cherie
Trådstartare
Igår var jag och sambon och mätte nya lägenheten vi köpt, tyvärr blev jag lite besviken. Vardagsrummet var mycket mindre än vad jag mindes det, och måtten i rummet var dessutom ganska oproportionella. Vardagsrummet har liksom längre väggar på "fel sida", vilket gör att rummet blir ganska djupt men inte så brett. Så nu behöver jag lite hjälp hur jag utnyttjar den här ytan på ett bra sätt.
Rummet är ungefär 3,4x4,1 m. De längre sidorna har en större dörröppning på ena sidan (1,25 m bred) och på andra sidan är det fönster i princip hela vägen och en balkongdörr som öppnas in mot rummet. Takhöjden är 2,7 m.
Vi vill gärna få plats med:
- Sittplatser (gärna så många som möjligt utan att det tar över det lilla rummet - soffa/soffor/fåtölj)
- Ett soffbord
- Tv á la 40 tum (kanske stående på tv-bänk)
- Böcker (antingen i bokhyllor eller i hyllsystem som byggs mer på höjden)
Hur skulle ni möblera det här rummet? Hur kommer det bäst till sitt rätt tror ni? Jag vill inte att det ska upplevas trångt och övermöblerat heller! En eller två soffor/fåtölj? Vilken typ av soffa? Hur bred? Djupare än vanligt för att utnyttja rummets "djup"? Hur placera soffa/tv/böcker/bord i rummet?
Rummet är ungefär 3,4x4,1 m. De längre sidorna har en större dörröppning på ena sidan (1,25 m bred) och på andra sidan är det fönster i princip hela vägen och en balkongdörr som öppnas in mot rummet. Takhöjden är 2,7 m.
Vi vill gärna få plats med:
- Sittplatser (gärna så många som möjligt utan att det tar över det lilla rummet - soffa/soffor/fåtölj)
- Ett soffbord
- Tv á la 40 tum (kanske stående på tv-bänk)
- Böcker (antingen i bokhyllor eller i hyllsystem som byggs mer på höjden)
Hur skulle ni möblera det här rummet? Hur kommer det bäst till sitt rätt tror ni? Jag vill inte att det ska upplevas trångt och övermöblerat heller! En eller två soffor/fåtölj? Vilken typ av soffa? Hur bred? Djupare än vanligt för att utnyttja rummets "djup"? Hur placera soffa/tv/böcker/bord i rummet?