Hur mycket 'anstränger' ni er?

Chili

Trådstartare
Har hört av många att förr, ja då red man minsann till ridhuset om det så tog en timma i snålblåst och snöfall och sen skrittade man också hem, så var hästen fin i kroppen länge.

Hur ligger det till nu? Kan ni tänka er att rida till ridhuset eller kör ni alltid även om det är nära? Vad avgör om ni kör/rider?
Om hästen fortfarande är svettig när ni kommer tillbaka från en ridtur, hur gör ni? Ställer den i stallet med svettäcke, släpper ut direkt, skrittar för hand tills den är torr?
Hur länge skrittar du fram/av? Är det olika beroende på arbete?
Om det finns skrittmaskin, låter du hellre hästen gå där medan du t.ex. mockar så du slipper rida fram lika länge sen?
Ifall du är ute och rider och kommer skritta länge pga. exempelvis asfalt, sitter du av eller rider du? Kan du under längre ridturer tänka dig att sitta av och skritta/trava hästen för hand en bit?
När du tränat i ridhus/på ridbana eller ett hårt pass i skogen, brukar du skritta av hästen uppsuttet eller avsuttet? I ridhus/ridbana: Skrittar du alltid av där eller kan du tänka dig att ta en kort runda i skogen?
Brukar du strecha hästen efteråt eller räcker det med avskritt bara?

Kommer ni på något mer, fyll gärna på! :) Intressant att veta. OBS, ingen ska känna sig påhoppad, jag är bara nyfiken...

Sv: Hur mycket 'anstränger' ni er?

Hur ligger det till nu?
Min häst bor ca 5-10 minuters skrittväg ifrån ridhuset, oftast rider jag en "längre sväng" i skritt innan jag rider dit, men oftast rider jag ute. rider mellan 30 min till 2timmar. en sommar red jag 3h/5ggr i veckan.. han var superfin då, men här där jag bor numera finns det inte så långa "svängar" att rida pga olika saker
Kan ni tänka er att rida till ridhuset eller kör ni alltid även om det är nära? Vad avgör om ni kör/rider?
----
Om hästen fortfarande är svettig när ni kommer tillbaka från en ridtur, hur gör ni? Ställer den i stallet med svettäcke, släpper ut direkt, skrittar för hand tills den är torr?
de blir oftast torra innan jag kommit hem, då jag skrittar "av" hästen först inne, sedan torkar de mer på vägen hem, men jag brukar inte rida dem sjöblöta.. men är de fuktiga så får de ha täcke på sig inne.
minst 10 minuter skritt, oftast mer
Om det finns skrittmaskin, låter du hellre hästen gå där medan du t.ex. mockar så du slipper rida fram lika länge sen?
---
Ifall du är ute och rider och kommer skritta länge pga. exempelvis asfalt, sitter du av eller rider du?
Eftersom att skritta på asfalt är det bästa man kan göra för sin häst så sitter jag på (det har jag frågat flera veterinärer och de har varit enade om asfaltens positiva effekt på senor och ligament i lugn skritt)
Kan du under längre ridturer tänka dig att sitta av och skritta/trava hästen för hand en bit?
tyvärr är jag lite lat, tycker det är värre att hoppa upp och av hela tiden,, det blir snedbelastning i upphoppsmomentet, om man inte hittar en rejäl stubbe.
När du tränat i ridhus/på ridbana eller ett hårt pass i skogen, brukar du skritta av hästen uppsuttet eller avsuttet? I ridhus/ridbana: Skrittar du alltid av där eller kan du tänka dig att ta en kort runda i skogen?
jag skrittar av uppsuttet... jag brukar ta en runda i skogen ibland efter paddocken/ridhuset. men jag går ju "naturligt" hem igenom skogen vilket fall somhelst ;)
har jag ridit så att hästen är svettig så strechar jag, om det finns möjlighet

Vi skrittar ganska mycket, och även till ridhuset (20 min). Kan inte vara nyttigt att ställa in en uppvärmd häst rakt in i ett kallt släp dår den får stå still och spänna sig hela vägen hem... Och ska man ändå skritta av den efterår kan vi lika gärna skritta hem. Miljövänligt också!

Vi har ungefär 20 minuters skrittväg till det ridhuset vi använder mest, och jag har alltid skrittat dit, tycker det är perfekt fram- och avskrittningsavstånd. Har folk i stallet som kört sina hästar dit och det förstod jag faktiskt aldrig riktigt, det tar ju nästan lika lång tid (koppla på transport, lasta, lasta ut, mocka transporten osv). KANSKE att jag skulle köra om det verkligen var storm, fast då skulle jag nog inte rida alls :angel:

Ullis

Kan ju vara själv också även om jag inte har häst just nu :)

Hur ligger det till nu? Kan ni tänka er att rida till ridhuset eller kör ni alltid även om det är nära? Vad avgör om ni kör/rider?
Vi har ca 25 min till ridhus om man travar och galopperar också. I skritt tar de ca 40 min. Jag brukar rida om det är fint väder eller inte har tillgång till transport.
Är det vinter och minusgrader brukar jag bara ta av sadeln och lägga på ett flecce/ulltäcke och sen gå ut och skritta för hand tills hästen är torr varesig om den ska stå inne för natten eller ut i hagen igen.Men om jag skrittat av i 20 min och hästen fortfarande är svett kan jag kanske ställa den i stallet med svettäcke om den ska stå inne.
Ca 10 min, längre om jag ska jobba hårt och rida långt.
---
Ifall du är ute och rider och kommer skritta länge pga. exempelvis asfalt, sitter du av eller rider du? Kan du under längre ridturer tänka dig att sitta av och skritta/trava hästen för hand en bit?
Ibland sitter jag av för att jag är stel men inte bara vid ridning på asfalt utan på alla underlag i så fall. På asfalt brukar jag skritta uppsuttet.
När du tränat i ridhus/på ridbana eller ett hårt pass i skogen, brukar du skritta av hästen uppsuttet eller avsuttet?
Uppsuttet och sen avsluta med en minut eller två avsuttet.
I ridhus/ridbana: Skrittar du alltid av där eller kan du tänka dig att ta en kort runda i skogen?
Om jag ridit till ridhuset så rider jag också hem, annars skrittar jag av i ridhuset. Vår ridbana är liten och trist så där rider jag helst inte fram eller skrittar av, brukar inte rida där men när jag gör det så skrittar jag av för hand på vägen.
Strechar gör jag bara när vi jobbat riktigt hårt eller om hästen speciellt behöver strecha pga. någonting.

jag har ungefär 15min promenad till ridhuset o skulle aldrig komma på tanken att ta transporten... jätte bra fram skrittning... jag leder alltid hästen då han inte är trafiksäker o har ett täcke med... som han får på sig när vi promenerar hem igen...

Jag har ca 1,5 mil till närmsta ridhus och för tillfället ingen transport, så för min del rider jag till en stor ridbana dit tar det ca 30 min i varierat tempo, mkt bra uppvärmning och dessutom hinner hästen nästan alltid torka på väg hem, då sista 1,5 km är asfalt=skritt uppsutten.

Innan red jag till ridhuset, va ca en kvarts skritt, eller red om de va ljust, är det mörkt så gick vi till ridhuset. Skritter även fem - tio minuter i ridhuset, före likadant efter. Nu bor jag längre ifrån, skall väl köra dit någon dag men inte blivit av ännu (1 mil)
Oftast är han ganska torr när jag kommer tillbaka, annars blir det att borsta av honom, och lägga på ett gosigt täcke en halvtimme tills han torkat till. Är det sommar får han ut och rulla sig istället, för det älskar vi mycket! :love:
Som sagt allt mellan 15-25 minuter. Helt olika beroende på om de tär en runda, och man är flera ( blir lätt att man pratar en massa) eller om det i hagen för lite träning.
Har ej tillgång till skrittmaskin, men förra ägarna berättade att han gått i skrittmaskin när de inte kunnat rida, så han har fått röra på sig ngt.
Ifall du är ute och rider och kommer skritta länge pga. exempelvis asfalt, sitter du av eller rider du?
På vägen ut, rider jag alltid, men på vägen hem om han är svettig hoppar jag av om de tär en lång bit asfalt så får han gå jämte mig istället.
Kan du under längre ridturer tänka dig att sitta av och skritta/trava hästen för hand en bit?
Brukar inte göra det, rider itne så långa runda ännu eftersom han inte har hyyyper kondition, det får vänta tills vi orkar lite mer!
När du tränat i ridhus/på ridbana eller ett hårt pass i skogen, brukar du skritta av hästen uppsuttet eller avsuttet?
Det är bådeoch, ibland rider man och ibland går man. oftast rider!
I ridhus/ridbana: Skrittar du alltid av där eller kan du tänka dig att ta en kort runda i skogen?
Nu för tiden när vi ridit lite hårdare i hagen, så brukar vi gå en skritta en liten runda, ner på skogsvägen eller liknande, men de går väldigt segt, tills vi vänder hem, då har vi inte ont någonstans! :rofl:
Jag strechar inte min häst, men vet andra som gör det, dock inom ponnytravet. Jag smörjer bara in min hästs ben i en slags lera som tar bort värmen. Vilket inte är alls samma sak som stretching, men de får duga (benen väger ton, har försökt göra det hela någon gång, men guuud)

Vi har en väg som måste skrittas på, och den är lagom lång för att hästen ska sluta vara svettig. Är hon lite svettig under sadeln brukar jag borsta alt. svampa av.

Det är olika. 5-30 minuter

Vi har som sagt en låg asfaltsväg till och från stallet för att komma till ridvägarna. När vi är påväg hem brukar hästen ha blivit lite ivrig så hon går ganska fort, och då är det bekvämare att gå bredvid.. :D

Nej. Så långt rider jagh inte,.

När du tränat i ridhus/på ridbana eller ett hårt pass i skogen, brukar du skritta av hästen uppsuttet eller avsuttet? I ridhus/ridbana:
Skrittar du alltid av där eller kan du tänka dig att ta en kort runda i skogen?
Jag brukar oftast skritta av avsuttet. Tycker hästen förtjänar det efter att ha burit på mig. Oftast på banan, men ibland på vägen.

Har hört av många att förr, ja då red man minsann till ridhuset om det så tog en timma i snålblåst och snöfall och sen skrittade man också hem, så var hästen fin i kroppen länge.

Kommer ni på något mer, fyll gärna på! :) Intressant att veta. OBS, ingen ska känna sig påhoppad, jag är bara nyfiken...

Om jag hade haft tillgång till ridhus med mindre än 60 min skrittväg skulle jag gladerligen ridit dit. Som jag har det nu tar det 90 minuter om man travar och galopperar också så jag tycker det är lite långt att rida.

Det beror på väder/tid om jag skrittar hästen tills den är torr/tar på täcke eller släpper ut den. Som det är ju med solsken och värme släpper jag ut den direkt, hon torkar fortare i solen än inne i stallet med täcke.

Om jag rider över 90 min går jag ALLTID sista biten. Annars brukar jag göra det också eftersom jag har lite problem med anklarna och får ont när jag rider för länge.

Oftast skrittar jag ut efter ett hårt pass och då stechar jag också, men om det inte var så jobbit strechar jag inte.

Kan ni tänka er att rida till ridhuset eller kör ni alltid även om det är nära? Vad avgör om ni kör/rider?
När jag tränar i ridhus kör vi alltid dit.Det är ca7 km dit.Anledningen till att jag aldrig rider dit är att det inte är någon vidare bra väg att rida på.Ganska tungt trafikerad och mycket lastbilar,känns inte så tryggt...:crazy: .Annars hade jag nog kunnat tänka mig att rida ibland iaf.
Jag brukar spola av hästen om han är svettig och sedan släppa ut alt. ställa med svettäcke beroende på årstid och väder.

Jag brukar skritta fram 15-20 min på ett ungefär.Det beror lite på om jag planerar ett hårt dressyr eller hoppass, eller om jag rider ut.I framskrittningen räknar jag in arbete i skritt, skrittar på lång tygel 5-10 min.Finns ingen skrittmaskin.
På vintern brukar jag sitta av om det kommer långa skrittsträckor, man blir ju varm av att gå och slipper frysa fast i sadeln;). På sommaren brukar jag inte sitta av, utan ägnar skrittsträckorna åt någon form av arbete för det mesta t.ex öppna/sluta längs vägkanten, skänkeklvikning,halter osv.
Efter ett pass i skogen skrittar jag hem den sista kvarten, det händer att jag sitter av.På ridbana skrittar jag nästan alltid av avsuttet.
Jag tar gärna en kort runda i skogen, det gör jag ofta, ibland uppsuttet ibland avsuttet.
Jag stretchar hästen efter hårda pass och ibland annars också när jag har tid...:angel:

Jag rider alltid. Det är bara 5 minuters skrittväg i skogen, dessutom har vi ingen egen transport.

Beror på vilken årstid det är. Sommartid duschar jag och släpper ut i hagen utan några täcken, är det kallare blir det dusch och in i boxen med täcke på.

10 minuter både fram och av, sedan joggar jag igång under minst 5 minuter. Skrittmaskiner gillar jag inte och skulle aldrig släppa min häst i.

Jag rider. Vill inte hoppa på hästen igen utan en pall och det brukar vara svårt att hitta stenar och stubbar som är höga nog och ligger bra till i skogen.

Oftast uppsuttet. Har jag ridit på ridbana blir det skogsvägen hem, orkar aldrig sitta och traggla runt i skritt på banan.

Stretchar och masserar.

Hehehe.. Tyvärr har jag inget ridhus, men jag kan säga att jag och min häst kämpar en timma i paddocken varje dag på året oavsett snöstorm eller spöregn :p

Jag skrittar ofta, mycket och länge :D
Skrittar fram minst 15 minuter oavsett skogsridning/ridhusridning. Och skrittar helst av lika länge. Vill helst att hästen skall vara torr när jag ridit klart, så ju hårdare pass, desto mera skritt. Jag håller det inte alltid, men jag försöker :angel:
Jag gillar dessutom att skritta :) Tycker det är mysigt, skulle inte använda skrittmaskin. Jag rider till ridhuset, men det är ju bara 5 minuter dit :angel:

Har jag ridit ett dressyrpass brukar jag sitta av och leda hästen i avskrittningen, ger en stunds samtal och hon kan sträcka bättre på sig. Sedan leder jag henne hem till stallet. Vid uteritt hoppar jag dock inte av :D

Skritt är underskattat :love:

Rider alltid, oftast bara skrittar och det är ca 4 km dit. Ibland travar vi lite på vägen också om vi har lite mer brått och vill vara lite framtravade också.

Tack vara den långa avskrittningen och att jag klipper min häst på vintern är han alltid torr när jag kommer tillbaka, skulle han inte vara det får han stå inne i stallet en halvtmme innan jag tar på täcke och släpper ut.

Ja lite beroende på arbete doc minst 10 minuter, om det är någorlunda varmt. Minst 15-20 minuter vintertid.

Har ingen skrittmaskin men tror inte jag skulle vilja att han skulle gå i en...

Nej för jag kommer knappt upp efteråt =)
Däremot efter tandläkarbesöket på kliniken där han fick lugnande gick jag hem med honom, 2 mil.

Nästan alltid uppsuttet, har jag ridit i ridhuset är det på skogsväg, rider jag i paddock i princip alltid ut en liten sväng, ca 15-25 minuter.

Räcker egentligen inte med enbart avskritt men brykar tyvärr inte strecha, får ont i ryggen då fast jag försöker avlasta den.

Ibland när det är extremlerigt i hagen kan min häst ha ofodrat regntäcke på sig för att jag ska slippa borta av ett dm-tjockt lerlager från honom, inte bra för varken mina eller hans luftvägar.

Jag skrittar nästan alltid i minst 15 min. Undantag ifall jag har bråttom till en träning (med hästen), då skrittar jag 10 min.

Skrittar av gör jag alltid i minst 15 min.

Numera stretchar jag alltid ländryggen och främre delen av ryggen efter arbete på ordination av equiterapeuten då hästen är stel i ryggen och behöver mjuka upp den. Hon longeras/tömkörs också bara än så länge tills vi hittar passande sadel och tills hon är mer återställd.

Om det är 20-30 min skrittväg till ridhuset så skrittar jag definitivt dit. Om det är mer vet jag inte riktigt. Nu finns det ju ett ridhus på anläggningen hästen står på.
Å andra sidan kan jag tänka mig att det ju kan vara ett bra sätt att lastträna hästen och vänja den vid att åka om man åker till ridhuset, så det ger ju något det med.

Om hästen gått extra hårt ett pass eller om hon varit duktig sitter jag oftast av och skrittar av. Ibland skrittar jag fram gåendes också, beror på.

Leder hästen "ute" vill jag inte göra då jag har mer koll på ryggen. Därför blir det så att jag skrittar runt på anläggningen om jag leder. Annars kan jag skritta en runda utanför.

Vi har bara paddock. Fat det finns en manege i närheten, men då måste man köpa kort dit som e ganska ndyrt. & de har bara inte blvit av.
Men när de tex spöregnar eller öser ner snö, brukar de bara bli krånligt att rida. Hästen hatar regn & han går med huvudet mellan benen. Paddocken samlar också på sig gasnka mkt vattenpölar.
Är de snöstorm nästan samma sak, + att de blir akllt som stana.
Men annars försöker jag rida varje dag. Rider mellan 30min- 2 h.

Jag måste lasta och åka för att komma till ridhus, har aldrig haft nära till ett så att jag skulle kunna promenerat dit, tyvärr. Dock bodde jag ca 1 timmas skrittväg från en ridklubbs ridbana en gång i tiden och det var utmärkt uppvärmning inför träning/tävling på samma plats. Detta då på en häst som var mycket vältränad och som kunnat gått vilket distanslopp som helst rent konditions- och styrkemässigt...men han var westernriden;)

Yngre hästar tar jag det mer lugnt med tills dom har styrkan och orken för de rejäla passen:cool:

En svettig häst blir promenerad tills den torkat. Är jag ute med unghästen sitter jag av och promenerar henne hemåt och då brukar hon vara torr när vi kommit hem.

Efter ett rejält pass på träningen för instruktör skrittas hon av och är torr innan vi är hemma igen (då åker hon transport). Är det minusgrader har hon ett fleecetäcke/filttäcke under resan som leder bort fukten närmast kroppen.

Efter ett träningspass gås hästen igenom noggrant, smörjer in områden som kan behöva det (förra bettet gav lite skav i mungiporna men med det nya ser det ut att funka men jag smörjer ändå). Känner igenom hästen efter ev.skavanker som kan ha uppstått, muskler som känns lite hårda o.s.v. Linimentar om det ser ut att behövas...

Känns allt bra släpps hästen ut i hagen omgående. Inget onödigt trampande inne i stallet. Hon får solskyddsmedel på mulen då hon är känslig för solen så här års.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar