Hur mkt rider ni era treåringar?

Z

Zeena

Jag rider varannan dag. Ibland blir det två dagar vila emellan.
Hästen har vilat juni,juli, augusti.
Började rida ut i september. Skritt-lite trav 20-30 minuter.
Nu har jag ridit 3,5 vecka och har börjat träna för instruktör. Blir en rätt så intensiv halvtimma med mkt trav- börjat med lite voltarbete, sidförande (skritt) och trava över bommar. Galoppen blir det mest att jag ligger och kantrar runt fykantspåret. Han tar inte riktigt för sig i galoppen, inte så stark ännu. Hästen går fortfarande ute dygnet runt, och är lite seg att rida. Ingen vidare kondition såklart... men det kommer nog...
 
Sv: Hur mkt rider ni era treåringar?

Jag rider min ungefär som du,varannan dag.Varvar med tömkörning för att inte belasta omusklad rygg:angel: för mycket.....Det ä så himla kul med dessa unghästar som bara ger så mycke av sig själva....:love:
 
Sv: Hur mkt rider ni era treåringar?

Jag gör något med mina treåringar 4-5 dagar i veckan. Men det är inte alltid att jag rider, jag lasttränar, promenerar i skogen, tömkör övar hantering med den ena då den är mindre hanterad.

Jag "slarvar" medvetet med ridningen, det blir så lätt att man förtar sig med treåringarna, det är ju så himla kul, men de ska ju räcka tills de blir minst tjugo.
 
Sv: Hur mkt rider ni era treåringar?

min treåring rids fyra gånger i vekcan för tillfälelt under en period av kanske tvåmånader. Då kör vi rida tvåvila en rida två vila två och så om igen.

En av gångerna där för inströktör två är ute i skog och mark den fjärde varierar beroende på hur hon känts om det blir ut eller bana.
 
Sv: Hur mkt rider ni era treåringar?

Min rids 3-4 gånger i veckan. En gång i veckan går jag ut på promenader med henne.

Någon som har några tips på hur man kan träna ryggmusklerna på hästen? Bor längst nere i skåne så några backar finns här inte i närheten.
 
Sv: Hur mkt rider ni era treåringar?

arbetar 3-4 dgr/vecka. rider för instruktör en gång i veckan, på galoppbanan 1 dag i veckan och sedan en långtur i skogen och om tid finns blir det tömkörning/longering el dyl på fältet den sista dagen.
sedan blir det helvila någon vecka emellanåt.
 
Sv: Hur mkt rider ni era treåringar?

Jag gör något med mina treåringar 4-5 dagar i veckan. Men det är inte alltid att jag rider, jag lasttränar, promenerar i skogen, tömkör övar hantering med den ena då den är mindre hanterad.

Jag "slarvar" medvetet med ridningen, det blir så lätt att man förtar sig med treåringarna, det är ju så himla kul, men de ska ju räcka tills de blir minst tjugo.


håller med dig...bara för att dom är 3 så är de ju inte fritt fram för ridning så att säga...utan bygger upp mina hästar med allt möjligt...fast just nu ingenting pga ett nyopererat knä på mig :mad:
trist då man har en arbetsnarkoman som blir rastlös :)

catten
 
Sv: Hur mkt rider ni era treåringar?

Min 3-åring gick 3-årstest i maj och har sedan gått på bete till oktober. Håller nu på att sätta igång honom med någon aktivitet varannan dag, ridning, tömkörning eller löshoppning ( en gång varannan vecka), nu i början blir det bara ca 20 minuters ridning eller tömkörning/gång, löshoppning kortare tid. Jag kommer att aktivera honom ca varannan dag något år framöver och sedan öka på om allt går som planerat.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
898
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 453
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp