hur mkt havre?

I

iingentiing

hur mkt havre brukar ni ge era hästar totalt tex på vintern när dom får foder tre - fyra gånger dagligen? Jag ger min häst nu, ett varmblod som jag rider akrivt varje dag och ska snart börja hoppträna, ca 1,5kg havre om dagen. är det för mkt eller för lite? :confused:

Sv: hur mkt havre?

Det beror på helt och hållet på höets värden.

Oftast inget alls, det brukar inte behövas.

För ett par vintrar sedan fick dock min förra häst ca 1 kg. Hon åt inte tillräckligt av höet, och höet hade sådana värden att havren passade att ge till.

De flesta vintrar har vi haft hö som ligger lite i underkant proteinmässigt, så havre har sällan varit det bästa alternativet.

Svårt att säga om det är för mycket eller för lite, beror helt och hållet på den totala sammansättningen av foderstaten.

Tre av mina hästar får ingen havre alls (dom får annat kraftfoder) Havren sätter sig bara i huvudet på dom.

Min D-ponny får ca 1 liter havre om dagen (tillsammans med korn)

Min B-ponny får ca 1 liter havre om dagen. Han får då inget annat kraftfoder.

Min shettis får ca 2 dl havre om dagen. han får då heller inget annat kraftfoder.

min häst får förövrigt lucernpellets (ca 1kg för att hon ska hålla hullet), ca 1kg korn och ca 1kg betfor totalt. Vet inte vad höet har för värden men hon får ca 10kg om dagen.

Om du inte har analys på höet så är det jättesvårt för oss andra att säga om du ger för mycket eller för lite.

Men om jag skulle ha ett oanalyserat hö skulle jag mest vara rädd för att proteinet inte ska räcka - dvs att höet har ett lågt proteinvärde (i så fall syns det på vårkanten när hästen sakta under vintern har tappat muskler). Och därför skulle jag ge mer lusern och mindre av annat kraftfoder. Allra helst bara hö och lusern om hästen gärna äter tillräckliga mängder av dem.

Men om det du ger är lagom till din häst beror ju också på hur hästen är i hullet och humöret/temperamentet? Mår den bra på den mändgen du ger så kan du ju fortsätta med det. Dock kan du inte se proteinbrist förrän det redan är ett faktum. När hästen börjat tappa muskler har den gått med för lite protein en längre period.

Ett klassiskt fenomen är att hästen börjar se muskeltunn ut i februari, men i själva verket har den haft proteinbristbrist sedan den stallades in i september.

Bara för att ge ett hum....;)

Jag skulle dock inte våga ha min häst på en bristfällig foderstat mer än ett par månader, absolut max.

Precis som Pinky skriver - om hästen ända sedan den stallas in har proteinbrist så börjar det SYNAS efter årskiftet nån gång. Senast i feb-mars.

Om du inte vill analysera och vara på den säkraste sidan, skulle jag ge lusern istället för kornet också. Och möjligen också istället för en del av betforen. T ex 2.5kg lusern, 0.5kg betfor, 1.5kg havre. OM hästen är villig att äta så mycket lusern?
Är den svår att hålla i hull?

Om du inte vill analysera och vara på den säkraste sidan, skulle jag ge lusern istället för kornet också. Och möjligen också istället för en del av betforen. T ex 2.5kg lusern, 0.5kg betfor, 1.5kg havre. OM hästen är villig att äta så mycket lusern?
Är den svår att hålla i hull?

hon är ett matvrak så hon äter det jag ger henne :rofl: HAHA... men vf tycker du att jag ska slopa kornet?

hon är ett matvrak så hon äter det jag ger henne :rofl: HAHA... men vf tycker du att jag ska slopa kornet?

För att BYTA UT det mot mer lusern istället (och därmed få i hästen mer protein men nästan samma mängd energi).
Vad skulle kornet göra för nytta menar du? Men om du vill kan du lika gärna ta bort en del av havren... havre och korn inenhåller nästan exakt samma i näringsvärden.

ska jag vara allvarlig vet jag knappt vad kornet gör för nytta, ger henne det bara för att hon fick det när jag köpte henne för 3månader sen :) men skulle det typ vara bättre för sally (som min häst heter) om jag slopar kornet och ger henne mer lusern?

Ja jag tror det, enligt de kunskaper jag har. Dels för att hon ska få sig mer protein och dels så byter du då ut kraftfoder mot grovfoder (korn/havre mot lusern).

En sak bara om du ska ge hästen så mycket lusern som 2-2.5kg. Välj då gärna Kraffts Miner VIT som mineralfoder - lusern är nämligen väldigt kalciumrikt och då passar det kalciumlåga mineralfodret Miner VIT bäst.

okaii, ska tänka på saken men det låter bra :D hehe

hur mkt havre brukar ni ge era hästar totalt tex på vintern när dom får foder tre - fyra gånger dagligen? Jag ger min häst nu, ett varmblod som jag rider akrivt varje dag och ska snart börja hoppträna, ca 1,5kg havre om dagen. är det för mkt eller för lite? :confused:

Det är helt beroende på hökvalitet. Med ett idealhö så behövs egentligen inget krafftfoder alls. För att veta vilket och hur mkt kraftfoder en häst ska ha måste man ha höanalys, annars kan det bli väldigt tokigt (även om höt ser jättefint o grönt ut så kan det ha urdåliga värden, och tvärtom. Omöjligt att bedömma utan analys)

Du ger du häst mer kraftfoder än vad jag ger mina travtränande kusar... :)

Förutom tvååringen då som växer och tränar samtidigt.

Men som övriga sagt, har du ett bra hö skulle du inte behöva ge nåt kraftfoder alls även om du hopptränar nån gång i veckan. Så jobbigt är det faktiskt inte förrän du är uppe i höga höjder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 608
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 509
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023