Hur mycket äter en C-ponny?

MM

Trådstartare
Jag vet självklart att det beror på hur värdena ser ut på grovfodret och att ni omöjligen kan ge mig ett exakt svar men på ett ungefär?

Har bara haft stor häst innan och dom har haft fri tillgång och då ätit runt 12-15 kg per dag och nu har jag en lättfödd ponny och detta blir våran första vinter tillsammans så jag har ingen koll på hur mycket han äter.

Det är hö det gäller och tidigare år har det varit av bra kvalité. Kommer från samma bonde men det är ju ingen säkerhet på hur årets skörd blir.

Ska beräkna på ett ungefär hur mycket jag ska beställa, därav frågan. Beställer hellre för mycket än för lite.

Men ska jag räkna med 7-8 kg per dag eller är det för mycket/lite?

Sv: Hur mycket äter en C-ponny?

Det går inte alls att svara på. Beror helt på om grovfodret har för MJ, det kan ju
variera något enormt, och hur blött det är. Är det blött så behöver de äta fler kilon.

Finns det inte möjlighet att få se analys innan du beställer?

Jo, jag vet att det är omöjligt att säga, tyvärr.

Jag frågade om analys men den får vi i samband med första leveransen, så jag kan inte räkna alls innan utan beställa på måfå. Vilket inte är speciellt roligt för min del. Ser ju gärna direkt hur mycket jag behöver beställa.

Men det finns hö kvar från förra året och blir det lika bra skörd i år så är det torrt.

Jag hade kunnat köpa eget men ägaren ser helst att vi beställer från samma allihopa och jag har inget problem med det, mer än att jag inte vet hur mycket hö jag ska ha :meh:

Till min islänning som är c-ponny räknar jag generellt på 10kg hö/dag och då räknar jag på ett ganska "normalt, mellanbra hö" men han äter oftast runt 7-8kg/dygn på fri tillgång men ibland behöver de ju lite mera och så blir det ju lite spill.
Utöver det har han fått lite mineraler och en näve lucern för att han tycker det är gott :d

Det har alltid fungerat bra och han är relativt lättfödd men har inte blivit fet på det iaf :)

Räkna du på 8-9 kg/dag. Om jag inte minns fel så är din häst en unghäst och de kan behöva lite mer när de växer men på samma gång så behöver den ju bara grundbehovet eftersom den inte utför något arbete. Jag tycker att det är bättre att ha för mycket än för lite hö på skullen och kanske kan du justera din beställning vid första leveransen när du får analysen?

Min stora d-ponny åt 8 kg hösilage, och min nuvarande /150 cm i mkh åt när vi hade torrt hö 7 kg, lättfödd. Så räknar du med det du sa har du ju förhoppningsvis lite till godo om några balar är dåliga!

Tum Regal är 1.5 - 2% av hästen vikt.
Som vikten kan vara svor att bedöma och hästen är under eller överviktig kan man gå efter den gamle räkna sätt med hästens höjd som vägledning:

Total grovfoder giv.
<120cm = 6-7kg
120-130 = 7-8kg
130-140 = 9-10kg
140-150 = 10-11kg
150-160 = 11-12kg
>160 = 12-13kg

Tack för era svar :)

Jag räknar med 9 kg/dag så borde det inte vara för lite i alla fall.

Det går att justera mängden till andra leveransen så jag kommer inte stå där med för lite hö om det skulle behövas mer.

Det verkar stämma bra med vad dom andra skrivit.

Han är ca 132-133 cm nu och växter lite till (2 år) så 9-10 kg stämmer enligt den tabellen.

Min c ponny har fri tillgång men skulle tippa på att hon orkar stoppa i sig runt 10 kg utan att bli tjock. Motioneras varannan dag! Hon är lätt född.

Njae för att magen ska må bra och tuggbehovet tillgodoses behöver de minst 1kg ts per 100kg egen vikt. Det säger dock ingenting om hur mycket mat ponnyn faktiskt behöver eftersom det beror på ponnyn och vad grovfodret faktiskt innehåller.

Man behöver ju ge mer hö som innehåller 5MJ/kg ts än av ett med 10MJ/kg ts. Ger man silage blir det ju mer iom vattenmängden osv.

Jag räknar på 15kg per ponny (både B och D) och dygn (silage med ca 65%ts) och kommer troligen ha kvar när betet räcker i vår men hellre det än att behöva leta efter mer i vinter! De har även halm i ligghallen så det finns alltid strå att tugga på.

Precis, det är mkt bättre att ha hö kvar än att råka upp! Försök få tag på hö på våren om du inte har bokat, det är nästan hopplöst att hitta bra hö då...

Jag hade beställt minst 10 kg hö per dag.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 937
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
587
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 777
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt