Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hej,
jag undrar hur mkr foder ni ger era pållar?
jag ger men islandshäst
3 kg hösilage per dag men sen får hon 5 dl havre + tillskott, hon rids ganska hårt pga att skaffa muskler o bli av med hullet, står även på halm därför får hon inte så mkt i grundfoder.
som tillskott får hon, miniraler, vitlök, salt, b-vitamin och boiten.
är det något mer jag borde ge min häst lr tänka på?
hon väger ca 360-370 med viktband.
Vad jag vet är det november det finns inget gräs att prata om. .
Kanske kan vara intressant för dig att veta att våra islänningar som också finns i Linköpingstrakten får mellan 8 och 10 kg ensilage per häst och dag. Grästillväxten har ju varit obefintlig i flera veckor nu. Den valack som får minst kastar i sig foder så där ökar vi ättiden med en speciell foderhäck. Vi har inte råd att ge så litet ensilage som du gör, det innebär ju att man måste köpa till massor med proteinfoder om de äter en massa halm.okej, men som sagt du har en två stor hästar och jag har en väldigt liten islandshäst. hon har gräs i hagen och har inte för så länge sen kommit in från betet och då kan jag ju inte ge för mkt hösilage för då kan hon ju faktiskt få kolik!
och jag kör efter en analys och min stallägare tycker att jag ger så mkt som hon behöver. men jag är inte van att ge min häst så lite för jag hade en storhäst förut som gick på 15 kg så det var därför jag fråga, men om jag ger henne för mkt så kan hon faktiskt få kolik för att hon inte vant sig vid hösilaget än