hur mycke ska dom ha musklat sej?

U

Uddatyp

vet inte om tråden ligger rätt men endå..

om man börjar jobba med en häst som i stort sett bara stått i 2 eller 3 år och inte gjort nåt förutom gått lite i skogen..och är nästan helt utan några muskler..

hur mycke kan man liksom begära att dom ska ha musklat sig på ett år?

har ridit min häst nu i snart ett år...hon va helt ur form..tunn och omusklad..men nu när ja såg på henne i hagen så tyckte ja inte att hon fått så mycke muskler igentligen..
fått lite rundare rumpa och inte lika gropig vid manken längre men de är inte direkt mycke..
ja har klättrat o så..inte kunnat va så mycke i skogen eftersom de bara finns grusvägar här...så ganska mycke i paddock o så.
hur mycke ska en häst kunna muskla sej på ett år?

blev lite rörigt kanske...men e lite rädd att hon musklat sej för lite?
dessutom har hon lite rund mage..påverkar de nånting?
 
Sv: hur mycke ska dom ha musklat sej?

Hej!

Svårt att svara på dina frågor rent generellt och ännu svårare att svara på om just din häst inte har musklat på sig tillräckligt utan att ha sett hästen före, under och i nuvarande skick. Men ger du ordentligt med protein i fodret? Soya är bra om du har foder med lågt proteinvärde. Sedan kan det ju vara så att din häst var för mager tidigare och att hon inte har haft något att bygga muskler av.

Alltså, fett omvandlas till muskler eller används som bränsle eller läggs på hullet. Allt hästen stoppar i sig blir till fett om det inte används som energi på en gång. För att sätta muskler måste man alltså äta. En Bodybilder (människa) äter runt 4000kalorier/dag att jämföra med den vanliga människans behov som ligger mellan 1200-2000 kalorier/dag. Mat i kombination med rätt typ av träning, för de muskler du vill bygga, är alltså A och O. Rätt typ av träning, för de muskler du vill bygga, är sedan hemligheten till en snygg och välmusklad häst.

Lycka till med din häst!
 
Sv: hur mycke ska dom ha musklat sej?

E-vitaminer är också viktigt för att hjälpa till att bygga upp muskler!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 958
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 812
Senast: Bee
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp