Hur mkt plats för manken behövs och andra tips på sadel?

caradan

Trådstartare
Att hitta sadel till ponnyn är helt hopplöst!
Det som ligger allra bäst är Knights Sir Walter, dock så är det trångt mellan manken och bommen, jag får in knappt 1,5 finger då dottern rider.
Då är det med MW bom, jag har letat efter en sadel med M bom men det verkar helt omöjligt att hitta och även att hitta nån som vet graderna på de olika vidderna.
Så hur mkt plats behövs egentligen mellan bom och manken för att det ska vara ok?

När jag mäter av honom så är han ca 105/110grader över manken (mätt med tjockare ståltråd ca 10 cm ner på sidorna toppen på manken)
Rakheten på Sir walter är perfekt men som sagt kanske för vid eftersom den hamnar för nära manken?
Tips på liknande sadlar som kanske passar bättre?

Sv: Hur mkt plats för manken behövs och andra tips på sadel?

Mellan bom och manke ska det rymmas helst 3 fingrar eller mer på höjden, har jag fått höra. Det är väl drygt 4-5 cm och uppåt. :)

Har du provat gå till sadelutprovare? Hade en "hopplös" rygg och första sadeln han plockade fram var perfekt! :D

Man önskar väl att det är ca 5cm mellan manke och sadel.

MEN det viktigaste är ju att manken går fri.
Min ena häst har en hög och ganska lång manke och det är typ 1,5cm mellan sadel och manke men det är inget problem för den tar inte i och sadeln är kanon i övrigt.
Har provat en annan sadel som också var bra och gav lite mer luft mellan men sadelmakaren tyckte inte att jag skulle byta sadel bara för det.
Hästen går ju fri så man ska inte haka upp sig på "regler" som inte spelar ngn roll.

Har du justerat sadeln något efter din häst? Det går ju att lägga i mera stoppning och flytta upp bossorna för att skapa mera plats för manken.

Mellan bom och manke ska det rymmas helst 3 fingrar eller mer på höjden, har jag fått höra. Det är väl drygt 4-5 cm och uppåt. :)

Har du provat gå till sadelutprovare? Hade en "hopplös" rygg och första sadeln han plockade fram var perfekt! :D
Japp och inte ens utprovaren hittade nån som låg bra.
Den enda som de hade som de tycket var ok låg knappt an baktill!

Man önskar väl att det är ca 5cm mellan manke och sadel.

MEN det viktigaste är ju att manken går fri.
Min ena häst har en hög och ganska lång manke och det är typ 1,5cm mellan sadel och manke men det är inget problem för den tar inte i och sadeln är kanon i övrigt.
Har provat en annan sadel som också var bra och gav lite mer luft mellan men sadelmakaren tyckte inte att jag skulle byta sadel bara för det.
Hästen går ju fri så man ska inte haka upp sig på "regler" som inte spelar ngn roll.

Har du justerat sadeln något efter din häst? Det går ju att lägga i mera stoppning och flytta upp bossorna för att skapa mera plats för manken.
Jag har bara provat sadeln inte haft ngn som jag kan justera, men nu har jag köpt en begagnad så när jag får hem den så ska jag se om det går att justera den ngt.
Men när jag får hem den som jag köpt så ska jag se med sadelmakaren om de kan justera den.

Usch då, ett sånt jobbigt läge...
Det går inte att bygga om den sadeln som passar, så att det blir mer utrymme för manken?

Om ponnyn är 110 grader bred så låter det helt osannolikt att MW skall vara för vid. 110 grader är XW.

Sadlar du för långt fram? Har ponnyn en ovanligt hög manke?

Det viktigaste är att manken alltid går fri; i alla moment, i alla rörelser, i alla gångarter.

Liknande trådar

Utrustning Hej på er! Har nu avverkat två utprovare och ingen hade något som passade och sade helt olika saker så man blir ju inte klok på det...
2
Svar
28
· Visningar
4 819
Senast: Nea_
·
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 403
Utrustning Bilder kommer ev, vill ha ägarens tillstånd innan jag lägger dem här. Men det borde gå att råda lite allmänt utefter info ändå? Det är...
2
Svar
25
· Visningar
3 511
Utrustning Vad finns det egentligen för sadlar med utrymme för en manke som är rejäl både på höjden och på längden? Vi pratar gigantisk :angel...
2
Svar
35
· Visningar
6 347
Senast: Nomina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka