Hur muskla häst jämnt / insidan av benen?

Cleese

Trådstartare
Efter en massagekurs insåg jagatt min ena häst har betydligt större muskler på insidan av både vä fram- och bakben. Inget annat är uppenbart ojämnt och jag undrar hur jag kan jobba hästn för att jämna ut detta. Till saken hör att hästen är en distanshäst och alltså i första hand rids rakt fram i skogen i "joggingtempo". Det bör alltså bero på att jag a) sitter ojämnt b) sitter för mycket på ett av sittbenen i traven c) galopperar för mycket i en galopp?
Erfarenhet från andra uppskattas. Vad är vanlig orsak till sådan muskling? Vad kan jag göra för att jämna ut denna snedmuskling?

Sv: Hur muskla häst jämnt / insidan av benen?

vad jag har lärt sig så ska man fortsätta att träna hästen lika mkt i båda varv (för dig blir det ju sittben å olika galopp)...

du verkade ha rätt bra teorier själv :D

har du möjlighet att någon filmar när du rider eller att du tar någon lektion för en tränare som kan titta?

jag är tex sned åt höger, å hästen med, så vi hjälper ju inte precis varandra...

Sv: Hur muskla häst jämnt / insidan av benen?

Eller d) Hästen avlastar något och använder adductor musklerna mer på ena benet.

Bara en tanke som kan vara värd att kolla upp

och varför skulle hästen muskla insidan av benen bara för att du skulle sitta snett osv.
Då borde ju rimligvis hela hästen bli sned.

m. pectoralis descendens (framben) fäster benet till bålen och drar benet inåt

m. adductor femoris (bakben) drar benet inåt och utför sträckning av höfleden

Jag antar att det är dessa muskler på insidan av benen.
Rätta mig om jag har fel.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är ett halvblod 12 år som jag haft i snart 3 år. Dressyrblod och jag tror tanken var god när man avlade men resultatet blev...
2
Svar
25
· Visningar
5 316
Senast: Totola
·
Ridning Det här är både en allmän fråga och specifik eftersom jag tränar en del med en medryttarhäst (mest för hand) som är ganska ojämn i...
Svar
17
· Visningar
1 529
Senast: rocki
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka