Hur mkt MJ?

ragge

Trådstartare
Hur mkt kan en svårfödd häst med mkt fullblod i sig tänkas behöva i MJ?
Hästen är 184!!! och väger 750-800kg.Han är 5 år och går på lösdrift tränas ganska mkt i markarbete/dressyr(blir svettig 4-5 dar/veckan)han går med täcken...

Sv: Hur mkt MJ?

Oj, stor häst!

Du får nog prova dig fram, vad ligger han på idag?

Min fullblodstös, 159 cm hög och som väger dryga 500 kg behöver 120 mj och en kvot på 7-8 för att se schysst ut. Jag vill att hon ska ha lite överhull också eftersom om hon rasar så går det blixtsnabbt! Och sen tar det tid att få upp henne igen..

Han står nu på 142 kvot 6...men jag har räknat att han behöver 180 kvot 7...låter MKT!!!

Han har fri tillgång på hö med MJ8, smb.rp 47...får väl i sig 14 kg/dygn...hur/vad ska man ge isåfall för att komma upp i 180???Man kan ju inte ge HUR mkt krafftfoder som helst???

Men hur ser han ut på dessa 142 mj? Mager? Muskelfattig?
Är han "underviktig" kan du ju prova att öka på 10 mj, vänta några veckor och se resultatet, öka på 10 om du inte är nöjd osv tills du hittar en mj-nivå han fungerar på. Kankse behöver han inte 180 mj i verkligheten, det låter mkt?

Olja är ju alltid bra att ta till för att få upp energin. Lusern spetsat med olja? Lusern kan du ge många kilon av/dag det är ju grovfoder.
Ett annat foder som ger mkt fint fläsk som jag använt mig av i några år när jag vill ha upp min pålla i vikt är krafft rehab. Innehåller mer fett än andra Krafft-produkter.

jag vet inte hur han ser ut...det är min kompis häst...men hon säger att han är riktigt smal och lite muskelfattig, men ser inte ut som en mager fölmärr...men om man räknar på hans vikt och att han står på lösdrift så ska han ju ha mer än vad han får nu...och då rider hon dessutom nu(ska igång mer är det tänkt, men vill få upp han i vikt först)

Vad får han förutom hösilaget då?

Behöver han lägga på sig hade jag börjat med att lägga till 2-3 kg lusern och på det några dl olja. På det borde det bli resultat inom ett par veckor.

Olja kan hon ge drygt 7dl/ utfodringstillfälle, men max det dubbla/dag. (Efter invänjning förstås, annars kanske det sprutar;) )

haha joo det sprutar nog då...
Han får nu havre och korn kross(ca 60/40)
Frågan om han orkar äta mer grovfoder???skulle vara pelletsen då.
olja har jag redan sagt att hon ska ge...men vill ju inte sänka kvoten mer än den är nu(6)i o m att han ska igång mer vill hon höja den lite...

men vill ju inte sänka kvoten mer än den är nu(6)i o m att han ska igång mer vill hon höja den lite...

Det var därför jag tänkte att det var bra att ge lusern också;)
Eller varför inte Krafft pluss grön och olja? Den innehåller ju det dubbla proteinet mot lusernen så då behöver hon inte ge lika mkt för att komma upp i samma proteinmängd, och så spetsa med olja förstås:d

Billigast är väl annars att tillsätta soja för att inte sänka kvoten.

800 kg häst 1 timmes medelhårt arbete per dag behöver i genomsnitt 1 kg smältbart råprotein och minst 120 MJ. Gissar att fattas protein i hästens foderstat. HH

den äter ca 14 kg hö MJ8, smb.rp43, 2 kg havre, 1 kg korn, 1 dl hippomineral..

Det får jag iallafall till 143MJ och 852 smb.rp...kvot 5.9...
Jag sa till henne att den måste nog upp på kvot runt 7 gärna högre för att bygga muskler, men den är ju smal också...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Foder & Strö Hej! Hur mycket protein och MJ behöver era hästar ponnysar? Förstår att det är extremt inviduellt men lite intresserad av att veta...
Svar
4
· Visningar
740
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka