Hej, jag är en flicka på 14 höstar som har en fråga till främst er vuxna vad ni tycker om saken. Jag har 2 tävlingsponnyer som jag rider o sköter varje dag, alltså så kommer jag hem efter skola + stall cirka 20.00 varje kväll, då ska läxor göras osv...
Min mamma tycker att jag hjälper till alldeles för lite hemma med tanke på hur mycket hjälp jag får (skjuts till träning/tävling), nu måste jag städa HELA huset själv medan hon ligger på soffan (hon har riktigt ont i nacken det är därför). Men jag tycker det är fel att jag ska behöva göra så mycket själv när jag hela min fritid sköter om två hästar själv (tar in och ut på egen hand samt fixar alla andra sysslor själv). Det hinns liksom inte med. Redan så håller jag ordning på mitt egna rum och hjälper till med disk varannan dag + tvätt då och då. Ändå gör jag inte tillräckligt. Jag har liksom inte orken att gå i skolan, ta hand om två hästar och städa massor hemma hela tiden, trots att mamma inte jobbar just nu måste jag göra allt detta.....
Det finns inte heller i min mening något svar som alltid är rätt.
Jag förstår att du tycker att det är mycket, och att det är tufft att bli ombedd att städa hela huset.
Att använda argumentet "men jag har ju häst" för att inte göra större insats i hemmet, tycker jag inte håller riktigt.
Dina farföräldrar finansierar hästarna, din mamma hjälper dig ganska mycket med skjuts utifrån hur du själv beskriver det.
Den tid som du är "borta" på träning och tävling, är ju din mamma också "borta" och kan inte sköta hemmet då vilket hon kanske skulle kunnat göra annars.
Så det handlar ju också om att hon skänker en hel del av sin tid till ditt intresse och din satsning.
Att då be om en motprestation i form av exempelvis städning, tycker jag ändå låter ganska rimligt.
Ett annat alternativ för din mamma kan ju vara att hon måste säga nej till att skjutsa dig på träningar eller tävlingar.
Jag tycker, vilket också framförts tidigare i tråden, att det låter som om två ponnyer för träning och tävling, för en skolungdom, är för mycket.