Hur mkt (ca) kmr en häst kosta mig per månad?

Sv: Hur mkt (ca) kmr en häst kosta mig per månad?

Jag betalar följande:
Stallplats: 1700:- Inkl. allt foder
Hovslagare: 325:- (halvskoning)
Försäkring: 82:- (!)
Ingen träningsavgift, har en nära vän som gör de gratis.
Bensin ca 600:- i månaden.
D.v.s - ca 2.700 :- i månaden!

Jag har en större buffert än 10.000, idag. Jag hade det inte
när jag skaffade häst, men peppar peppar, jag behövde inte större än vad jag hade! :)

Känner du att du är redo, du verkar dessutom ha STOR koll och realistiska summor, så önskar
jag dig all lycka för framtida hästplaner :)

Vad betalar du för grovfoder?

Fri tillgång på hösilage (alltså, de har inte fri tillgång men jag får ge så mycket jag vill fördelat på de fodringar vi har. Vilket jag vinner på med en stor glupsk häst, just nu petar han i sig ca 17kg) ingår i hyran på 2700, så jag vet inte kg-priset. Det ingår också kraftfoder (havre, betfor, soja, kli, mineraler), skönt att ha allt på plats och slippa åka och köpa själv!

I frågan om försäkringskostnad så beror mycket på vilken häst du har, dvs ras. Det skiljer en del.
Kostnaden varieras även beroende på i vilket belopp du har försäkrat hästen.

Sen tillkommer alltid mer utrustning än vad man tror. Täcken, grimmor osv som slits med hälsan.

Jag bor i Göteborg och betalar:

2000 kr/månad i stallhyra
ca 100 kr/månad för tillskottsfoder
ca 1800kr/ år i försärking
800-1000kr/ varannan månad i skoningsavgift.
ca 100-200 kr/ månad för "slitage"-utrustning. (exemeplvis ett täcke var 3:e månad för 400 - 600 kr och/eller grimmor, paddar osv).
ca 500-600 kr/månad i bensin

Sammanlagt betalar jag 3400 kr i månaden. Tack och lov så är vi två som äger hästen tillsammans så det landar på 1700 kr/månad. :D
Gött mos!

Jag betalar (Stockholm, fjordhäst)...
Stallhyra (inkl ridhus och ridbana, 3kg hö + hösilage "hur mycket som helst", havre + betfor - vilket jag inte fodrar med, insläpp/utsläpp, alla fodringar) + täckesservice 2550:- + 200:-/månaden.
Försäkring (A1 liv 17.000:- + A1 vet. 60.000:-) 144:-/månaden.
Hovslagare 650:-/var 8e vecka.
Mineraler 300:-/ca var 8e-10e vecka.
Tillskottsfoder (beror på vad analysen av grovfodret säger, väntar på svaren) ?
Analys av grovfodren (hö + hösilage) ca 1500:-/år.
Vaccination ca 1000:-/år.
Träningar dressyr/hopp (en gång/veckan) 120:-/gång.
Avmaskning och "kolla masken" ca 400-800:-/år.
E.T 650:-/gång

Sedan tillkommer utrustning; såhär långt har jag haft tur med sadlar och fått bra begagnade (4000:- för dressyrsadeln, 5500:- för Hectorn), men musklar hästen sig ur dem är risken stor att det blir ca 16.000-20.000:- för dressyrsadel och 17.000:- för en Montségur. Ska köpa sadelväskor och distansträns, vilket går loss på åtminstone 1400:- totalt (troligen knappt 2000:-). Etc.
I år är hästen klippt två gånger. Hyra av maskin: 200-250:-/dygn. Slipning av skär: 100:-. Skär: ca 600-900:-.
Övriga veterinärkostnader har jag såhär långt sluppit *peppar peppar*. Men sparar så mycket som möjligt varje månad, allra minst 500:-, till bufferten.

Ska jag räkna in bilen också (har inte köpt den ännu, men ska), så blir det 3000:- i inköp, en-ett par tusenlappar i skatt/år och 500-700:-/månaden för försäkring. Bensin räknar jag med 1l/mil och ca 15:-/litern. Ska den dra släp, behöver troligen vattenpumpen bytas (kokade i somras, med släpet).

Jag visste väl att det var nå't jag glömt...

Strö (spån/torvmix) ca 80:-/balen. Köpes pallvis och kommer levererat till stallet utan extra kostnad.

Halm ingår i stallhyran.

Jag betalar följande:
Stallplats: 1700:- Inkl. allt foder
Hovslagare: 325:- (halvskoning)
Försäkring: 82:- (!)
Ingen träningsavgift, har en nära vän som gör de gratis.
Bensin ca 600:- i månaden.
D.v.s - ca 2.700 :- i månaden!

Jag har en större buffert än 10.000, idag. Jag hade det inte
när jag skaffade häst, men peppar peppar, jag behövde inte större än vad jag hade! :)

Känner du att du är redo, du verkar dessutom ha STOR koll och realistiska summor, så önskar
jag dig all lycka för framtida hästplaner :)

Vi står ju i samma stall :D. Så jag har liknande kostnader men lite annorlunda:
* Stall inkl allt (foder, halm, in och utsläpp, fodringar mm.) och har lite större box så jag betalar 1800 kr/månad istället för 1700 kr.
* bensin ca 1200-1600 kr/månad
* hovslagare (helskoning var 8-10:e vecka) 500 kr/månaden
* Ingen träningsavgift än sålänge men kan nog räkna med ca 1000 kr i månaden sedan
* betalar ännu ingen försäkring då jag är fodervärd men kommer sen att betala ca 100-150 kr i månaden när jag köpt hästen
* veterinär ca 3000 kr/år (tandraspning och vaccin)
* sparande i hästbuffert 500-1000 kr i månaden
* utrustning mm: ca 500-1000 kr i månaden

ja det var nog allt...:)

Bor i en liten ort i Skaraborg och betalar:
Stallhyra: 1000kr/mån, helinackordering på lösdrift ( boxplats finns om man behöver ) hö och strö ingår.
Kraftfoder: 200kr/mån
Försäkring: 140kr/mån
Vaccination/kolla tänder: 500-800kr/år
Bensin: 600kr/mån
Hovslagare: 70kr/mån (är hovslagaren själv så räknar bara på skokostnad)

Så grundkostnad blir runt 2060kr i månaden :)
Sen tror jag jag lägger ut runt 500-1000kr i månaden på utrustning m.m

Har märkt nu hur viktigt det är att ha sparade pengar ifall nu hästen skadar sig. Har haft en sjuk häst nu under jul och de gick åt ca 6000 kr på 1 ½ vecka :P

Just försäkringarna kan dra iväg väldigt mycket.
Har du ett halvblod A1 Liv försäkrad för ett belopp på 100 000 + maximal veterinärvård så blir det riktigt dyrt. Vi pratar om ungefär 20 tusen per år.

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 101
Hästmänniskan Hej! Jag går nu i tankarna på att köpa min egna första häst (med stöd från föräldrar, är 17 fyller 18 i höst). Vi har länge pratat om...
Svar
12
· Visningar
2 770
Senast: Almii
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952
Hästmänniskan Jag planerar att ta en häst på foder fr.o.m i höst. Det är min första "egna" häst (var medryttare samt red på ridskola i tonåren...
Svar
11
· Visningar
1 802

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka