Hur mycket är fri tillgång?

Pancakes

Trådstartare
Hur mycket hösilage kan man gissa att det går åt till olika typer av hästar när de har fri tillgång? Jag inser ju att det är väldigt individuellt, men något måste folk räkna på när de köper in grovfoder antar jag? Finns det nåt generellt man skulle kunna räkna på för lättfödda, normala och svårfödda?

Sv: Hur mycket är fri tillgång?

Till våra fyra stora valacker (1 nordis, 1 ardenner, 1 stort halvblod och 1 mindre halvblod) går en 350-kgs bal i veckan. Vet inte exakt hur mkt var och en äter. Ardennern äter klart mest men han växer och så är han ju stor.

De har alltså en bal i hagen och äter när de vill dygnet runt.

Hur mycket hösilage kan man gissa att det går åt till olika typer av hästar när de har fri tillgång? Jag inser ju att det är väldigt individuellt, men något måste folk räkna på när de köper in grovfoder antar jag? Finns det nåt generellt man skulle kunna räkna på för lättfödda, normala och svårfödda?

Jag räknar i snitt 15 kg/dygn åt min varmblodstravare. Oftast äter han mindre, så när det går åt mer under de kalla dagarna så går jag ändå inte back. Fast å andra sidan brukar jag räkna på några hundra kg extra också.

Njaa , jag räknar snarare på hur länge hösilaget håller innan det blir dåligt faktiskt .
420kilo med ts värde skyhögt , så det är plastat hö mina äter .
Den balen räcker ca 5-6dagar beroende på kyla o då har jag 4 små hästar , två varmblodiga o två kallblodiga + ett föl 6mån.
Rakt överslag blir ca 14kilo per dygn o häst nu men detta är ju inte en exakt vetenskap.fölet äter ju inte så mkt tex .
I vintras gick det en sån bal på 4dagar.

Fri tillgång = alltid grovfoder dygnet runt det tar aldrig slut.

Mina stora hästar äter uppåt 20 kg per häst och dygn. Sen har jag en tillridningsponny, welsh mountain och den har jag ingen aning om vad den stoppar i sig - har startat en tråd i detta forum om just det... :p

Mitt fullblod 162 cm väger ca 450- 500 kg äter ca 20 k hösilage med ts 60 %, min förra häst varmblod 156 cm 500-550 kg åt oxå runt 20 kg hösilage med ts runt 70 %.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 051
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 054
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 309
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar