Hur mycket bete?

U

UnderIce

Hej!

Jag har en fråga? Det är nämligen så att jag oroar mig väldigt mycket för att min häst nu får för lite bete.

Han är korsning fullblod/connemara, två år och ca. 1.57 cm hög.

Jag har flyttat nu i sommar och då även flyttat med mig min häst hit till granngården. Tidigare har han gått på väldigt bra bete och så fort de har ätit ner en bit har vi flyttat dom så de hela tiden har haft väldigt mycket gräs att äta, men här har de några hagar som är väldigt stora och jättefina, men det är ganska nerätet, hästarna har i princip gått här från o till hela sommaren, en del hagar är som en klippt gräsmatta.

Min häst har varit här i en månad ungefär och han fick ganska fint bete till en början men nu går han på sämre, typ gräsmatta, han är en så länge fin i hullet men absolut inte tjock. Vad ska jag göra? Jag vill ju inte att han ska tappa i hull.

Men sen har jag en kopis som hela tiden har sina hästar på i princip så här dåligt bete och dom är inte feta men dom är heller inte för tunna. Vad tycker ni? Hurdant bete har ni till era hästar och ger ni något tillskott?

Enligt min kompis kan jag ju bara ge honom kraftfoder ifall han blir tunn, men jag hade velat slippa det för att jag också ska börja rida in honom nu och jag vill inte ha världens energiknippe.

Vad tycker ni att jag ska göra? Jag är så orolig för att han får för lite mat och går o e hungrig hela tiden? Hade jag kunnat välja och det hade varit min egen gård skulle han gått på mycket bättre bete. Men nu när jag inte kan det vet jag inte hur jag ska göra. Det är verkligen krångligt att ha bara en egen häst uppstallad hos någon som enligt mig inte vet speciellt mycket om hur man sköter om hästar. Men jag vill ju inte flytta honom till ett annat ställe eftersom jag bor precis jämte och tycker att det är väldigt trevligt att ha honom där.

Dom som äger stallet lyssnar inte heller, de vet bäst.

Snälla hjälp någon!!:cry:

Sv: Hur mycket bete?

kan du inte tillskottsfodra med lusern då ? det gör vi nu. ska flytta våra till ett annat bättre bete i helgen, då dom ätit upp det mesta där dom står nu.

Ja det har jag hört andra säga att dom gör. Men jag kommer ju inte kunna flytta honom till något bättre bete eftersom de inte gör det. Kan man tillskottsfodra med det hela tiden ända tills de ska börja äta hö igen? Det funkar ju inte att ge honom hö heller eftersom han inte går ensam, i så fall får jag ju ta in honom och då äter han ändå inte för han blir så stressad av att stå inne själv.

Men lusern skulle jag ju kunna ge honom. Vad har ni för hästar och hur mycket tillskott ger ni?

2 halvblod, 1 D-ponny och 2 shettisar. dom stora får några kg/dan, shettisarna bara en halvliter (blöt) och D-ponnyn drygt 1 kg. lusern kan man ge tom. istället för hö, det är ju ett rent grovfoder.

Jag har en D-ponny på 148 cm och han började rasa i vikt för någon månad sedan, betet ser ut precis som du beskriver det där han går.
Jag stödfodrar med Lusern och även med lite Krafft Grund och havre nu.
Sedan ger vi sex kg hö per häst och dag, 3 kg morgon och 3 kg kväll.
Hästarna tappar vikten snabbt och det är ju rätt jobbigt att få dom fina i hullet igen.
Det går tre hästar tillsammans på vårt sommarbete och alla stödfodras med både hö och krafftfoder.

På söndag ska han dock flyttas hem igen :D

Har oxå börjat stödfodra min häst på betet då han tappade i vikt.
Här har det varit dåligt väder och kallt. Tror att det tar mer på dem än man tror. Han får Lucern Hackad strå och sitt vanliga kraftfoder. Det har gjort susen!

ok...ja det får nog bli lusern för min del då eftersom de andra inte vill att deras hästar ska få hö. Är det ingen som har problem där ni har era hästar uppstallade om ni inte har dom hemma? Med att ni inte kommer överens om olika saker? Hur löser ni detta?

Stallägarna här vill t.ex. snart börja ta in dom på nätterna, jag vill att min ska få gå ute om det inte blir riktigt ruggigt, hela sommaren har ju varit sådan så varför ta in dom bara för att det är höst om vädret är varmare än vad det har varit hela sommaren tidigare? Men som sagt har jag bara en häst och kan inte låta honom gå kvar ute själv, så jag måste ju göra som dom gör.

Hur ska man göra??

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
600
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka