Hur motionerar ni med eran hund? Behöver inspiration...

Sv: Hur motionerar ni med eran hund? Behöver inspiration...

Jättehyggligt! Men jag har ingen möjlighet att forsla en sådan från Gbg. :)

Har spanat in en billig sak från Biltema som nog kommer att funka.

Äsch, jag cyklar upp den åt dig. :angel:

Motion för mina hundar

*Powerwalk ( Rekommenderar hundförarbälte =)
*Cykling
*Backträning
*Dra / Bära stock ( Görs frivilligt varje dag, se bild )
*Mkt simning inomhus + utomhus ( hela året )
*Och massor timmar av rask promenad över stock, sten, berg, skog osv.:)
*Hade vi haft snö så hade dom fått dra mig på skidor el. dylikt

Senast ändrad:

Var går du promenader?

För om du skiter i väg och bara går i skogen kommer du märka stor skillad...! :)

(men du kanske redan går i skogen..)

Jag går i de skogsområden jag har i närheten, men det är rätt ont om dem. Passar på att klättra runt ganska duktigt när jag är hos pojkvännen, där finns det Skog... :)

(Dessutom har jag nåt perv i området som tycker om att göra #2 utomhus i dessa skogspartier, vilket gör att jag inte vill ha min "bulimiska" hund lösspringande... :crazy:)

Hahaha!

Du har verkligen talets gåva Skogstrollet ...!

Ärligt talat är det nog bara att ge sig ut och jogga lite försiktigt. Köp ett par tighta löparbyxor att ha under joggingbyxorna, de dämpar det värsta fladdret (jag använder själv sådana :o). Själv skall jag också börja jogga så smått, men konstigt nog finns det alltid något viktigare att göra när det väl blir dags, som att städa ur kylen till exempel ...

Hehe... Tack.

Och jag som lovat mig själv att aldrig sjunka så lågt som att köpa såna där tajta joggingbyxor men detaljer i neonfärger och reflexer över hela röven ("wide load"). Men det är klart, är de under de vanliga brallorna så kanske de funkar... *funderar* Men det låter varmt.

Jag inbillar mig iaf att flashiga träningskläder och blinkade joggingskor skulle det lättare att komma ut. Och sånt har jag inte råd med just nu, så då kommer jag ju inte ut... (letar ursäkter)

I ett mycket svag ögonblick har jag också funderat på ett sånt där midjebälte till hunden och ett par gångstavar. Trots att jag inte riktigt har åldern inne för det... :p Men jag har hört att det ska vara bra för axlar och rygg och det skulle jag behöva.

Egentligen behöver jag jobba med min kemi som jag läser på kvällarna. Och det är väl därför jag nu är så fokuserad på att träna istället. Men när jag väl planerat att träna på kvällen istället så upptäcker jag hur snuskigt mitt kylskåp är och skurar det eller något annat.

MIn whippet hänger med på uteritterna. Galoppträning är perfekt, då blir både hunden och hästen rejält motionerad:D

Jag rider med mina voffs, bättre blir det inte.

Annars jag kört lite drag också, fast väldigt enkelt, dvs jag har selar och cyklar, men trampar inte ett dugg. Men det hjälper mest hundens kondition :angel:

Också har jag midejbälte och sprang ett tag med hundarna, det är mycket lättare att springa när de drar :D

Hur funkar det med en lös weimaraner under ridturen?

I väntan på ett "riktigt" midjebälte, kan du använda ett vanligt skärp, träd bara öglan på kopplet igenom:idea:

Det absolut bästa som finns är att ta en lång promenad i någon av stockholms strövområden!
om du tycker att det är tråkigt att gå själv så stämm träff med någon så ni kan gå tillsammans och då menar jag verkligen GÅ! alltså tre timmar blir normalt typ på en härlig promenad. på de flesta ställen kan man också variera med att låta hunde hoppa hinder och växla med lite lydnad och apport under tidens gång. Är man två så brukar de dessutom springa av sig med varnadra! Så är du bara beredd att åka en bit så kan du komma ut och få riktigt trevligt!
Jag promenerar långa turer varje dag utom på helgerna då jag jobbar. Kom nyss hem från en långtur i stora skuggan/lijanskogen där vi hoppat hinder, klättrat i skogen, badat lite och under hela rundan kastat bollar med bollkastare. min vovve är helt slut nu och jag har fått min beskärda del av motion =)

jag motioner min vovve genom att:
Följa med på ridturer
Skogspromenader
Stadspromenader
Dra skrinda/pulka,dock lätta! hon tycker det är så kul!
Leta rätt på gömda barn i skogen,ja inte vilsna barn!
Simmar på sommaren

Allt sker på hennes dagsform,då jag tog över henne,misskött,totalt omusklad med D-höfter,så musklerna är upparbetade,men jag vet ju ändå att hon inte kommer att hålla i all evighet!
Så blir ena dagen lite hårdare,så blir dagen efter lite mjukare/lugnare!
Men hon ska dö lycklig utan smärtor!

Det låter jättetrevlig och så gör jag ibland. Men jag tänker mer på den vardagliga motion. Hur kan jag variera mina hundpromenader.

Variera vart du går någonstans! Hunden måste inte alltid springa lös i skogen utan mår bra av miljöombyten också! Jag tar ungefär två promenader varje vecka ute på skeppsholmen. visserligen får hunden gå lös men det är istället stadsmiljö vilket är en omväxling. det enklaste är väl att variera vart du går om du inte varierar HUR du går dvs med jogging, cykling, klättring osv osv. =)
hundar måste också miljötränas precis som hästar.

Utöver promenader och löpturer går jag och min hund Korpens tipspromenad varje söndag.

Det är en runda på sådär 3-5 km med minst 300 personer och kanske 15% av dem med hundar som gått före oss. Då har min hund näsan full med spårdofter och somnar som en klubbad när vi kommer hem :D

För oss är det mest promenader i skog och mark där vi håller oss borta från stigarna så mycket som möjligt. Just att inte gå på stigarna tycker jag är bra för dels ger det bättre träning och dels så kan man variera mycket mer.
Har du badglad hund och lämplig sjö så är ju simmning kul också :)

Jag har börjat springa lite med hunden brevid också, det blir mycket lättare att verkligen komma igång om man tar det luuugnt i början. Springer man 1 km och mår bra efter så är det väldigt mycket större chans att man kommer ut en gång till än om man pressat sig igenom 5 km :p
Att ha hunden i midjebälte och låta den dra när man springer är säkert kul men jag har hört att det är mycket jobbigare än att springa vanligt eftersom det går så snabbt :confused:

Ps. Tighta byxor behöver inte ha neondetaljer ;) http://sportartiklar.se/products/bilder/realsize/896530.jpg

Börjar det bli så pass varmt ute att man törs låta hunden bada lite nu då? Svårt att veta tycker jag för jag kan inte gå på min hunds reaktion heller då hon gärna går genom is bara för att doppa sig... :p

Men de var fortfarande tighta... *ryser lite lätt* Jag har letat efter mer loosefit joggingbrallor i vindtätt men ändå luftigt material och det är klurigt att hitta.

Åhå, Fysträning som är så kul!
Själv så cyklar, åker skidor, pumpar i sandtag/djupsnö, simmar, waterwalkar,drar däck med mina hundar.
Men en sak som stått på att ha listan ett tag nu är denna
gwbig.jpg

Så sjukt roligt att köra! Och om förvaringsplats finnes, då kommer en sådan hem till mig! :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka