Hur mycket äter en b-ponny??

S

Sissan

Dottern b-ponny har fått fångkänning och vi måste ju nu ge torrhö till henne sa veterinären. De har haft fri tillgång på rundbalat hösilage tidigare så nu undrar jag ju hur mycket hö man ska räkna på att hon äter /dag så jag vet hur mycket jag ska köpa? Hästarna går ute hela dagarna och bor i uteboxar så de bör ju ha fri tillgång på mat...
Eller går det lika bra att ge henne rundbalat torrhö om man får tag på det?
Jag kan inget om fång så känner mest bara panik just nu!!:eek:
Tacksam för svar!!!

Sv: Hur mycket äter en b-ponny??

Kan inte säga så mycket om just en fånghäst, men mina russ får väl mellan 5-8 kg hö, beroende på väder och så. De går ute dygnet runt. På vintern blir det nog mer ibland när det är kallt.

Kan du få tag i rundbalat hö, dammfritt och med ett lagom värde så verkar det bra. Hästen ska inte svälta utan ska äta minst (MINST) 1,2 kg torrhö per hundra kilo. Helst betydligt mer. Inget kraftfoder, men det antar jag att vet har talat om för dig. Gärna halm, som utfyllnad. Se till att den är ordentligt tröskad så du inte åker dit på kornen.

Fråga din veterinär VARFÖR du tvunget måste ge hö i stället för hösilage, för såvitt jag vet finns det inget som säjer att det ena är bättre eller sämre än det andra till en fånghäst. Det finns flera gamla trådar om detta.

Det är tyvärr så att alldeles för många veterinärer egentligen har NOLL koll på hästar och råd om utfodring till dem...

Ja jag antar att det var för att jag sa att ponnyn nu fick hösilage som gjorde att hon tyckte att jag skulle byta till torrt hö istället för att undvika silagen då hon nu blivit sjuk...?
Jag kan inget alls om fång och blir bara osäker på allt jag nu läser om det för ingen verkar ju veta nåt säkert om nåt...:confused:

Fråga din veterinär VARFÖR du tvunget måste ge hö i stället för hösilage, för såvitt jag vet finns det inget som säjer att det ena är bättre eller sämre än det andra till en fånghäst. Det finns flera gamla trådar om detta.

Det är tyvärr så att alldeles för många veterinärer egentligen har NOLL koll på hästar och råd om utfodring till dem...

Varje ny bal = foderbyte. Det är väl därför man rekommenderar hö till fångisar.

Det är egentligen inte mer foderbyte mellan hösilagebalar än det är mellan höbalarna på skullen. Där vet man inte heller ifall de kommer från strängen intill eller andra änden av åkern - om de ens är skördade på samma åker...
SÅ stora foderbyten blir det inte mellan varje bal, framförallt inte om de är skördade på samma åker.

Det är egentligen inte mer foderbyte mellan hösilagebalar än det är mellan höbalarna på skullen. Där vet man inte heller ifall de kommer från strängen intill eller andra änden av åkern - om de ens är skördade på samma åker...
SÅ stora foderbyten blir det inte mellan varje bal, framförallt inte om de är skördade på samma åker.

Fast själva ensileringen blir ju olika i olika balar med. Har själv sett att det kan skilja väldigt mycket på två balar från samma åker.

Men om jag nu ska köpa hö vad ska jag då söka efter för analysvärden på höet, vad är för kraftigt och vad är det som är för kraftigt för en fånghäst egentligen???:confused:

Eftersom hon nu inte ska äta nåt kraftfoder och höet inte ska vara för kraftigt så känns det ju jättesvårt för hon måste ju få i sig det hon behöver iaf....

Alltså, nu tar vi det här från början...

1. Det är INTE proteiner som utlöser fång, det är forskarna eniga om.
2. En fånghäst måste, liksom alla andra hästar, få sitt behov av proteiner tillgodosett.

OM du nu ska undvika kraftfoder så måste du ha tag i ett hö som innehåller minst 6 g smb rp/MJ så att du kan täcka proteinbehovet utan att det blir energiöverskott = fet häst.

Att ge ett hö som "inte är för kraftigt" är gammal, inaktuell kunskap om fång.

Det man egentligen ska undvika är nog de lättlösliga kolhydraterna som socker och fruktan. Men då måste man ju i så fall analysera just dessa.

Jag tror inte heller att ensilage är farligt egentligen. Däremot så börjar jag undra om det inte är så att det är lättare att man ger ett dåligt ensilage än ett dåligt hö. Jag är tex rädd att jag har gjort det.

Ja det som är problemet med denna ponny är ju att hon är svår att hålla i hull, hon är snudd på tunn med fri tillgång på hö och då har hon även fått korn+betfor. Så det känns ju helt fel att sätta henne på klent hö som vet och bekanta med fånghästar nu har rådd mig till....
Jag trodde dessutom att hon kunde ha fått fångkänningar av att hösilagebalen var alldeles möglig i mitten och att hon fått i sig nåt av det och då blivit sjuk men det var tydligen inte möjligt...
Har för första året köpt rundbalar och de är ju av betydligt blötare hö än vad jag tidigare givit mina hästar, för då har jag själv balat torrt hö. Så just nu snurrar det mesta i skallen min faktiskt.. Har aldrig tidigare ens stött på mögligt hö i mitten av en bal, hur vet man att det är mögligt innan hästarna har kommit åt det till exempel?? Och visst måste de väl kunna bli sjuk av det??:confused:

Hovslagaren var hit idag och han trodde ju inte ens att hon hade fång för hon är tunn, står riktigt, fina hovar, ömmar inget...

Ja det som är problemet med denna ponny är ju att hon är svår att hålla i hull, hon är snudd på tunn med fri tillgång på hö och då har hon även fått korn+betfor. Så det känns ju helt fel att sätta henne på klent hö som vet och bekanta med fånghästar nu har rådd mig till....
Jag trodde dessutom att hon kunde ha fått fångkänningar av att hösilagebalen var alldeles möglig i mitten och att hon fått i sig nåt av det och då blivit sjuk men det var tydligen inte möjligt...
det??:confused:
..

Varför skulle de inte kunna få fång av en möglig ensilagebal? jag tycker dessutom att det låter oroväckande att den är möglig i mitten. Även tunna hästar kan få fång (även om det inte äs så vanligt) det finns ju typ "tusentals" med olika faktorer som man tror kan utlösa ett fånganfall.
En häst med risk att få fång bör inte äta stärkelse som finns i spannmål. Då är det bättre att byta kornet mot lusern.

Håller med ovanstående skribent, byt ut kornet mot lusern och ge så mycket hon behöver. Fortsätt med betforn också, betfibern är bra för tarmfloran.
Kornet däremot bör du nog ta bort, undvik helt enkelt stärkelserika spannmålsprodukter.

Det du skriver är gammal, inaktuell kunskap om fång är just det som ger min häst fång. Som PL skriver i en annan tråd är det inte protein som utlöser fång men ett för kraftigt hö kan utlösa just den störning i magen som medför ett fånganfall. Just så är det med min fångis. När jag satte ut vårt otroligt proteinrika hö fick jag efter sju månader med diarré äntligen stopp och fången har stoppats. Idag mår han bra.

Ett "otroligt proteinrikt hö" är sannolikt skördat ganska tidigt och då är risken också stor att det innehåller höga halter av fruktaner - utöver det höga proteininnehållet. Där är väl kanske en trolig orsak till din hästs reaktion.

Det jag syftar på som gammal kunskap är att man tidigare rekommenderat att man ska ge sent skördat (helst fjolårshö :crazy: ) som innehåller så lite proteiner som möjligt. Sen skulle man inte ge några andra tillskott heller, så de hästar som fick denna diet fick ett rejält proteinunderskott. Men det går ju liksom inte att svälta bort fång...

Nej, och det gör vi definitivt inte. Vi ger ett mindre proteinrikt hö nu men betydligt mer av det. Hästen är jättefin i hullet. Men reagerar tyvärr på all slags protein när det blir koncentrerat. Han tål inte lucern heller. Jättetrist men tyvärr ett faktum. Tyvärr när man står där med trehundra balar kanonfins hö. Och som du skriver tidigt skördat. Tur att gamlen tål det i alla fall.

Och dessutom är det väl värt att understryka. Det går inte att svälta bort fång. Där håller jag med. Jag har sett åtskilliga hästägare som uppmuntrade av vet utan att fatta det tydligen försöker göra detta.

Hej!
jag har inte orkat läsa alla inläggen, men funderade på en sak. Jag har hört att fångrisken är störst när gräset är som mest utsatt, dvs vid zenit & vid grader under +5C. Där med är fruset gräs farligt, likaså har jag hört att det är med hösilage & morötter, dvs inte bra när det fryser. Alltså om de står i uteboxar som är kalla så är det kanske därför de inte ska äta hösilage?

Vår ena b-ponny äter mellan 15-20kg hösilage (kanske mer!) & den andra ligger väl på ca 15kg totalt. Hö skulle jag väl räkna med minst 10kg/dag till den sistnämnda. Den andra skulle säkert få i sig minst 15kg, men han är oxå väldigt stor b-ponny med enorm aptit och svårfödd..
Antingen köper du för mycket eller så köper du för lite & får köpa en gång till.
Jag är sån som räknar i överkant istället för underkant.

Lycka till!

Fruset gräs är farligt eftersom det bildas fruktaner i det.
Jag kan inte tänka mig att det skulle kunna hända i fruset ensilage (om det nu fryser).
Däremot kanske det är onyttigt av andra anledningar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
520
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈