Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?
I mina inlägg till pulkaskurk så syftade jag på en häst under uppträning inför tävlingsäsongen/en tävlande häst på sin nivå (där tävlingarna då är belastningen - absolut inte hård träning däremellan! Ber om ursäkt för missförståndet).
Fälttävlanshästar ligger nog ungefär på samma träningsmängd (relativt sin uppträning) som hopphästar under tävlingsäsong om tävlingarna ligger "bra". Ofta blir det ju dock tajtare mellan vissa tävlingar eller långa upphåll i fälttävlanssäsongen så då kan ju kompletterande/mycket lugnare träning behövas precis som rena hopp/dressyrtävlingar kan helt skippas/läggas till.
Men för dessa hästarna så är tävlingarna väl ändå såpass krävande att de behöver fodras därefter? Eller hur tänker ni med utfodringen (tänker på tilläggen för arbete)?
Jag tror ni fått det om bakfoten ganska mkt, de som jobbar absolut minst på hemmaplan i veckorna är svårklasshästarna, de är redan uppbyggda och underhåller bara detta mellan starterna, ingen är förhoppningsvis så korkad att de sitter och slutkör en häst på den nivån hemma. På tävling har de ett hårdare jobb än de i lägre klasser men däremellan får de ladda batterierna med lätt underhållsjobb.
Nu har jag ju mest insyn inom hoppningen där jag själv har och har haft flera aktiva svårklasshästar.
Nära vän är proffstravtränare med flera V75 hästar och de gör nästintill inte ett skit mellan loppen är det tätt mellan loppen så skrittas de bara i vagn någon dag i veckan emellan.
Samma har gått att läsa om flera av våra namnkunniga världscups ryttare att hästarna i stort sett bara skrittas eller joggas hemma mellan tävlingarna med ibland något enstaka genomkörningspass.
En fälttävlans häst kan jag tänka mig behöver mer underhåll då de måste vara uthålligare eftersom de är igång längre tid på tävling.
I mina inlägg till pulkaskurk så syftade jag på en häst under uppträning inför tävlingsäsongen/en tävlande häst på sin nivå (där tävlingarna då är belastningen - absolut inte hård träning däremellan! Ber om ursäkt för missförståndet).
Fälttävlanshästar ligger nog ungefär på samma träningsmängd (relativt sin uppträning) som hopphästar under tävlingsäsong om tävlingarna ligger "bra". Ofta blir det ju dock tajtare mellan vissa tävlingar eller långa upphåll i fälttävlanssäsongen så då kan ju kompletterande/mycket lugnare träning behövas precis som rena hopp/dressyrtävlingar kan helt skippas/läggas till.
Men för dessa hästarna så är tävlingarna väl ändå såpass krävande att de behöver fodras därefter? Eller hur tänker ni med utfodringen (tänker på tilläggen för arbete)?