Tjäna på att ta eget föl? Hohoho hahaha hihihi hohohoa
*får ett mindre sammanbrott*
Jag hade tjänat MASSOR med pengar på att KÖPA en åring eller ett nyavvant föl. Det är nämligen så att den där lilla telingen man föder upp själv inte behöver hålla sig frisk hela tiden etc.
Jag hade INGA kostnader för betäckning utan jag fick hem stoet dräktig i 7:e månaden.
Så det som kostat är:
Fölis är född 14 april 2003, är således 9 månader nu och har kostat mig ÖVER 25 000 kr och det inkluderar då:
* stoets foder från dräktighetsmånad 7 och tills fölet avvandes vid 6 månaders ålder.
*Avmaskningar för sto och föl.
*Vaccination av stoet 1 mån innan ber fölning, samt fölets grundvaccination mot stelkramp.
*Veterinärvård för fölet (lunginfl, växte för fort och började hänga i knäna, luftvägsinfektion som vi tog med oss hem från kliniken, två olycksfallsskador i hagen som krävde vetvård).
*Försäkring för stoet och fölet
*Hovvård för stoet & fölet (fölet behövde träffa hovslagaren var tredje dag i början och sen en gång i veckan etc tills det fasade ut)
*Registrering och ID-kontroll för fölet
Jag har INTE räknat med kostnader för resor till vet, inga grimmor etc till fölis, flugmedel och vitamintillskott och så. Och jag har EGET STALL och billigt hö & strö.
Men fölis är en arab, och ett jämngammalt arabföl hade jag kunnat köpa för 10 - 15 000 kr.. Vinsten hade således varit 10 - 15 000 kr OCH jag kunde fått ett föl som varit friskt hela tiden.
MEN, för mig är det värt alla pengar att ha fått vara med från första sekunden, och det var det som gjorde att jag valde att ta föl själv istället för att köpa.
Men som sagt, krasst ekonomiskt utan att ta hänsyn till det känslomässiga så är det en REJÄL förlustaffär.. För de pengar hon kostat hitills så hade jag kunnat köpa en inriden unghäst av samma ras...