hur mkt mat äter era 170 hästar?

S

__Stilett__

bara kul o veta på ett ungefär hur mkt mat era hästar på ca 170 cm i mkh äter. Dvs stora hästar. O hur mkt arbete utför dom?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur mkt mat äter era 170 hästar?

Här kommer första svaret!

Min kille är 176 och 13 år. Rids lätt promenadridning 4-5ggr/vecka.

12kg hösilage kvot 13-14
5kg hö (lågkvot minns ej)
ca 500gr Hippo musli basic harmoni
ca 4dl rapsolja
mineraler/vitaminer

Vad ger du din?????
 
Sv: hur mkt mat äter era 170 hästar?

Tränas i dressyr, ganska hårt, 4-6dgr/vecka
äter ca 1kg åsebro classic, 1kg åsebro vinnare också har han fri tillgång på hö
 
Sv: hur mkt mat äter era 170 hästar?

min åt 7 kg/hö per dag vid köpet. O har så gjort många år.
jag ökade till 10 kg/dag, hästen la på sig för mkt, så jag minskade till 8 istället, fördelat på 4 givor dag. Hästen är väldigt rund, grov, både över mage och rumpa. Har hört (av flera) att hon borde gå ner i vikt. Men hon är extremt lättfödd, räcker hon ser mat så blir hon en rund boll. Tycker 8 kg låter för lite för en sån stor häst men hon går verkligen upp i vikt för minsta lilla. (Mina småkusar hemma äter typ 10-12 kg/hö dag dom var) Hon får även ca 10 dl havre/per mål 3 ggr/dag.
Och ca 5 dl betfor 1 g/dag, och ca 5-7 dl fibergi elit/pe rmål 3 ggr/dag. Plus mineraler och saltsten. Hon rids 6-7 dagar/vecka. I full kondition.
 
Sv: hur mkt mat äter era 170 hästar?

Val -89 svårfödd, i full kondition, tränas hårt med sikte på tävling i svår klass.

Hö 9 kg
Havre: 3 kg
Krafft groov 90: 1 kg
Betfor: ca 0,2 kg
Lusern: fri tillgång
 
Sv: hur mkt mat äter era 170 hästar?

vbl sto 168-170 cm i mh/600 kg/13 år
Promenadrides og trenes lett i western OG barock :smirk: Er under opptrening etter skade. Lettfødd om hun får nok grovfoder :D Rides/trenes (4-)5 dager i uken.

10 kg høy ok kvalitet.
500 gr krossad korn
150 gr Alfalfa 'hack'
200 gr soyapellets
vitaminer/mineraler (norsk merke)
1 'klunk' olje, hvitløk, eplecidereddik og salt
 
Sv: hur mkt mat äter era 170 hästar?

Häst 1: valack, 11 år, 167 cm, grövre modell av halvblod (irländare). Rids fem dagar i veckan, varav tre - fyra rejäla pass och ett- två lugnare. Tränas på 110-120 nivå i hoppning o LA-Msv dressyr, och tävlar en klass lägre. Normalfödd, pigg och glad häst.

Han får: 9 kg hö (i princip fri tillgång - äter inte mer, och det hjälper inte att ge mindre kraftfoder. Han äter inte mer hö ändå) (45 smbrp, 8.1 MJ), 1.5 kg havre, 0. 3 kg betfor, 0, 5 kg lucernpellets, 1dl olja, 80 g miner blå samt just nu vid pälsfällning lite B- vitaminer.

Häst 2: Valack, sv hbl, 3 år, 172 cm. Nätt modell med långa ben etc, snarare svårfödd än tvärt om. Arbetas 2 * 20 min per vecka, ännu ej riden, men ska sitta upp vilken dag som helst.

Han får: 12 kg av samma hö som den andra hästen (även här i princip fri tillgång), 1 kg lucernpellets, 0,5 kg havre, 0, 3 kg betfor, 80 g miner blå,
0,5 dl olja, samt B- vit nu vid pälsfällningen.

Båda får även e- vitamin o selen pga selenfattiga marker här.

Foderstarerna är uträknade från början, men kompletterade utifrån hur hästarna ser ut och mår.
 
Sv: hur mkt mat äter era 170 hästar?

Just det ja: Om Du vill öka grovfodret utan att öka energi o protein så mkt, ge foderhalm som komplement (om hästen inte står på halm redan förstås).
 
Sv: hur mkt mat äter era 170 hästar?

Tränar hårt och tävlar på elitnivå i körning.
Med normal träning under våren, ca 1h/dag 6dagar/vecka äter min följande.
Hö Fri tillgång men äter endast 8-10kg (protein 35g/kg, 7,8 MJ/kg)
Kraft lusernpellets 3kg
Betfor 0,5kg
Kraft Groov 125 3kg
Havre 2,5kg
Soja 3dl
Multivitaminer + E-vitamin
med denna foderstat så har jag en välmående, välmusklad häst i fint hull.
/M
 
Sv: hur mkt mat äter era 170 hästar?

__Stilett__ skrev:
bara kul o veta på ett ungefär hur mkt mat era hästar på ca 170 cm i mkh äter. Dvs stora hästar. O hur mkt arbete utför dom?


Mitt halvblods sto på ca 165 cm äter ca(per dag):
8 kg hö
2 kg Hippo Basic
2 dl torr betfor
Alger
Vitlök och foderkrita

Hon är 17 år och har haft en lite lugnare period nu på vintern men börjar sätta igång henne mera nu, så hon jobbar väl inte så hårt just nu ;)
 
Sv: hur mkt mat äter era 170 hästar?

170 cm, rids 6gg/v. Två dressyrpass i veckan och resten ut i skogen där vi bygger upp kondis och muskler. Högbent och "tunn" i modellen, vill få mer hull och musklerna kommer sakta men säkert :D

Fri tillgång på silage
2kg krafft groov 125
ca 3dl olja (rejäl skvätt)
3dl betfor
 
Sv: hur mkt mat äter era 170 hästar?

min "lilla" kille är 6 år o är 168 cm hög. för tillfället går han ca 1-2 dagar dressyr, avancerad för honom, med medryttare o ca 1-2 dagar i "ridhusarbete" med mig o ca 2 dagar uteritter med racegalopp mot en travare:) o en gång varannan vecka har vi hoppträning för tränare som kommer från gävle.:devil:

maten då:
ca 9 kg hö/dag
ca 2 kg havre/dag
betfor 2l uppblött
mineraler
från och med idag kommer han oxå att få ca ½ kg av krafts pluss.:banana:
 
Sv: hur mkt mat äter era 170 hästar?

172 varmblodstravare, hoppas på lite bättre hull när gräset dyker up i hagen.

Fritt med analyserat hösilage inne (10 kg)
2 kg hösilage i hagen so inte är analyserat
4,5 kg havre
0,5 kg soja
3 dl oja
mineraler, kalk och b vitamin
 
Sv: hur mkt mat äter era 170 hästar?

Normal född fullblods kille 6 år, 170

Fri tillgång silage med topp värden. (blir ca 15 kg/dag han smäller i sig, TS 64%)

1,5 kg kornkross
0,5 kg betfor
0,25 kg morötter
mineraler
b-vitamin
1 dl olja
fosforbalans

jobbas normal hårt inkl träning 6 dagar/v
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: hollypolly
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp