Hur mkt kan ett gotlands russ ta?

Ciindy

Trådstartare
Hur mkt kan ett gotlandsruss bära? Ponnyn är maxad B och är väl inte speciellt kraftig! Jag är ca 157 cm lång och vägar ca 48-50 kg, är jag förstor? (Jag tycker själv det låter mkt)

Sv: Hur mkt kan ett gotlands russ ta?

Hur mkt kan ett gotlandsruss bära? Ponnyn är maxad B och är väl inte speciellt kraftig! Jag är ca 157 cm lång och vägar ca 48-50 kg, är jag förstor? (Jag tycker själv det låter mkt)

De beror på hur musklad ponnyn är!
Men om den är musklad som en ridhäst så tror jag inte att det ska vara några problem.
Men är har inte ponnyn ridhästmuskler så bör du nöja dig med lite kortare turer och inte allt för krävande.

Hur gammal är ponnyn? Ju yngre den är dessto känsligare är ryggen på denne, men om vi sammanfattar detta för att mitt svammel ska kunna förstås så ja du kan rida russet! men tänk på vad jag skrivit. / A

Det beror på individen, hur pass välmusklad är den och stark. Generellt sett så är ju rass ganska små men många av dom är ändå starka med tanke på sin storlek. En yngre häst dvs i inridningsfasen är du nog för stor för , likaså en kanske lite äldre men i s.a.s "sina bästa år", som är stark och välmusklad kan du säkert rida lite på om du tar det lugnt för den klarar säkert dina kilon, däremot så undrar jag om du inte börjar bli snarare för lång en för tung åt hästen. Oftast är det som är det större bekymret än kilona när det handlar om denna sorterns hästar. Däremot kan dom ju dra mycket.

Men om det är ett normal russ som är hyfsat viktbärande så Ja du bör kunna rida på hästen. Men ta hänsyn och kolla hur den verkar, dessutom underlättar det alltid om man har bra balans när man är lite för lång eller tung.

Som sagt ovan. Hur pass musklad är russet?

Jag har ett russ som jag rider några dagar i veckan, jag är 165-169 cm lång och väger 43 kg. Hon är den kraftigare typen och mycket musklad.

Ingen fara att rida på, men definitivt för liten om du funderar på att köpa!

Jag red min maxade B-ponny även när jag vägde några kg över 60 och han hade inga problem med att bära mig. Men som andra sagt, det beror på vad den gjort innan, ålder och ryttarens balans.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 173
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 248
Senast: Görel
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 058
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka