Hur mycket är era barn ute på dagis??

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tressy

Vore intressant att höra hur mkt era barn är ute på dagis per dag? På vårt är dom ute ca 45 min/dag(oftast mindre).
Mer under sommaren. Eftersom min pojke måste klä på sig själv enligt personalen (han är tre år)så tar det ju tid att komma ut, så i går fick han vara ute 20 min!!
Varför jag vet detta är för att jag jobbar på samma skola och alltså ser hur mkt dom är ute!! Jag har tagit upp det med personalen men dom menar att det bara är att acceptera!!
Vore kul att höra vad ni andra säger. Beskriv gärna om dagiset ligger i stan eller på landet. Jag vet att ur&skur dagis är i princip ute jämt...
Mvh Pia
 
Sv: Hur mycket är era barn ute på dagis??

Spelar ingen roll var dagiset ligger, alldeles för lite!
Finns inga undanflykter för det, mer än att personalen inte vill gå ut....
 
Sv: Hur mycket är era barn ute på dagis??

Håller med, på vår kombinerade skola/förskola är barnen ute på förmiddagen och eftermiddagen, lite olika beroende på om de har någon planerad aktivitet (skapande, rörelse och så) men MINST 1-2 timmar per dag är de ute och mer om vädret är lite roligare än nu - eller snarare underlaget isbana är inte så kul när man nyss lärt sig gå och tultar som en liten michelingubbe. Förskolan ligger i ett nybyggt bostadsområde i Umeå.

De små som sover lunch sover ute i sina vagnar så de får ännu mera frisk luft.

För mig skulle det vara viktigt att barnen fick vara ute på förskolan - inne är det ofta för små lokaler, man får inte röra sig som man vill så att man inte ska göra illa sig samt att man behöver frisk luft för att må bra!!! Under vinterhalvåret är det ju inte ens säkert att barnen hinner se dagsljus under veckorna om man inte får vara ute på förskolan då solen försvinner redan vid 15.00 här och inte är uppe före 9.00....

Javan
 
Sv: Hur mycket är era barn ute på dagis??

Att det är halt är ju ingen orsak, de får väl sanda.
Och det är extra viktigt på en småbarnsavdelning med alla smittor osv..
Nä, ut i friska luften!
Själv jobbat många år på dagis, vet att det hänger mycket på personalens bekvämlighet tyvärr, så borde jag väl inte säga men vet att det är så.
Krasst så är det så faktiskt att personalen tycker att det är tråkigt att stå ute på gården, finns hur många skäl som helst till att vara inne. Har hört de flesta tror jag eftersom jag alltid förespråkat att vara ute.... Men de andra tyckt det var jobbigt... :banana:
Ut med ungarna bar säger jag, då blir de friskare och piggare, så det så! :)
 
Sv: Hur mycket är era barn ute på dagis??

dom är ute ändå - men de går in tidigare. Det går inte att sanda alla gånger, det är en stor gård och när det blåser far sanden vid vissa väderlag, dvs tö och regn = stor hockeyplan. De är ändå ute minst 1-2 timmar dessa dagar men oftast ute längre när underlaget inte är som nu. Personalen har inga problem med att vara ute och leka/ aktivera barnen, men de har inte exakta tider som är lika för varje dag när de är ute. De måste tex anpassa sig till när idrottshallen är ledig för sina rörelsegrupper och den dagen kanske det bara blir på eftermiddagen som de går ut och inte både på förmiddagen och eftermiddagen.

Javan
 
Sv: Hur mycket är era barn ute på dagis??

Jo, visst finns det ju orsaker som du beskriver. :) Då gäller ju sunt förnuft.. Ibland går det ju inte..
Men trådskaperen pratade om 45 minuter för det mesta mindre. Just där kan man undra över personalens intresse, du nämnde ju 1 - 2 timmar bara det är stor skillnad tycker jag i alla fall. :rofl:
 
Sv: Hur mycket är era barn ute på dagis??

Min 14-månaders är ute ca 3 timmar av 5. Varav han sover 2.

Perfekt :)

De stora barnen leker och äter mellanmål oftast ute både för- och eftermiddag. Om det inte är ngn speciell inneaktivitet typ gymnastik eller teater.

Och så går de på utflykt till skogen varje vecka utom mitt i vintern men då åker de skidor på gården.

Superbra dagis för barn! 4½-åringen tycker det är lyxigt när han får vara inne och leka med leksakerna :D

Dagiset ligger mitt i centrala Karlskoga.

På ett annat dagis i samma stad med annan bemanningssituation var de små barnen med "våra" tider ute kanske någon enstaka gång vintertid för de hann inte med. Jobbigt för alla parter :(

Så här tycker Vidar om att vara ute:

mål2.jpg
 
Sv: Hur mycket är era barn ute på dagis??

Ja, det är lite lika med barn och hästar (med tanke på forumet), ute i friska luften är väl det bästa och friskaste..

Härlig bild förresten, rosor på kinden osv av ute-lek. :)
 
Sv: Hur mycket är era barn ute på dagis??

Jag har mina på olika dagis men de är ute mycket på båda ställena! Oftast är de ute både för- och eftermiddag med undantag för småbarnsavdelningen där min 18 månaders går. De hinner inte på eftermiddagen pga vilan efter maten och de sover inne, tråkigt nog. Jag hade önskat att de fick sova ute menmen...
Ibland är har de inne-aktiviteter på förmiddagen på stortjejens avdelning men då går de alltid ut efter lunch. Vid bra väder äter de mellanmål ute även vintertid :) Eller tar en liten utflykt för att äta mellanmål... typ tio meter utanför staketet :D Men barnen älskar det! Det är helt underbar och påhittig personal på den förskolan. Jag är grymt imponerad av dem!
På sonens dagis är de också ute mycket, de har inte samma möjligheter till spontana utflykter då det ligger _mitt i_ ett villa område. De får liksom dra iväg lite längre om de ska göra en utflykt. Men de är ute så mycket de kan och försöker lägga en hel del av åldersgruppernas aktiviteter ute. Också ett mycket bra dagis som dock inte har samma "naturliga" möjligheter som tjejernas dagis, som ligger längst in på en återvändsgata med skogen utanför staketet.

Jag hade barnen på ur&skur tidigare (bytte pga flytt) och den egentliga skillnaden är väl bara att ur&skur jobbar efter friluftsfrämjandets "mulleskola". Annars tycker jag inte att det är så stor skillnad i mängden utevistelse. (+ att sovandet skedde utomhus)
 
Sv: Hur mycket är era barn ute på dagis??

Vilken härlig bild! :)
 
Sv: Hur mycket är era barn ute på dagis??

frukanon skrev:
Jag har mina på olika dagis men de är ute mycket på båda ställena! Oftast är de ute både för- och eftermiddag med undantag för småbarnsavdelningen där min 18 månaders går. De hinner inte på eftermiddagen pga vilan efter maten och de sover inne, tråkigt nog. Jag hade önskat att de fick sova ute menmen...
Ibland är har de inne-aktiviteter på förmiddagen på stortjejens avdelning men då går de alltid ut efter lunch. Vid bra väder äter de mellanmål ute även vintertid :) Eller tar en liten utflykt för att äta mellanmål... typ tio meter utanför staketet :D Men barnen älskar det! Det är helt underbar och påhittig personal på den förskolan. Jag är grymt imponerad av dem!
På sonens dagis är de också ute mycket, de har inte samma möjligheter till spontana utflykter då det ligger _mitt i_ ett villa område. De får liksom dra iväg lite längre om de ska göra en utflykt. Men de är ute så mycket de kan och försöker lägga en hel del av åldersgruppernas aktiviteter ute. Också ett mycket bra dagis som dock inte har samma "naturliga" möjligheter som tjejernas dagis, som ligger längst in på en återvändsgata med skogen utanför staketet.

Jag hade barnen på ur&skur tidigare (bytte pga flytt) och den egentliga skillnaden är väl bara att ur&skur jobbar efter friluftsfrämjandets "mulleskola". Annars tycker jag inte att det är så stor skillnad i mängden utevistelse. (+ att sovandet skedde utomhus)


Låter som om du har ett jätte-bra dagis till dina barn! Grattis! :)
 
Sv: Hur mycket är era barn ute på dagis??

Jag jobbar på en förskola och jag har alltid strävat efter att ha barnen ute så mycket det bara går. Man vinner så mycket på det.
Där jag jobbar nu (mitt inne i storstan) är det lite andra förutsättningar än mitt förra jobb ute på landet.

På mitt nuvarande är vi ute 1-2 timmar på förmiddagen och ibland en stund på eftermiddagen. ( men då är det med dom barnen som ev varit inne på förmiddagen)
Sommartid är det förstås helt annorlunda.
Vissa dagar vill den övriga personalen vara inne med barnen. Men då brukar jag ta en liten grupp och gå ut ändå.
Barnen sover inne.

På mitt förra jobb var vi ute jättemycket. Ofta gick vi ut redan vid 8 och kunde ta emot barn och föräldrar ute på gården. Sen var vi ute till efter 11. Ofta gick vi också ut på eftermiddagen. Och alla sovbarn sov ute i vagnar.

När mina framtida barn börjar på dagis kommer jag se utevistelsen som nåt mycket viktigt.
 
Sv: Hur mycket är era barn ute på dagis??

Tyvärr har vårat dagis kommit av sig lite nu under vintern men de är alltid ute 1 1/2 h på fm och sedan går de även ut på efm men det brukar vara i samma veva jag hämtar elin...
Tidigare så lämnade vi ute kl 9 och sedan åt de även lunch ute många gånger, det kommer nog tillbaka framåt våren!
Idag kommer de nog att vara ute nästan hela dagen, de ska åka skidor och grilla korv ute.

Ang att en tre åring ska klä på sig själv tycker jag nog att du ska ta ett prat med personalen... Visserligen får alla ungarna försöka och börja på själva men personalen hjälper till och ser till att alla kommer ut så fort som möjligt...
 
Sv: Hur mycket är era barn ute på dagis??

De har väldigt mycket utomhusaktiviteter och utepedagogik på förskolan, där 4½-åringe går, så av hennes 5 h 3 ggr/vecka som hon är där, så är hon utomhus minst halva tiden (2-3 h/dag av 5 h)
 
Sv: Hur mycket är era barn ute på dagis??

Daniela skrev:
Låter som om du har ett jätte-bra dagis till dina barn! Grattis! :)

Det har jag! :) Det är så skönt att de är, och har varit, på dagis med engagerad och positiv personal! De är guld värda :love:
 
Sv: Hur mycket är era barn ute på dagis??

På mina barns dagis brukar de vara ute nästan varje dag ibland delar de barngrupperna och några är inne o jobbar med olika teman.
Men på vinterhalvåret är de ute ungefär mellan 9.30-10.45-11.00 och vissa dagar går de på promenader o åker stjärtlapp eller till skogen etc...
På våren och hösten när det är varmare brukar de även vara ute på eftermiddagen och äta mellanmålet ute.. Jätte bra tycker jag.

Mina barn var nästan inte sjuka alls i höstas o det tror jag berodde på att de var ute så mkt.

/M
 
Sv: Hur mycket är era barn ute på dagis??

På våra (2 och 4 år i år) barns dagis är det ute ganska mycket tycker jag. :)
Jag lämnar vid 7,30. Sen äter de frukost och har samling. Har för mig att de går ut vid 10, eller tidigare om det är fint. Då har de samlingen ute. Till skogen går de måndag och onsdag. (Vår yngste's avdelning går bara onsdag). Då är de där hela förmiddagen.
Sen in o äta lunch o vila lite.
Om det är fint äter de mellis ute vid 14,30 annars går de ut vid 15.
Men då hämtar jag barnen (15,15)

Jag är jättenöjd med vårt dagis!
 
Sv: Hur mycket är era barn ute på dagis??

På min sons dagis är de ute varje fm mellan 9-11.15 ca , de har gjort iordning jättefint i skogen där de har vissa pedagogiska övningar, sjunger, balansövningar mm. De brukar även äta frukt där.
De är ute nästan varje dag, undantaget riktigt dåligt väder pga att det är ett blandat dagis med 1-5 åringar på samma avdelning.

Han började på detta dagis i augusti ifjol( han var hemma med oss innan) och på denna tid har de låtit bli att gå ut kanske 4 ggr, så det är inte ofta de "ställer in" utetiden.
Sedan är de inne och äter lunch, och de som vill sova gör det, de mindre sover i vagnar ute.

På em går de ut igen efter 15 fram till hämtning, vi brukar hämta ca 16.30
Ibland går de ut tidigare än så på em, nu i vinter har det varit mycket pulka och stjärtlappsåkning!

Tycker detta är jättebra!:)
 
Sv: Hur mycket är era barn ute på dagis??

Tack för alla svar,jag känner mig ganske ledsen över det här. Dom går ju ut senare efter mellanmålet alltså 15-15.30 men hur många barn är kvar då?Dessutom är det mörkt då också.
Hur kan man påverka sånt här ? får svaret att så är det bara.Tilläggas bör att dagiset ligger i en by med hur mkt skog i kring som helst!!
 
Sv: Hur mycket är era barn ute på dagis??

Jag har på ur och skur dagis, på vintern är de inne när de äter lunch typ, sen är de ute hela tiden, med reservation för att kläderna tar slut väldigt blöta dagar.

Det låter bra men mian barn vill inget hellre än att vara inne:( . På sommaren är det guld men nu när jag säger att vi ska åka till dagis så frågar de mig om de får vara inne där och om jag säger nej så vill de inet till dagis.:(

Men på sommaren är det :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: Modest
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 707
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 114
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp