Hur mycket är det okej att lägga sig i?

T

Tveksam

Jag använder anonymt nick, då det finns personer här som känner mig och mitt vanliga nick, och jag vill vara lite anonym. Hur långt är det okej att lägga sig i? Utan att man anses som en besserwisser som alltid ska veta bäst?

Så här är det, en av tjejerna som står i samma stall som mig har skaffat en medryttare på sin ena häst. Tjejen ifråga är rätt svårbedömd i ålder, hon kan vara allt från tolv till sexton, och hon ska ha ridit på ridskola i flera år. Hon har ridit hästen sen någon gång i våras, och i början var det mest smågrejer jag reagerade på, men det var mest sånt som bara blev jobbigare för henne själv, och jag sa inget.

I sommar har hon inte synts till alls. När skolorna började igen så började hon komma ungefär en gång i veckan, och det håller hon på med fortfarande. Anledningen till att ägaren har medryttare är att hon inte hinner med att rida alla dagar i veckan, då hon är ensamstående med ett par småbarn, vad jag har fattat det så har de kommit överens om att ägaren rider tre gånger i veckan och tjejen de andra fyra. Ägaren rider mest ut de dagar hon har hästen, så det är inte fråga om några hårdare pass när hon rider.

Nu till problemet: Varenda gång tjejen är ute nu (alltså en gång i veckan) hopptränar hon stenhårt i paddocken, som dessutom är så liten att det i princip bara är svängar. Däremellan rids hästen inte alls, mer än att ägaren skrittar och travar henne i skogen max tre gånger/vecka. Det beror ju lite på om hon får barnvakt, om hon kan ta sig ut, och det är inte alltid det blir tre tillfällen. Hästen har en skada som inte går att bota, men som blir bättre av lättare ridning enligt veterinär, men det är inte bra att flängrida, hoppa högt eller utsätta hennes ben för mycket svängar.
Först tänkte jag att tjejen kan ju givetvis vara i stallet på andra tider än mig, så hon kan ju ha varit där när jag inte varit där. Men sen pratade jag med ägaren (gillar både ägaren och hästen jättemycket), och hon säger att hon knappt sett till henne eller ens pratat med henne sen innan skolavslutningen. Ägaren är aldrig där de dagar tjejen rider, och ser alltså inte hur hon rider.

Hur hade ni gjort? Som sagt har jag en bra relation till ägaren, och jag tycker att tjejens beteende börjar gå ut över hästen, och det känns INTE okej. Men samtidigt känner jag mig som en gnatig häxa om jag kommer och klagar. Föräldrarna brukar vara med, men de kan noll om hästar och verkar ha skämt bort barnet något enormt, även om föräldrarna i sig är trevliga. Barnet hälsar knappt och svarar sällan på tilltal. Oftast åker hon hem utan att göra iordning efter sig, så att jag eller någon annan får springa och städa upp efter henne. Att prata med föräldrarna känns inte aktuellt eftersom de inte kan något om hästar och inte skulle förstå vad jag menar, att prata direkt med barnet verkar inte heller funka eftersom hon inte verkar lyssna när vuxna säger till henne. Hade ni tagit upp det med ägaren? Jag vet ju att ägaren är beroende av att ha hjälp, och vet inte hur hon kommer reagera om jag klagar på tjejen?

Sv: Hur mycket är det okej att lägga sig i?

Svårt sådant där. Om du vill prata med ägaren kan du inte säga något liknande
De senaste gångerna jag sett X rida så har hon hoppat och det har gått ganska fort. Jag blev lite orolig iom hästens skada, eller den kanske blivit bättre?, och att X kanske missförstått hur hårt hon kan rida.
Då säger du inte att barnet är idiot och du säger inget om hur mycket hästen tål. Det enda du säger är att du blivit lite orolig och så får ägaren ta resten. Jag skulle i den situation du beskriver vilja veta vad som pågår då jag, och säkert även denna ägare, vill ha kvar hästen.

KL
Jag tycker Shaggys förslag lät bra! Jag vet ju att om jag hade varit i samma situation, och hästens skada gått upp/fått en ny skada, som skulle kunna relateras till medryttarens ridning, skulle jag ångra mig djupt om jag inte hade sagt något, nu när du och hästägaren har en så bra relation :)

Vad säger man annars? "Nej, jag tycker ju att hon rider bedrövligt, men jag ville inte lägga mig i" ? Bättre och lägga fram det fint, så får hästägaren ta upp det med medryttaren om hon vill! Då har du ju i alla fall sagt till. Hade det varit min häst hade jag definitivt velat veta...
Lycka Till!

Senast ändrad:

Jag hade berättat för ägaren och sen försökt få upp ägaren till stallet obemärkt hon hon kan få se vad som pågår med egna ögon eller så hade jag filmat med mobilen!

Varför inte visa henne detta?
DEt syns att det kommer rakt ur hjärtat=)

berätta för ägaren att hennes medryttare kanske rider hästen lite för hårt iom dess skada, ta med ägaren till stallet eller visa en film när medryttaren hoppar tex.

hade det varit min häst som bara ska tränas lätt av medis 4 dagar i veckan och får reda på att hon endast kommer ut en dag och då har ett hårt hopp pass så hade hon blivit utslängd direkt. även min friska häst som är i bra kondition hade inte mått bra av att ridas ut 3 och hoppas hårt en dag. att hon sen inte städar efter sig bör stall ägaren ta upp med häst ägaren och medryttaren.

Eftersom inte hästen kan berätta så är det vår skyldighet att tala om att den kanske far illa av den hårda ridningen? Även fast det är en annans häst. Om inte denna tjej som medryttare kan klara av sina åtaganden så finns det säkert någon annan. Man kan ju inte tycka synd om hästägaren som är ensam mm......tyck synd om hästen istället! Gnatiga häxor behövs för hästars skull, men ibland får man tyvärr blunda.

Som hästägare had ejag uppskattat att få veta hur min häst blev hanterad när jag inte var närvarande. En medis som inte följer instruktioner åker ut omedelbart.

Jag använder anonymt nick, då det finns personer här som känner mig och mitt vanliga nick, och jag vill vara lite anonym. Hur långt är det okej att lägga sig i? Utan att man anses som en besserwisser som alltid ska veta bäst?

Så här är det, en av tjejerna som står i samma stall som mig har skaffat en medryttare på sin ena häst. Tjejen ifråga är rätt svårbedömd i ålder, hon kan vara allt från tolv till sexton, och hon ska ha ridit på ridskola i flera år. Hon har ridit hästen sen någon gång i våras, och i början var det mest smågrejer jag reagerade på, men det var mest sånt som bara blev jobbigare för henne själv, och jag sa inget.

I sommar har hon inte synts till alls. När skolorna började igen så började hon komma ungefär en gång i veckan, och det håller hon på med fortfarande. Anledningen till att ägaren har medryttare är att hon inte hinner med att rida alla dagar i veckan, då hon är ensamstående med ett par småbarn, vad jag har fattat det så har de kommit överens om att ägaren rider tre gånger i veckan och tjejen de andra fyra. Ägaren rider mest ut de dagar hon har hästen, så det är inte fråga om några hårdare pass när hon rider.

Nu till problemet: Varenda gång tjejen är ute nu (alltså en gång i veckan) hopptränar hon stenhårt i paddocken, som dessutom är så liten att det i princip bara är svängar. Däremellan rids hästen inte alls, mer än att ägaren skrittar och travar henne i skogen max tre gånger/vecka. Det beror ju lite på om hon får barnvakt, om hon kan ta sig ut, och det är inte alltid det blir tre tillfällen. Hästen har en skada som inte går att bota, men som blir bättre av lättare ridning enligt veterinär, men det är inte bra att flängrida, hoppa högt eller utsätta hennes ben för mycket svängar.
Först tänkte jag att tjejen kan ju givetvis vara i stallet på andra tider än mig, så hon kan ju ha varit där när jag inte varit där. Men sen pratade jag med ägaren (gillar både ägaren och hästen jättemycket), och hon säger att hon knappt sett till henne eller ens pratat med henne sen innan skolavslutningen. Ägaren är aldrig där de dagar tjejen rider, och ser alltså inte hur hon rider.

Hur hade ni gjort? Som sagt har jag en bra relation till ägaren, och jag tycker att tjejens beteende börjar gå ut över hästen, och det känns INTE okej. Men samtidigt känner jag mig som en gnatig häxa om jag kommer och klagar. Föräldrarna brukar vara med, men de kan noll om hästar och verkar ha skämt bort barnet något enormt, även om föräldrarna i sig är trevliga. Barnet hälsar knappt och svarar sällan på tilltal. Oftast åker hon hem utan att göra iordning efter sig, så att jag eller någon annan får springa och städa upp efter henne. Att prata med föräldrarna känns inte aktuellt eftersom de inte kan något om hästar och inte skulle förstå vad jag menar, att prata direkt med barnet verkar inte heller funka eftersom hon inte verkar lyssna när vuxna säger till henne. Hade ni tagit upp det med ägaren? Jag vet ju att ägaren är beroende av att ha hjälp, och vet inte hur hon kommer reagera om jag klagar på tjejen?

Filma henne med mobilen och visa ägaren. Då blir det inget "tyckande", då är det bara fakta som gäller.

ev kl

Hade det varit jag som var hästägaren och det var min häst hade jag absolut velat få veta att hästen endast rids en gång i veckan och på de passen rids den stenhårt. Medis hade antagligen fått sluta rida.

Om jag förlorar medis hade hästen hellre fått stå de dagar jag inte kan ta mig ut och rida än går sönder pga ovarsam medis.

JAG hade blivit jätteförbannad om nån kompis inte berättade för mig vad som pågick... tycker absolut att du ska lägga dig i !

Hej från Hambo

Men hur vet du att ägaren inte vet hur medryttaren rider? De torde väl ha någon typ av kommunikation sinsemellan?

Tyvär är det inte ovanligt att medryttare inte är helt ärliga, kan mkt väl vara så att det finns en kommunikation men att medryttaren säger att hon gör en sak och gör en annan. Hade det varit min häst hade jag velat veta, ägaren tror kanske att hon rider på ett visst sätt och fler dagar i veckan. Jag hade berättat det lite snyggt utan att snacka skit eller smutskasta ngn, sen är det upp till ägaren att bestämma hur hon ska göra.

Hon skrev ju att dom inte talats vid sedan skolavslutningen.... eller missuppfattade jag det ?

Hej från Hambo

Hon skrev ju att dom inte talats vid sedan skolavslutningen.... eller missuppfattade jag det ?
Ja, då är det nog ingen idé att ens bry sig. Om inte ägaren pratat med medryttaren sedan skolavslutningen i juni, men medryttaren rider hästen ett par dagar i veckan så tror jag inte att ägaren bryr sig nämnvärt i hur medryttaren rider....eller om den rider alls.

Först och främst: Tack för alla svar! :bow:

När jag pratade med ägaren sist (om en helt annan sak, men medis kom på tal), så sa hon att hon knappt sett till eller pratat med henne i sommar, men att hon på sätt och vis förstod det då de kanske varit bortresta, barnet skulle visst på något ridläger och hästarna har varit på bete en bra bit från stallet. Däremot hade hon reagerat lite på att hon inte kommer speciellt ofta nu i höst heller. Än så länge går hästarna ute, men när de ska in på stall är det medryttaren som sköter mockning och sånt de dagar hon har hästen, och jag förstår ju om ägaren undrar hur det blir nu.

Jag vet alltså att ägaren är medveten om att medryttaren inte rider speciellt ofta längre, men jag tror inte hon kan föreställa sig HUR hon rider. Tjejen har varit på gränsen till mesig innan sommaren och mest skrittat runt på halvlånga tyglar. Och det är den bilden ägaren har sett.

Men jag ska absolut ta upp det här. Ägaren är också uppfödare till ponnyn, och jag vet att hon tycker mycket om henne. Hade det varit min häst hade jag ju självklart velat veta. Problemet har väl varit att jag och flera andra har spekulerat lite i om det är något "fel" på tjejen, då hon på flera sätt uppför sig väldigt märkligt. Och då har det känts elakt att klaga på henne. Men som sagt börjar det ju gå ut över hästen nu, och det känns inte okej på någon punkt.

Klart du skall berätta för ägaren! Det handlar ju om hästens hälsa, spelar ingen roll vilka problem den tjejen har, hästen skall inte behöva lida för det... Hoppas ägaren "avskedar" henne.

Jag blev jätteglad över att en av mina stallkamrater berättade för mig när min dåvarande medryttare lät en nybörjare ge sig ut och flänga på min häst. Han fick rejält ont i ryggen (har ks och hon skulle bara motionsrida ut) och det blev klinik med vila i flertalet veckor.
Man behöver veta eftersom man oftast har medryttare för att man själv inte kan åka till stallet den dagen.

Jag skulle klart berätta! Förmodligen så går hästen framför medryttaren för ägaren!

Om det är nu som du säger hade jag gått raka vägen till ägaren och talat om vad som försigår, och uppdatera henne lite så hon har lite koll på läget.
Det handlar inte om skitsnack i sådana situationer utan om ett liv som ska må bra..!!

Jag hade blivit riktigt förbannad om min medryttare red sönder min häst och mina stallkompisar bara stod och såg på! Självklart måste ägaren få veta hur hästen rids när hon inte är där, spelar väl ingen roll vilka problem barnet har?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka