ger henne hel eftergift...?

Nu pratar jag alltså om att jag "rider in henne i handen", tänkte så att det inte blir missförstånd :D

Läste lite vad du skrivit om Molly...hon kan mer än du tror o det vet jag ju eftersom jag ridit henne. Jag ska inte säga vad du ska göra o inte göra..men du måste kräva lite mer av henne om du ska få henne dit du vill, du är inte elak mot henne för att du kräver nåt av henne. Molly kan bli riktigt duktig om du jobbar med henne o är konsekvent, hon vet hur du funkar o hur hon ska slippa undan. Hon kan vara väldigt lyhörd o känslig bara man plockar fram det ur henne. Säger inte det här för o klaga på dig utan vill att du ska veta att du har en häst som har mycket mer att ge om du bara kräver det :)

Ja gud ja, hon kan definitivt mer än jag tror :) men eftersom hon inte gjort saker på så länge, flera år, vet jag inte vad jag kan kräva av henne. Alltså vad hon orkar rent fysiskt.
Och jag är lite för snäll när jag rider, det brukar ridlärarna på klubben klaga på också :D
Men det har börjat bli bättre med det nu när jag kör lite mer "mot dressyren" för där känner jag mig säkrare och vet vad jag håller på med.

Ja gud ja, hon kan definitivt mer än jag tror :) men eftersom hon inte gjort saker på så länge, flera år, vet jag inte vad jag kan kräva av henne. Alltså vad hon orkar rent fysiskt.
Och jag är lite för snäll när jag rider, det brukar ridlärarna på klubben klaga på också :D
Men det har börjat bli bättre med det nu när jag kör lite mer "mot dressyren" för där känner jag mig säkrare och vet vad jag håller på med.

Men även om hon inte gjort saker på länge så kan du kräva att hon lyssnar på dig o gör det du ber om...man behöver inte göra mycket för att hon ska bli alert o vaken, o fysiskt krävande behöver det ju inte vara för du kan träna skritt o lite lätta travövningar om hon inte orkar o inte för länge, utan kör korta pass o sluta när det går som bäst. Men du rider ju kurser varannan vecka o har ridit western ett tag nu så borde ju känna dig lite hemma där :) Skulle du bara få Molly lite mer vaken o alert så kommer ni att komma framåt..så ge inte upp nu när du jobbat så länge med western, även om du vill rida dressyr emellanåt.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 601
Senast: corzette
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 471
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka