Hur mycket äter dom??

L

Liqo

Ska ha en shettis och en normalstor häst på hösilage i vinter.
Undrar dock hur mycket shettisen kan äta per dag från hösilagen?
Och ungefär hur mycket dom kan äta tillsammans från den per dag??

Dom går ute från ca 7-8 på morgonen och kommer in vid 22-23 tiden på kvällen (om vädret tillåter det!)
 
Sv: Hur mycket äter dom??

Ingen???? Behöver verkligen svar........
 
Sv: Hur mycket äter dom??

Jag har haft skettisar tidigare och mina kunde i princip äta hur mycket som helst, om dom fick alltså.

Vad de däremot behövde (läs fick ;)) och höll rätt hull på var ju en annan femma :angel:
 
Sv: Hur mycket äter dom??

Min shettis får vääldigt lite hö. Hon är fortfarande tjock sedan sommaren. OCH HON SKA GÅ NER I VIKT!!! :smirk:
Nej men skämtosidor jag gillar inte när shettisar är för tjocka... Tycker det är ganska oansvarigt av hästägaren. Det är inte bra för vare sig människor eller djur att va feta.
Och än så länge mår hon bra trots att hennes matintag inte är särskilt stort :)
 
Sv: Hur mycket äter dom??

Grunden är 1 kg TS per 100 kg kroppsvikt och dygn, detta är inget man skall tillåta sig att underskrida även om hästen skall bantas. Då man istället kan dra på hästen magsårsproblem, detta anser jag är att jämställa med medveten djurplågeri.

Alltså hästens vikt= antalet kg TS. Titta på vad ditt grovfoder innehåller i TS per kg foder, resten är vatten. Fodra grunden utifrån det, sen måste du ju även titta på vilket behov hästen har av Mj samt smrp och P, Ca. Här får du kanske komplettera, annars har du ett såpass bra grovfoder att detta ej är nödvändigt.
 
Sv: Hur mycket äter dom??

Jag vet inte hur mkt en shettis hinner pressa på en dag men jag kan gissa att det hinner bli en hel del! ;) I alla fall tills den vant sig vid att maten alltid är där. Har själv två araber som går på "boll". Det går ca två bollar/månad åt dem beroende på temp. och antalet ute timmar. Kallt ute=mer hö...
 
Sv: Hur mycket äter dom??

Vad kan shettisen hinna äta per dag ungefär???
Räcker det med 5-6 kg??? Eller är det närmare 8-9 kg??
 
Sv: Hur mycket äter dom??

Du fodrar med hösilage så räkna på en 8kg minst. Min shettis åt ca 6 kg hö när han gick på fri tillgång.
 
Sv: Hur mycket äter dom??

Jag har två shettisar på 1 år. De får ungefär 5-6 kg hö /dag. Skulle de få välja så hade det legat på 9-10 kg.
Jag ser till att inte ha för "fint" hö för då kan de inte äta så mycket, får jag tag i för bra hö så blandar jag ut det med halm. På så vis kan de äta mer utan att bli tjocka.
 
Sv: Hur mycket äter dom??

Ajda skrev:
Min shettis får vääldigt lite hö. Hon är fortfarande tjock sedan sommaren. OCH HON SKA GÅ NER I VIKT!!! :smirk:
Nej men skämtosidor jag gillar inte när shettisar är för tjocka... Tycker det är ganska oansvarigt av hästägaren. Det är inte bra för vare sig människor eller djur att va feta.
Och än så länge mår hon bra trots att hennes matintag inte är särskilt stort :)
det är inte stråfodret man ska minska om hästen ska gå ner i vikt.. :crazy: det är grunden till fodret, ska hästen gå ´ner i vikt så kan man minska lite på kraftfodret och röra på den mera INTE minska på höet! de mår inge bra om man minskar på höet för det behöver dom för att kunna leva..
jag hörde om en häst som skulle gå ner i vikt förut och då minskade dom ner höet mycket och den fick gå i skrittmaskin och inte gå i ha´gen och äta gräs, + att den reds också och stog på spån och efter ett ta´g så fick hästen svimattacker med jämna mellan rum! :eek: sedan flyttade den till en ridskola istället där den fick stå på halm få lagom med mat och gick på lektioner och den svimmade inte en enda gång då! och det lever en idag.= den orkade inte med när den inte fick tillräckligt med mat..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 195
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 240
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 528
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp