Hur mkt vatten till 1 kg lusern?

Sv: Hur mkt vatten till 1 kg lusern?

Jag har NADA erfarenhet av lusernpellets men blivit rekommenderad att använda det till min häst. 3 liter känns inte som riktigt tillräckligt, tycker jag, men jag vet ju inte. Med 5 liter blir det lite grötigt, men kanske hellre det, vad tror du?

Jag ger lusernpellets torrt. Har gjort så i alla år. Dom tuggar lusernen långsamt och dom tycker om det. Att hälla på en himla massa vatten gör att dom inte kan tugga utan dom sörplar i sig maten och min erfarenhet är att risken för foderstrupsförstoppning därmed ökar istället för att minska. Detta är som sagt helt emot gängse normer men jag måste först och främst gå på personlig erfarenhet. Jag har varit med om fler tillbud med vattnig föda än torr. Hästar är inte byggda för att sörpla mat. Dricka eller tugga, inte mitt emellan.

Om man ska blöta och hur mycket beror mycket på fabrikatet. Jag fodrar med Kvarnbys numera och ger den torr om den inte är dammig. Vissa partier kan vara dammiga och då fuktar jag den bara för att få bort dammet. Men det är samma som jag gör med allt pelleterat foder.
Men jag har provat olika fabrikat och det har varit allt från att de svällt rejält till att de kunnat ligga i blöt ett dygn utan att ens mjukna.

Jag håller med dig. Jag ger Dangroents lusernpellets utan melass. Ibland ger jag det torrt, ibland häller jag bara på lite vatten strax innan (ngn minut)jag ger det.

Det beror lite på hästen. Vår lille ponny är altid jättehungrig oavsett om han precis ätit eller ej. Han kan inte äta det helt torrt. Men 5 liter till ett kg då blir det bara vatten eller tunn gröt. Jag kan nästan tänka mig att det inte heller är bra om den äter häftigt.

Mitt lusernpellets sväller något ENORMT! FORT dessutom! Min häst dricker dessutom dåligt så jag vågar helt enkelt inte ge torrt. När jag ger det såpass blött tar det en bra stund innan det tar helt slut, hästen tar lite i taget och sörplar inte i sig allt med en gång.

Vad kan vara faran med att ge det så pass blött? Min tanke har varit att det borde vara det bästa för att undvika foderstrupsförstoppning och även att det cementerar sig i tarmen som jag läst om, men upplys mig gärna mer om motsatsen.

Jag brukar exprimentera själv hur mkt vatten det ska vara.
Själv ger jag så det lagom blir lite lösvatten över, men att själva lusernet inte blir så vattnigt.

Jag tror inte alls på att hästarna skulle sätta i halsen.
Det är ju inte så att de tar in en stor klump "lera" och suger ner det i halsen.
Och när det är väldigt blött blir det ju bara vatten med lusernpatriklar i, iprincip.

Nej jag tycker inte man ska ge torr om man ger mer än ett par dl eller om man VET att hästen varvar tuggorna med att dricka vatten.

Att det cementerar sig i tarmen är fullständigt nys! Om man läser lite om hästars matsmältning så begriper man nog bättre. Sandkolik handlar mer om detta.
Åter igen, en häst som tuggar väl föredrar ofta pellets i torr form.

jag har i så mycket vatten att det är löst, men inget vatten över. kvarnbys lusernpellets.
min häst sörplar dessutom inte i sig, utan tar "tuggor" av gröten och äter den långsamt. perfekt!

*delvis KL*

På Gra**gården så står det på skylten, vid krafft lusern, att den ska blötläggas. Jag fodrar inte själv med det, men borde det inte stå på påsarna om det ska blötläggas och hur mycket..?

Nu har jag inte krafft utan ett annat märke, det står inget på säcken och jag pratade med återförsäljaren som sa att man kunde fodra torrt.

Dock är jag försiktig av mig och testade att blötlägga eftersom det är vad jag hört tidigare. Och eftersom det sväller så otroligt mycket och snabbt så vågar jag inte chansa och ge det torrt, när jag dessutom vet att hästen inte dricker till maten.

Kenneth: Hästen kanske hade föredragit torrt, men maten slinker ner och är det inte bättre att inte chansa? (Fick hon välja skulle hennes foderstat bestå av sockerbitar och äpplen :d)

Min häst får ca 1 kg Kvarnby lusern på kvällen, det blötlägger jag i 6-7 liter vatten. Har jag tidsbrist så tar jag varmvatten, är då i princip färdigsvällt på ½ timme. Tycker vattenmängden passar lagom, blir precis så man kan banka ut det ur spannen utan att använda våld. Har gett uppblött lusern i 3 år, utan minsta problem. Dock äter han inte det torrt, han tycker helt enkelt att det är jätteäckligt när det sväller i munnen. (Och ja, hästens tänder är kollade 1 gång/år, inga som helst fel på dom)

Hur stor blir volymen när man har svällt 1 kg lusernpellets med den mängd vatten du använder? :) 8-10 liter?

Fast vad hästar föredrar ska ju inte gå före vad som är bäst.
Min häst skulle hellre äta 1 kg havre än 1 dl lusern ;)

De flesta hästar äter också lika gärna torr betfor som blöt, men för det finns det ju ingen vettig människa som fodrar det torrt.

Brukar lägga ca 3l vatten på 1l lucernpellets, då sväller det till en ganska tjock gröt och iaf våra hästar tuggar den istället för att sörpla. Inget överloppsvatten.

Med kallvatten tar det flera timmar (speciellt nu på vintern då det är kallt i stallet också), men med varmvatten går det undan! :p

Min häst får 1 liter Lusern och 5dl betfor som ligger i en 5 liters hink och jag har vatten så att det blir runt 4 liter. Betfor blir bra och lusernen blir större mjukare pellets.

en annan i stallet ger bara lusern och det är en hård smet som man får gräva ur med slickepott.

Så det beror ju på hur man vill att hästen ska få sin mat. Som smet, soppa eller mjuka pellets

Det beror på märke och vad hästen gillar. Min vill inte ha det torrt men inte som en soppa. Jag brukar ha drygt dubbelt så mycket vatten. Man får helt enkelt prova sig fram till vad som passar hästen bäst.

Hur stor blir volymen när man har svällt 1 kg lusernpellets med den mängd vatten du använder? :) 8-10 liter?

Det tar upp allt vattnets plats, blir totalt 7-8 liter.

>Vita_N_6520. Mina pellets sväller iaf inte klart på 5 min (har provat), dom har svällt så man inte hittar hela pellets, men med min vattenmängd så är det en ren soppa. Väntar man 20 min till har det blivit en fast gröt. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
623
Senast: Hello
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025