Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hon har i stort sett fri tillgång eller båda då...men på ett ungefär kanske=
Varmblodet 159 cm = nånstans mellan 10-15 kg per dygn om inte mer ibland å ibland mindre, hon får reglera själv och gör d bra.
Shettisen 98 cm = nånstans mellan 5-10 kg, reglerar det själv och gör d bra.
Måste tänka förrsten....slänger ut 2 st balar på morgonen i 12 kg/styck klassen, ibland får jag fylla på ibland inte under dagen, på kvällen får den lilla runt ca 5 kg och den stora ca 8 kg att tugga på under natten, brukar finnas kvar med några kilon på morgonen som jag sparar om det är fräscht så att säga till natten och bara fyller på nytt....
vi kommer att ha väldigt torrt hösilage detta året, men detta e vad mina hästar på ett ung. kommer att få:
d-ponny svensk ridponny valack ca 144 cm 4,5 år ( blir 5 i april)
hösilage: 15-20 kg
halm: fritt (runt 1-2 kg)
1,5 årig arabhingst ca 145 cm mkh (snart valack )
hösilage: 15-20 kg
halm: fritt ( har faktiskt inte en aning, första vintern jag har honom. köpte honom i våras )
just nu äter min häst ca 10 kilo och jag hoppas att det går bra att ge lika mycket när det blir kallare.. för min häst är lite korkad och äter mindre hö på vintern när det är kallt så jag brukar få dra ner 1-2 kilo..
Min häst får då mycket hon vill ha. Hon brukar kunna peta i sig 10-12 kilo. Nu när det är lite gräs att knapra på får hon bara i sig 7-8 ungefär. Ett fbl på 155.
Haflinger (d-ponny) får ca 11 kg/dygn och shettisen ca 3 kg. Det är ju lite svårt att veta exakt hur mycket de äter var, eftersom natthöet är det enda de inte delar. Shettisen är dock inget matvrak (hon får knappt i sig 1 kg hö/natt) så jag antar att hon äter ca 3 kg/dyng och haflingern resten. Haflingern ÄR ett matvrak...
Hästen är 163+ hög
Och jag har nått som kan liknas med fri tillgång. han petar i sig ca 10 kg hö dag.. får han mer äter han inte upp.I vinter ska han få hösilage är det tänkt och jag hoppas att han finner det jätte gott så han petar i sig lite mer.
Ska få 8 kg hö, samt halm ca 1-2 kg (som fri tillgång på halm).
Hö innehåller 8,7 MJ och 110 g smrp per kg foder.
Fungerar inte med fri tillgång på hö då hade hon fått i sig mer än dubbelt så mycket näring som hon behöver.
Då hade vi haft tre smällfeta hästar som dessutom varit helt galna av allt energiöverskott så nej tack..
Hundavel & Ras Jag lägger till rädslor och magproblem på den lilla listan, utifrån de jag träffat då. Sällan jag träffat en enkel och "problemfri" (väl...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.