M

mia

Det är så att jag fundera på att ta ett föl efter mitt sto, det blir både hennes o mitt första föl..
Men jag undrar vad det ungefär kommer att kosta att ta ett.. Och vad det är som kostar...
Har hört att det ska kosta jätte mkt..
/ Mvh Mia

Usch ja, det kostar mer än man tror... Mitt föl hade gått på ca 25.000 kr vid avvänjningen (sen skickade jag med foder och körde honom till nya ägaren osv, så på försäljningen gick jag väl +-noll), och då hade jag inte behövt stå för stoets stallhyra under första 6 månaderna av dräktigheten. Dessutom jobbade jag av sommarbeteskostnaden till stor del.

Hade jag haft kvar honom hade han kostat ca 2000 kr/mån inkl försäkringar och vaccinationer och sånt, fram till sommaren. Sen är det bara att räkna :D eller helst inte...

Om man räknar med själva betäckningen/seminationen med avgifter och allt (inklusive föl) så kan man räkna med att det hamnar runt 12000:- - 15000:-. Sen kan det tillkomma övriga veterinärkostnader för undersökning, vaccination, foder m.m. så nog det kostar allt men jag tror ändå att man tjänar på att ta eget föl i slutändan!

Okej.. då vet jag ungefär hur mkt det kostar..
Jo. precis, man tjänar nog på det..

Det man "tjänar" är att man vet vad som hänt hästen under uppväxten. Att köpa en 3 åring är BRA mycket billigare än att föda upp en tills den är 3 år... dessutom slipper man alla risker på vägen!

Enda sättet att tjäna pengar på hästuppfödning är att sälja som föl (då går man någorlunda jämnt upp) eller att hästen verkligen blir BRA så man kan sälja den oerhört dyrt.

Tjäna på att ta eget föl? Hohoho hahaha hihihi hohohoa :rofl: *får ett mindre sammanbrott*

Jag hade tjänat MASSOR med pengar på att KÖPA en åring eller ett nyavvant föl. Det är nämligen så att den där lilla telingen man föder upp själv inte behöver hålla sig frisk hela tiden etc.

Jag hade INGA kostnader för betäckning utan jag fick hem stoet dräktig i 7:e månaden.

Så det som kostat är:

Fölis är född 14 april 2003, är således 9 månader nu och har kostat mig ÖVER 25 000 kr och det inkluderar då:

* stoets foder från dräktighetsmånad 7 och tills fölet avvandes vid 6 månaders ålder.

*Avmaskningar för sto och föl.

*Vaccination av stoet 1 mån innan ber fölning, samt fölets grundvaccination mot stelkramp.

*Veterinärvård för fölet (lunginfl, växte för fort och började hänga i knäna, luftvägsinfektion som vi tog med oss hem från kliniken, två olycksfallsskador i hagen som krävde vetvård).

*Försäkring för stoet och fölet

*Hovvård för stoet & fölet (fölet behövde träffa hovslagaren var tredje dag i början och sen en gång i veckan etc tills det fasade ut)

*Registrering och ID-kontroll för fölet

Jag har INTE räknat med kostnader för resor till vet, inga grimmor etc till fölis, flugmedel och vitamintillskott och så. Och jag har EGET STALL och billigt hö & strö.

Men fölis är en arab, och ett jämngammalt arabföl hade jag kunnat köpa för 10 - 15 000 kr.. Vinsten hade således varit 10 - 15 000 kr OCH jag kunde fått ett föl som varit friskt hela tiden.

MEN, för mig är det värt alla pengar att ha fått vara med från första sekunden, och det var det som gjorde att jag valde att ta föl själv istället för att köpa.

Men som sagt, krasst ekonomiskt utan att ta hänsyn till det känslomässiga så är det en REJÄL förlustaffär.. För de pengar hon kostat hitills så hade jag kunnat köpa en inriden unghäst av samma ras...

Kostade väl ungefär 25000 att ta fram mitt föl, med alla kostnader inräknade, såsom veterinär, stations -och fölavgifter.
Mitt föl har varit friskt (peppar, peppar) så jag har inte behövt lägga ut mer än på vaccinationen, och så normal hovvård då.
Man kan ju köpa ett föl för 15-20 000 så man tjänar ju som sagt inget på att ta ett eget, mer än att man får en avkomma på sitt sto, och kan uppfostra den själv. Och för mig är det värt mer än pengarna. :love:

hm det lät billigt? Vad för ras syftar du på?

Pratar vi hbl o många andra raser så får du räkna med 25000 minst. Det är vad det har kostat mig men då är min sambo hovslagare(verkningar), vi har eget stall o producerar eget grovfoder.
Sedan så måste man ha pengar till om det skulle hända något oförusett som tex problem vid förlossningen eller fölsjuka eller andra tråkigheter.

Jag ångrar mig inte att jag tog föl på mitt sto efterssom det vart lyckat :) extriört korrekt osv..
Men när man avlar själv får man inte välja fölunge utan man får det man får.
Har man ett sto som inte är egentligen riktigt bra att avla på(extriöra avvikelser, sämre temperament) så skulle jag rekommendera att köpa en fölis istället. Då får man ju välja. Men det är ju en speciell känsla att fött upp den själv så klart.

Okej!
det är ett varmblod som jag har..
Och det är så att det är en som vill att jag ska ta ett föl efter min häst.. och den som frågade har en godkänd hingst med bra stam som jag får ta för efter (Och jag behöver inte betala något) Dom tycker att jag har en sån himla fin häst med jätte bra temprament och mkt bra stam..
men vet inte om det blir den hingsten..
vill ta reda på så mkt som möjligt om den.. så jag vet att det bli rätt... :)
Vi har eget hö hemma så det blir bara vitaminer å sånt som jag måste köpa... :D

Vi har eget hö hemma så det blir bara vitaminer å sånt som jag måste köpa... :D

Och kraftfoder. Dräkiga och digivande ston kräver MASSOR. Du ska ha ett RUSKIGT bra hö om du ska klara dig på bara hö. vad visar höanalysen?

Jag har BRA hö, och när stoet (arab) var dräktig åt hon 12 kg hö PLUS 2 kg krafftfoder. När hon gav di (innan bete kom) så åt hon ännu mer.

Sen så kostar det mer än bara mer mat åt mamma, såfort fölet kommer till världen så tickar kostnaderna iväg utan att man hinner fatta riktigt var de tar vägen. och det gäller även ett fullt frisk föl. Sen ska du ha BRA beten, sällskap till fölet, är det en hingst ska du kastrera etc

Men den VIKTIGASTE frågan tycker jag är:

Varför vill du ta föl efter ditt sto? VAD ska du ha FÖLET till? Behålla och ha som ridhäst? Sälja? Marknaden för varmblodsföl är övermättad, de inbringar inga direkta pengar på ridsidan... och ditt sto må vara god om guld och en ängel, men du kan få ett föl som INTE ALLA passar dig, eller är dett dugg som stoet.

Har inga analyser för höet nu.. är inte hemma nu..
Antagligen ska jag ha fölet själv.. men vet inte heller..
för dom som har hingsten vill också ha ett för efter min häst..
Vet inte alls än.. Hon har ju ganska bra stam så man tycker ju att det vore lite dumt att ha `fölet` som ridhäst också.. men det kankse går skit för hästen på travet också... ja det finns många MEN.. ;)

Har bara börjat att funderar lite smått på att ta för efter henne än..
Ska kolla så att jag verkligen har råd med det här.. :)
Det kostar iallafall mera än vad jag trodde :)

Mm, du får fundera mer. Och om de vill ha fölet, skriv då papper INNAN betäckningen så du inte står med ett föl du inte vill ha.

Och ang kostnaderna så kostar det *alltid* mer än man trodde av någon konstig anledning ;) Och bli fölet sjukt ( t ex får fölsjuka och hamnar på klinik) så kan det ju rasa iväg 30 000 kr bara på det :crazy: Och är fölet intr friskt eller har varit sjukt när det är litet är det svårare att sälja sen. Det är tur att jag vill behålla min lilla, annars skulle jag få hålla på henne minst ett år till innan jag kunde få henne såld.

Sen, det är sällsynt, men du kanske ska tänka på risken för stoet med. Om du tar ett föl "bara för att" och stoet stryker med, hur skulle det kännas då? Ingets to kvar och ett föl du eg inte vill ha.

Men bara du tänker efter innan och väger alla för och nackdelar så blir det säkert jättebra! Se bara till att du har KUNNIGT folk i närheten som hjälp sen, och så finns ju Buke som extrahjälp att rådfråga =)

Att föda upp en egen teling är samtidigt det BÄSTA och det VÄRSTA jag gjort. Jag skulle inte vilja ha det ogjort, men det kommer DRÖJA innan jag gör om det kan jag ju säga ;)

Okej :)
Ska nog funderar ett bra tag till å :D
Och det kommer nog allrig att kännas som att jag har tid nog att ta hand om en häst till :)
Och det är ju många som säger att det är mpnga hästar som blir lugnare efter att dom har fått ett föl..
och det skulle nog vara bra för min häst ;)
men men, men får se vad som händer :D

Ehum, jag tog föl på ett sto som är ganska lättfödd normalt sett. Under högdräktigheten och sen digivningen (även hela betet) åt hon ENORMA mängder foder och föll ändå ur... Jag hade en foderkostnad bara på kraftfodret (inkl. lusern) på 1200 kr/mån från augusti. Det hade jag inte räknat med precis.

Jag syftar på Halvblod! Konstigt att ni har haft det så kostsamt att ta föl, de jag känner som har hästuppfödning och de som tar eget föl för privat bruk har aldrig haft sådana summor att lägga ut utan det har legat runt den summan jag nämnde (från betäckning/seminationen till att fölet är ute ur magen). Men det kanske varierar beroende på var man bor i landet.
Man får även tänka på att om man vill ha ett föl som har bra stam på båda sidorna så kan man knappast hitta ett föl för 15-20000:- som någon skrev.

Men ni har rätt i att det stora positiva är att man får vara med redan från början och det är något som jag värdesätter högt.

Men räknar du inte på stoets kostnader alls? Är hon gratis? Äter ingenting? Bara rena fölkostnaderna innan fölet var ute ens (alltså inget på stoet) gick på ca 15.000 kr för min fölis. Och TIDEN man lägger ner tar man inte betalt för heller.

jag tycker att det är lite skevt att räkna in stoets mat och uppstallning i kostnaden för fölet.
Visserligen äter hästen mer under dräktigheten och under digivningen. MEN hon skulle ju ha mumsat på även med tom livmoder, eller hur?

Jag kanske ska tillägga att jag är fullt medveten om att det är dyrare att föda upp egen fölis än det är att köpa färdig produkt.

Nä du, mitt sto skulle INTE ha ätit så stora mängder foder om hon inte var dräktig. Faktiskt skulle jag inte haft stoet alls om hon inte var dräktig. Varför skulle man INTE räkna med stoets kostnader? Det är ju "fölets" uppstallning när den ligger i magen och medan den inte är avvand.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
847
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 009
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
727
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka