golfbollar12
Trådstartare
Jag kan säga att alla hundar jag vart omgiven av har kliar sig då och då. Hade en border collie som blev 16 år som också kliade sig ibland och verkade må hur bra som helst. Vänners hundar osv.Har en tik som "alltid" naggat med tänderna i pälsen kring bakben och låret. Det finns inga märken i pälsen, det finns inga synbara orsaker i huden utan hon gör det nån gng per dag och har alltid gjort. Hon är 14 mån. Den här tråden har fått mig att fundera kring om det är normalt eller ej... min förra hund gjorde det också, naggade sig själv. Hon gjorde det i princip i hela sitt liv och blev 13 år, inga allergier, eksem eller liknande. Men detta är alltså inte "normalt"???
Detta är första gången jag nånsin hör att det är onormalt. Jag förstår ju att det inte är normalt om hunden river sig så det blir sår eller ständigt kliar sig. Men att klia några tag med tassen ett par gånger per dag mer eller mindre borde inte vara konstigt alls. Som jag skrev är det ju olika med oss människor med. Hur man druckit, ätit, klimat osv...eller ingen orsak alls. När det däremot är nåt mer allvarligt blir det ofta mer märkbart. Typ allergi,psoriasis tex.
Senast ändrad: