Hur mycket äter ponnyn på lösdrift?

MiaMaria

Trådstartare
I år ska vi ha ungponnier på lösdrift här för första gången. De ska naturligtvis ha fri tillgång på grovfoder. Det är dags att planera och köpa in och jag funderar på hur mycket man ska beräkna per ponny (d-ponny). Jag planerar att ge vanligt torrt hö och ströa med halm. Vad har ni andra för erfarenhet? Fodrar ni hö eller hösilage? Fördelar/nackdelar?

Sv: Hur mycket äter ponnyn på lösdrift?

vi fodrar bara med silage numer, dels för att det blir mkt. billigare men även för att det innebär mindre jobb/hantering. dessutom har det varit lättare för oss att förvara, här har dom senaste vintrarna varit så fuktigt så kvaliten på höet blir inte så strålande.

vi räknade på 15 kg hö/dygn då vi hade växande D-ponnys på lösdrift (det är några år sedan, och då hade vi bara hö)

i ligghall har vi alltid haft halmbädd som skottas 1-2 ggr/dag på skit(välutnyttjad :angel:)

Hmm skulle nog räkna runt 15 kg /dygn. Min häst har ätit ca 20 kg hösilage /dygn med ts på 68 % är ett varmblod på 500 kg och han hade då fri tillgång i hagen och åt knappt mer om han fick heller.

Jag har också funderat på att ge hösilage istället till utehästarna, och kanske även till de stora hästarna ute. Har kollat runt lite, men tycker det är ganska dyrt med hösilage också. Med tanke på att de äter mer av det också... Förvaringen är ett stort pluss förståss. Vi har också svårt att förvara hö hos oss :(

köper man storbalar direkt av bonden så brukar inte kg priset bli så högt som på hö. vi ger drygt 50 öre/kg för 700 kg balar, det skulle motsvara knappt en kr/kg för hö. förra vintern låg kvoten på 9.3. ju tyngre balar ju billigare - oftast.

Det var billigt! Så stora balar skulle inte funka hos oss då vi inte har så många hästar, men ska ändå kolla runt lite. Skulle kunna bli något billigare än hö iallafall, vi betalar 2,40:- :eek:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
751
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
783
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka