Hur mycket äter en nordsvensk åring?

C

cafu

Ja, se rubriken. Hästen ifråga, nordsvenskt brukssto på 8 månader, har fri tillgång dagtid i hagen och får så mycket hon orkar äta inne i boxen nattetid. Men jag har svårt att uppskatta hur mycket hon får i sig totalt. Har analyserat fodret (ensilage) men behöver ju veta vad hon får i sig för att kunna räkna ut en bra foderstat...

Sv: Hur mycket äter en nordsvensk åring?

det du lägger in i boxen på natten kan du ju lätt hålla koll på hur mkt det är om du väger det, och vill du hålla koll på hur mkt han kan äta i hagen kan du ju ställa han i en ensam hage några dagar och mäta höet så du ser hur mkt han äter... Mitt varmblod 10 år äter ca. 10 kg hösilage i hagen...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka