S

Silly

hur mycket hö går det åt (ungefär) till ett 450kg fullblod med god aptit om hon ska ha fri tillgång?

Sv: hur mkt?

Mitt fullblod (525kg) äter 15-17kg på fri tillgång.

Men det beror ju på hur hungrig häst du har ;)

Då pratar ni väl om hösilage, inte hö. En häst har svårt att få i sig mer är än 10-12 kg om dagen.

kenneth skrev:
Då pratar ni väl om hösilage, inte hö. En häst har svårt att få i sig mer är än 10-12 kg om dagen.

:confused: Då har du inte träffat många hästar :D

Och tänk på att Hösilage mättar mer.

kenneth skrev:

Åh, tusan! Det borde du berättat för mitt förra halvblod som lätt stoppade i sig 20-25 kg/dag på 75 % ts....

Eller travaren som gick på lösdrift över sommaren och nog fick ner ungefär samma mängd på betydligt mindre kroppsvikt...

kenneth skrev:

Då har du inte träffat min heller.
15-17kg på plus 2 kg lusernhack har min stoppat i sig när hon haft fri tillgång. Och hon är en ganska liten tjej, 159 hög, drygt 500kg tung.

Fri tillgång på hö eller hösilage funkar bäst om kvoten protein/energi är rätt, dvs ca 6 för vuxna hästar. Oftast är kvoten lägre i hö och då blir hästen aldrig "mätt" utan äter så mycket den bara orkar.

Jag har haft min på fri tillgång de säsonger höt har passat till det. Dvs en kvot runt 6, helst högre.
De år kvoten har varit låg (som i år- 2,2 :crazy: ) så passar det sig inte riktigt med fri tillgång eftersom man då måste komplettera upp med en väldig mängd proteinrikt kraftfoder. Sådana år är det bättre att begränsa höt och komplettera med ex. lusernhack så långt det går, och sen kraftfoder. Målet ska ju vara så mkt grovfoder som möjligt.

Min åsikt, och bara en parantes :D

ok, men jag hade tänkt fortsätta fodra med kraft oxå, i dagsläggetäter hon 1kg korn, 2dl sojamjöl, betfor, vitaminer o lite havre så proteinbrist tror ja inte att hon får

En häst skall ha absolut minst 1 kg hö per 100kg kroppsvikt men vanligast är att man ger 1,5 kg/100kg kroppsvikt vilket innebär att en häst som väger 500kg skall ha ca 7,5kg hö per dag. Detta tycker jag personligen är ett minimum men det beror givetvis på vilka värden din höanalys visar, det är inte ovanligt att man får ge något mer. Mina hästar brukar ligga på ca 8kg om dagen och dom väger ca 450kg. Jag blir rent ut sagt förb... när man hör folk som ger tex stora halvblod 5-6kg hö, en häst är en grovfoderomvandlare och det är jätte viktigt att dom får tillräckligt med stråfoder, alla vet att en häst i det fria betar till och från större delen av dygnet. Givetvis skall man komplettera med lämpligt kraftfoder och mineraler beroende på vad hästen skall prestera etc. samt att alltid ha tillgång till färskt vatten och saltsten. Ju fler gånger per dag man kan utfodra hästen desto bättre, mindre foder uppdelat på fler tillfällen. :bump:

Nu är jag lite mån om hur mina hästar mår och ser ut så 20 kilo hö om dagen får dom inte och dom är i utmärkt hull. Jag har väl udda och konstiga pållar kan hända som helt enkelt inte har tid att tugga hö hela dagarna. Gudbevars, dom rids ju också. Jag kanske kan fästa någon sorts höpåse under haken på dom så dom inte svälter när dom jobbar.

Jag säger inte att det är fel på pågot sätt att ge hästarna mindre mat än så, många ger ju "bara" 6-8kg/dygn och hästarna är jätte fina i hullet för det! Men att hästen bara äter 10-12kg per dygnt på fri tillgång tycker jag låter lite konstigt?!

Mina pojkar (kallblod 156 cm & halvblod 164 cm) satte i vintras på lösdrift i sig 30 kg blött hösilage/dygn/häst (40% torrsubstans), d.v.s 12 kg torrsubstans. Hösilaget hade bra kvot, över 7, så därför var jag tvungen att begränsa mängden lite :o , de skulle nog ha kunnat trycka i sig ngra kg till, men de var i bra hull! OBS! Inte feta!

Inte har tid att tugga hö hela dagarna? Må vara hänt, men vad jag kunnat läsa mig till ligger det i hästens naturliga beteende att beta c a 18 timmar/dygn...

Mitt fullblod äter 9 kg HÖ/dygn och jag tycker hon börjar bli tjock...
Gammelmannen fick 15 kg HÖSILAGE/dygn (84% ts) +2kg lucern. Han var svårfödd, men åt inte upp mer.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV