Hur mycket är era barn ute på dagis??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur mycket är era barn ute på dagis??

Djurjouren skrev:
Jag har på ur och skur dagis, på vintern är de inne när de äter lunch typ, sen är de ute hela tiden, med reservation för att kläderna tar slut väldigt blöta dagar.

Det låter bra men mian barn vill inget hellre än att vara inne:( . På sommaren är det guld men nu när jag säger att vi ska åka till dagis så frågar de mig om de får vara inne där och om jag säger nej så vill de inet till dagis.:(

Men på sommaren är det :love:

Vad säger personalen på dagis om det? Vet du om det är fler som inte vill vara ute?
När jag hade mina på ur&skur pratade personalen om hur viktigt det var att de inte var ute "för mycket" vid obehgligt väder. De ska ju jobba utifrån friluftsfrämjandets mulle och liknande, men det behöver ju inte innebära att de är ute hela dagarna i spöregn tex. Ur&skurs mål handlar ju om att lära ut och skapa ett intresse för friluftsliv. Inte "skrämma" (*kommer inte på något bra ord*) barnen från att intressera sig för naturen. Och för att skapa ett intresse kan det ju räcka med att vara i skogen och kolla på myrstackar en halvtimme på förmiddagen och sedan vara inne och läsa böcker om myror sedan, om det nu är kallt och ruggigt, som exempel.
Många som jobbar med ur&skur kan lätt bli lite överambitiösa och glömma bort hur barnen faktist upplever det.
Det ÄR inte kul att gå i skogen en hel dag om det ösregnar.
Det ÄR inte kul att frysa ute en hel dag när det är råkallt på hösten då alla kläder känns fuktiga.
Vissa perioder så är det inte fel att vara inne lite mer man kan prata om fåglar och myror inomhus.
 
Sv: Hur mycket är era barn ute på dagis??

Min lilla tjej på två år går hos en superbra dagmamma och är ute ungefär 1,5 timme på förmiddagen och lika länge på eftermiddagen. När vädret tillåter sover hon även ute i vagnen ca 1,5 timme så det blir väl 4,5 timme bra dagar och 3 timmar om det är sämre väder. De hittar på saker och leker ute. Ibland gör de lunch ute i skogen oxå!! (det är på landet..) Jag tror de ska vara ute mycket men ibland är det skönt för dem att leka inne oxå!! Snart är våren här och då blir det ännu mer ute och mycket skönare :love:
 
Sv: Hur mycket är era barn ute på dagis??

jag har själv inget barn, men just nu har vi apu och då är jag på ett dagis, där är de ute ca. 3 tim/dag.
 
Sv: Hur mycket är era barn ute på dagis??

Jag jobbar på förskola. Vi har 13 stycken småbarn (den minsta är 15 månader och den äldsta fyller 3 år nästa vecka). Just nu är vi bara ute ca 45 min - 1 tim på förmiddagen. Det räcker. Det är jättemycket snö och kallt, och de små blir faktiskt "mätta" på utevistelse efter ungefär den tiden. De större barnen på den andra avdelningen är ute mycket mer, men de leker ju också väldigt annorlunda när de är ute. Gräver tunnlar i snön, springer och busar. De håller sig varma på ett helt annat sätt.

Det här med att klä på sig själv är också en intressant fråga. Personligen tycker jag också att det är en viktig del av utevistelsen att träna påklädning. Det måste också få ta sin lilla tid. Många barn är så vana vid att bli matade i kläderna att de bara står brevid sin hylla och tittar när man säger att man ska gå ut. Självklart hjälper vi till med att dra på vantar, dra över overallen över stövlarna, etc., men de kan så mycket själva och måste få träna. Det TAR längre tid när de ska göra det själva, men man måste ta sig tiden ändå.
 
Sv: Hur mycket är era barn ute på dagis??

Minst en timma på fm och en på em.
Sonen går bara fm så han är ju "bara" ute den timman då, men vissa dagar är det skogsdagar och då är det längre tid, ibland har de heldagar ute då tom äter de ute osv.
Oavsett väder.
Dagiset ligger i utkanten av ett bostadsområde med skogen som granne!

Min son är 3½ och får hjälp med det han inte klarar av i påklädningsväg..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket är era barn ute på dagis??

Vi bor i en mindre by på landet. Ungarna är ute minst 2 timmar per dag oavsett väder. Om det är fint är de ute betydligt mycket mer. Under sommar höst och vår är de också en hel dag i veckan i skogen, oavsett väder. De lagar maten över öppen eld och äter där också. Jag tycker det är helt fantastiskt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: Modest
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 707
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 114
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp