Hur mkt blötlägger ni lusernpellets?

Sv: Hur mkt blötlägger ni lusernpellets?

funderar oxå på d. som d e nu häller ja bara på lite... så d täcker iaf, men ja vet inte om d e lagom?? :confused:

jag blandade ca 1del pellets och 3delar vatten, och det blev inget "löst" vatten, utan allt hade sugits upp av pelletsarna..

Jag har labborerat lite med mängden vatten. Vill bara att pelletsen ska lösas upp och inte bli en gröt.
Har kommit fram till att det räcker med 1 del pellets och 1 del vatten. Nu har jag inga större mängder, möjlig att det krävs mer vatten då. Med 1-1 ser pelletsarna hela ut men känner man på dem så är de upplösta och inget överskottsvatten finns.
// Linda

Jag har inget direkt mått, men blötlägger så att jag utan problem kan mosa pelletsen. Så det inte är någon hård kärna i dem, alltså. Då tycker jag de är färdiga att servera.

Jag vet inte riktigt, ungefär så att de blir ordentligt fuktiga och halvupplösta. Ej grötkonsistens.

Okeeej... Mitt sto får lusernpellets varje kväll (2 L torrt, men sen blöter jag). Jag blandar jämt till det i en 5 L hink. När jag har hällt upp den torra lusernen i hinken (+ mineraler) är det ca. 5 cm från kanten. Och sen vattnar jag lite lagom lixom. Sen nåra timmar senare när det har svällt är det ända upp till kanten (lite över tillochmed), och så är lusernen som mos och eftersom det har torkat blir det korn ungefär när man bara tar i lusernen. Det är ju på tok inte rätt så jag har mindre vatten nu. Vad tycker ni av de här: 1)korningt lusern (efter vattning) 2)pelletsformen fast lite "grötigare".??? Tack för åsikter:banana:

Jag blandar lucernpelletsen med dubbelt så mkt vatten. Blir alldeles perfekt. Har Kraffts lucernpellets, ifall det kan skilja i hur mkt vatten de suger upp.

Det blir ju en helt annan konstistens om man tar varmt vatten. Då sväller det fortare och kräver mer vatten. Som med tex. betfor.

Jag blöttlägger med mycket vatten, sen blandar jag korn och linfrön och vetekli/vatten, det blir en gröt blandning men hästen älskar det.

Med tillgång till varmvatten (hett) 1 del pellets, 1 1/2 del vatten.
Vid blötläggning med kallvatten 1 del pellets och 1 del vatten.
Med hetvatten räcker det med 20 min, under förutsättning att vattnet svalnat tills dess.. Med kallvatten får det stå minst 3 timmar.

Då blir det "hela" pelletsar som är genomblötta utan att bli "gröt"..
Detta med kraffts Lucernpellets..

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
569
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 262
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka