. Sen kan man räkna med merkostnader som ex foderökning från och med 8-9:e månaden, vaccinationen m.m men fortfarande inte några stora summor att räkna med.
Vaccination A2 & tetanus 800 kr (det är soms agt inte alltid bra att bo på landet, det blir mil att åka för både en själv och vet)
Ökade foderkostnader från dräktighetsmånadmånad 9-11 samt digivningsmånad 1-4 1000 kr i snitt/månad = Totalt 7000 kr
Amaskning av stoet inom 24 h efter fölning (för fölets skull): 150 kr
Ökad ströförbrukning inför fölning samt eftersom det rörs kring och grisas ner mer med ett föl i boxen: 200 kr/månad från fölning till avvänjning nattetid, dvs i MITT fall (och jag avvänjde rätt tidigt) 5 månader. 5 månader a 200 kr = 1000 kr.
Total summa 8950 kr. Och det BARA i de EXTRA kostnaderna för stoet. (jag hade ju alla kostnader för stoet som extra, men om vi säger att jag haft stoet ändå).
Då har jag INTE räknat in milpengar för att åka och köpa en massa Krafft Brred, strö etc. Då skulle det bli än värre.. Jag har heller inte räknat med extra stängseltråd och stängselmaterial för att göra hagen fölsäker.
Men således 9000 kr bara i EXTRAKOSTNAD för stoet. Plussar man sen på betäckningsavgifter (språngavgift, stationsavgift, 90 dagars/levande fölavgift, ultraljud, resa till/från station alt frakt för spermaskick plus seminkostnad etc) och de kostnader som man har för FÖLET enkom (foder, vaccination, registrering, ID-kontroll osv) så blir även ett friskt föl en dyr historia som sagt..