Hur motionerar ni med eran hund? Behöver inspiration...

Skogstrollet

Trådstartare
Jag har tröttnat lite på alla dessa evinnerliga promenader och behöver ett, eller fler, kompletterande motionsformer. Tillsammans med hunden helst.

Men cykeln stals nyss... Inlines har jag inga (har testat en gång och slog nästan ihjäl mig :o). Funderar på att börja jogga med sikte på nåt lopp i sommar men just nu går det svallvågor i mig när jag rör mig snabbt :crazy: så jag måste börja med något enklare (läs roligare).

Tips??

Innehar en jaktgolden med lååååånga ben med mycket spring. Bor i förort med järvafältet en bit ifrån.

Hur gör man det roligare?

(Jag har en suddig vision av en dragsele och en sparkcykel... :angel:)

Sv: Hur motionerar ni med eran hund? Behöver inspiration...

Jag "powerwalkar" med min, har hundförarbälte så han hjälper till o dra lite.
Ska börja cykla sen när han är röntgad.

Fast nån vidare motion får man själv inte av att cykla med hunden. Eller jag hoppas snarare att ni inte får det ... Däremot är det jättebra för hunden, och de brukar tycka det är skitkul!

Men jogga är ju trevligt :)

Om jag var du, och mitt mål var att motionera hunde, skulle jag köpte mig en ny cykel och cykeltränar någon/några gånger i veckan!

:idea:Jag har en vit herdehund och jag fick ett bra tips ifrån hennes uppfödare om hur man kan berika ett motions pass med hund och jag fann tipset som väldigt bra då hunden få andvända alla sina sinnen. Det är ju viktigt att hunden också få jobba med huvudet ute om det ska bli ett lyckat pass tycker jag.

Det är bara att till exempel ta vanlig blod puddig skär det i bitar och lägg det på ett bakplåt med bakplåtspapper på och låt det under en timme ca 150 graders värme torka till hårda små bitar. Dessa små torra goa bitar kan man sedan ta med ut i skogen och plasera på olika lämpliga ställen som i trädets bark. Sedan är det bara att ha hunden på en lina och låta den nosa sig fram till godiset. I början får man visa hunden lite vad det är den ska leta efter men det dröjer sällan länge innan hunden förstår vad som lockar bakom stubbar och sten.. En rolig stimulerade lek för både hund och matte/husse kanske.

Rida!....:)

Jag rider med mina voffs, bättre blir det inte.

Annars jag kört lite drag också, fast väldigt enkelt, dvs jag har selar och cyklar, men trampar inte ett dugg. Men det hjälper mest hundens kondition :angel:

Också har jag midejbälte och sprang ett tag med hundarna, det är mycket lättare att springa när de drar :D

Jag skjuter ibland tennisbollar med bränbollsträ till min golden. Så länge jag träffar bollen tycker hon det är skitkul, hon springer som en idiot. Har en "dummiekastare" också, men den törs jag inte använda.:D Jag behöver ju dock knappt röra mig själv - hon hämtar ju bollen åt mig. Får faktiskt träningsvärk i axlar och rygg, men det säger väl mer om mig än "träningsformen". Vill man öka på svårighetsgraden kan man väl kasta vanligt. Eller byta ut bollen mot en dummie och gärdet mot en skog eller sjö.;)

Du kan få låna min hehe;)

När vi ändå har frågan uppe, vilken ålder började ni cykla med era hundar?

Jo fast det får ju inte jag så mycket motion av. :D

Men jag har faktiskt börjat letat runt efter nya dummies, ska ta upp apporteringen igen.

Oj, vad beror svallvågorna på tror du?
Kanske kan du göra väldigt enkel intervallträning, lugn jogging säg 100 meter, gå 50 meter, jogga 100 meter osv?

Jag går mest vanliga promenader, men väldigt raskt och varierar rundorna väldigt mkt. Att bara gå samma blir jag knäpp på :p
Sen klättrar jag med dem ibland!
Fast det är mest för min egen skull, hundarna följer med.
Letar upp en trevlig backe och bestämmer hur många gånger jag ska gå upp och ner :D
Vi är väldigt flåsiga alla tre efter de turerna!
Kan behöva pausa mkt dock om hunden inte är så vältränad.

Annars kanske du kan köpa rullskidor? :angel:

Alltså svallvågor som i fladdrande valkar, skinkor i slagsmål och örfilar vid högre hastigheter...:o

Jag och sambon har en extra cykel som bara står i källaren och skrotar. Du kan få den om du vill. Men du får fixa någon som hämtar den här hemma hos oss i Göteborg.

jag har massor med olika motion med hundarna.

Löpning både intervall o längre turer.
Backträning o sandtag stå o kasta en boll o låta dom löpa upp o ner.
Simning både med husse/matte eller kasta apport så de trampar igång rejält.
Däck drag korta intervaller på 300-400 i högt tempo. eller vanlig promenad med däck.
Cykel.

Jättehyggligt! Men jag har ingen möjlighet att forsla en sådan från Gbg. :)

Har spanat in en billig sak från Biltema som nog kommer att funka.

Jo, joggandet tänkte jag ta upp igen (ska bara sparka mig själv i röven så jag kommer ut).
Backar och sandtag har jag tyvärr lite ont om här, men jag ska leta och se om jag hittar något med lämpligt underlag.
Simning kommer i sommar! Det ser jag fram emot.
Apporteringen har jag fått upp lusten för igen och ska idag beställa hem lite nya dummys och jox till det.
Dra däck vet jag inte om det passar oss, jag funderar istället på att skaffa en klövjeväska till henne.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka