Hur mycket är lagom?

Fibban

Trådstartare
Hello!

För snart en månad sedan var jag och hämtade min nordis! :love:

Han är född -06. Då jag köpte honom var han endast tömkörd ett par gånger och sutten på i skritt.

Vi satte igång med det samma! Började med lite promenad, gick vidare med tömkörning, hängde på honom, av och på med sadel, suttit på i skritt, och även prövat på lite trav. Har hängt med som hand häst och är riden på tillsammans med äldre häst och vi har även haft med min äldre häst som handhäst.

Han är otroligt lättlärd, trygg, lessnar snabbt och vill hela tiden göra spännande saker!
Min frågor är mest om jag går för fort fram? Hur mycket är egentligen "lagom"? Tidsmässigt? Är en halvtimme lagom per gång? En timma för långt?

Det är mycket skritt som sagt med även trav korta bitar. Han verkar hela tiden vara med på noterna och vill hänga med. Men bara för att han vill betyder det ju inte att det är bra för honom att hålla igång för mycket.

Tips och råd mottages!

Sv: Hur mycket är lagom?

lagom är i mina ögon ca 30 min 4 dagar i veckan. alltså rid eller tömkör den varannan dag. låt den vila ca varannan dag.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 962
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 101
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar