jag tycker att det är lite skevt att räkna in stoets mat och uppstallning i kostnaden för fölet.
Visserligen äter hästen mer under dräktigheten och under digivningen. MEN hon skulle ju ha mumsat på även med tom livmoder, eller hur?
Dessa argument har jag fått höra många gånger då spekulanter undrar varför saluhästarna kostar 'sååå mycket'!

Jag har ett stuteri med uppfödning & försäljning som huvudinriktning, ska jag endast räkna in fölens egna kostnader fram till försäljningen.. och bara njuta av att se stona & hingsten 'mumsa på'.. då är det bara att lägga av med uppfödning helt & hållet :smirk:

Säger som Magdalena.. Jag hade inte haft stoet (hon var/är inte min) om det nínte varit för jag skulle ha fölet.

Och när hon INTE var högdräktig och inte gav di så åt hon 8 kg hö, punkt slut. När hon var högdräktig och under digivning åt hon 12 kg hö och rejält med kraftfoder, och då har jag ändå BRA hö. Jag vaccinerade henne dessutom mot stalkramp och influensa en mån före fölning, inte för HENNES skull utan för det ofödda FÖLETS skull. Det gick dessutom mer strö till stoet när fölis kommit och delade boxa (två grisar ner mer än en)

Men visst, tar man föl på sitt egna sto så kan man ju "bara" räkna med de ÖKADE foderkostnaderna jmf med om hon varit odräktig, och har man tur så stämmer vaccinationen. Men de där äkade foderkostnaderna är inte att leka med alla gånger kan jag ju meddela (och Magda hade det ännu värre..).

Och osm sagt, får man ett föl som blir sjukt eller skadar sig sticker kostnaderna med raketfart.. Troligen är fölet friskt (de flesta är det) men det vet man inte förrän man står där och man måste vara förberedd på rubbet.

De flesta travare nuförtiden har bra stam och om du inte är helt säker på att du ska behålla ditt föl själv eller redan har en köpare tycker jag att du ska tänka dig för flera gånger innan du betäcker stoet.

Det räcker inte med att ha en bra stam på sitt sto och och betäcka med en godkänd hingst. Konkurrensen är stenhård och hingsten måste vara "inne" vid tidpunkten för försäljningen.Ditt sto måste ha riktigt bra släktingar bakåt i leden om hon inte har några egna "toppprestationer".

Däremot är det väldigt kul att föda upp tävlingshästar pga att du även efter försäljning är lite delaktig i hästen.
Man kan ju alltid hoppas på att få lite uppfödarpremier :d men det roligaste av allt går ju inte att mäta i pengar........det är en otrolig känsla att se sitt föl komma till start (bara det är en seger i sig även om hästen skulle komma sist i loppet ;) )

Om du föder upp en travare för att sälja som ridhäst måste du vara medveten om att du helt säkert kommer att få betala åtskilliga tusenlappar för "nöjet".

Det finns inget givet svar på om du ska betäcka ditt sto eller ej, men tänk dig för så att du inte blir ruinerad på kuppen. Och kom ihåg att det krävs en hel del jobb för att fölet ska bli en trevlig individ.......de är inte små och söta hela tiden utan som alla barn kommer de in i trotsåldern med jämna mellanrum :p

Törs man fråga vilken hingst du funderat på ?

Lycka till hur du än gör........// Suzanne

http://hem.fyristorg.com/sodra.sjoanden

Nej, jag räknade inte med stoets foderkostnader utan räknade med seminationen/betäckningen, stationsavgift m.m, sådana utgifter som kommer i och med det. Sen kan man räkna med merkostnader som ex foderökning från och med 8-9:e månaden, vaccinationen m.m men fortfarande inte några stora summor att räkna med.
Sen kan jag säga att jag inte skulle räkna med tiden man lägger ner, skulle jag göra det skulle jag inte hålla på med djur överhuvudtaget. Har lagt ner så mycket tid på ALLA djur jag har så det ser jag bara som en del i mitt liv.

nu trycker jag bara på en svarsknapp trots att det var många som svarade. kalla mig lat...

Naturligtvis är det så att man som ren uppfödare måste ta med stoets kostnader när man räknar ut priset man ska ta för fölet. Annars förstår även jag att man går med förlust.

Men när man står där med sitt egna sto som man ska betäcka så är det mer rimligt att, som Alexandra_W säger, räkna med de ökade fodergivorna som kommer att krävas.
Stoets uppstallning behöver inte bli dyrare, beroende på vart man hittar lämplig box/hage/lösdrift/whatever.

Extra vaccinationer, veterinärbesök etc. hjälper gott och väl till att göra fölet kostsamt

..Sen kan jag säga att jag inte skulle räkna med tiden man lägger ner, skulle jag göra det skulle jag inte hålla på med djur överhuvudtaget. Har lagt ner så mycket tid på ALLA djur jag har så det ser jag bara som en del i mitt liv.
Ingen har sagt att tiden ska räknas med, finns nog knappt någon uppfödare som skulle kunna sälja avkommor till ett pris som inkluderar nedlagd arbetstid!

Tiden *bjuder jag gärna på*, däremot är det slitage på byggnader & stängsel mm mm.. men även det får man oftast *bjuda på*!

Allmänt (inte personligt till dig):
Det är så många som tror att det är en *förmån* att bo på landet (billigare/gratis?) med att ha hästarna utanför dörren.. då kostar det väl så mkt att föda upp föl, dessutom ska väl fölet vara ännu billigare om man har egen hingst på gården (?)=ironi :smirk:!

. Sen kan man räkna med merkostnader som ex foderökning från och med 8-9:e månaden, vaccinationen m.m men fortfarande inte några stora summor att räkna med.

Vaccination A2 & tetanus 800 kr (det är soms agt inte alltid bra att bo på landet, det blir mil att åka för både en själv och vet)

Ökade foderkostnader från dräktighetsmånadmånad 9-11 samt digivningsmånad 1-4 1000 kr i snitt/månad = Totalt 7000 kr

Amaskning av stoet inom 24 h efter fölning (för fölets skull): 150 kr

Ökad ströförbrukning inför fölning samt eftersom det rörs kring och grisas ner mer med ett föl i boxen: 200 kr/månad från fölning till avvänjning nattetid, dvs i MITT fall (och jag avvänjde rätt tidigt) 5 månader. 5 månader a 200 kr = 1000 kr.

Total summa 8950 kr. Och det BARA i de EXTRA kostnaderna för stoet. (jag hade ju alla kostnader för stoet som extra, men om vi säger att jag haft stoet ändå).

Då har jag INTE räknat in milpengar för att åka och köpa en massa Krafft Brred, strö etc. Då skulle det bli än värre.. Jag har heller inte räknat med extra stängseltråd och stängselmaterial för att göra hagen fölsäker.

Men således 9000 kr bara i EXTRAKOSTNAD för stoet. Plussar man sen på betäckningsavgifter (språngavgift, stationsavgift, 90 dagars/levande fölavgift, ultraljud, resa till/från station alt frakt för spermaskick plus seminkostnad etc) och de kostnader som man har för FÖLET enkom (foder, vaccination, registrering, ID-kontroll osv) så blir även ett friskt föl en dyr historia som sagt..

Plussar man sen på betäckningsavgifter (språngavgift, stationsavgift, 90 dagars/levande fölavgift, ultraljud, resa till/från station alt frakt för spermaskick plus seminkostnad etc)
Det var de kostnaderna som jag nämnde i summan 12-15000:- (varierar ju beroende på hingst och station men brukar ligga runt den summan på halvblod), sen skrev jag att det tillkom andra kostnader efter det som ex veterinär, vacc.

Men jag ser fortfarande att de kostnaderna som räknas upp är individuella. Veterinär, hö, strö och foderpriserna är olika beroende på var man bor. Jag är nog rätt förskonad tror jag.
Men jag kan fortfarande inte se ekonomin med att köpa ett föl om man vill ha något lite extra, visst det är dyrt att ta eget föl, än dyrare om något går snett men tycker fortfarande att det väger över att ta eget.

Det var även de kostnaderna jag räknade med. Foder och sånt har jag inte räknat med, eftersom stoet ägs av min mamma och hon betalade det mesta fodret :smirk: medan jag stod för alla fölkostnader...
Jag kan kolla på mina fakturor och addera summorna så får ni ett exempel på vad det har kostat för mig att betäcka med en normaldyr halvblodshingst, Bayron 885.

Språngavgift : 1500
Serviceavgift : 180
-------------------------
+moms ger 2100:-

Seminavgift AI/TAI station : 1300
Stationsavgift : 1000
Uppstallning sto : 6 dagar á 75kr = 450
Koksalt sköljning : 200
Gentamycinsköljning : 320
----------------------------------
+moms ger 4088:-

(mitt sto hade en livmoderinflammation, därav sköljningarna... också sådant man kan få räkna med...)

Dräktighetsundersökning vid 90 dygn, gårdsveterinär (palpation) : ca 500 (hittar tyvärr inte det kvittot)
Vaccination mot virusabort : 3 x 400kr = 1200
-------------------------------------------------
inkl moms ger 1700:-

Dräktighetsavgift 90 dygn : 6000 (inkl. fosterförsäkring värde 8000)
Transport med post till station : 120
----------------------------------------
+moms (-rabatt 500kr pga tidig bokning) ger 7175:-

Slutsumma (exkl. foder mm. till stoet) : 15063 kr (+ fosterförsäkring om den inte hade ingått)

Sedan tillkommer ju vaccination, registrering och försäkring av fölungen när den väl kommit ut. Verkning och sådant och ev. veterinärvårdskostnader (alla är ju inte friska jämt).
Med sådant inräknat har mitt föl nog kostat ca 20000 att tillverka.
Man kan ju även räkna in foder till stoet eftersom det i de flesta fall blir en ganska rejäl ökning av foderstaten. T.ex. åkte vi på bete med sto och föl för att få bättre gräs än där vi var. Detta kostade ju mer i hyra då...

Det är mycket man måste tänka på som kan komma att kosta mer än man tänkt sig. Och att man får ta det föl man får, samt att man ska ta hand om det på bästa sätt.

Men jag kan fortfarande inte se ekonomin med att köpa ett föl om man vill ha något lite extra, visst det är dyrt att ta eget föl, än dyrare om något går snett men tycker fortfarande att det väger över att ta eget.

Räknat i PENGAR så är det billigare att köpa ett i de flesta fall. Men precis som du så ansåg ju jag att det var värt MER än pengar att få vara med från första sekunden. Så jag anser fortfarande (trots dyra veträkningar) att det var värt pengarna. Men ska man se krasst ekonomiskt på det och strunta i det känslomässiga så är det en förlustaffär för det mesta =)

Kostnaden för tilläggsfoder beror ju helt på vilket grovfoder man har, mitt sto får fritt hösilage som är väldigt bra och det har räckt bra hittills, hon får inte mer kraftfoder nu än vad hon skulle ätit icke-dräktig och riden 5 dgr/vecka, hon får bara lite havre, betfor & mineraler/vitaminer.

Så min kostnad för tilläggsfoder är hittills 0 kr :cool: (hösilage i obegränsad mängd ingår i stallhyran)

Hade hon istället fått höet som förra stallet hade föregående vinter (väldigt lågt protein) så hade jag fått ge mängder med dyrt proteintillskott.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
847
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 009
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
727
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka