Hur mkt bete/hagar har ni till era hästar?

nexxa

Trådstartare
En del säger ju att man ska ha 1 ha/häst och o,5 ha/ponny.
Vet inte om det 'stämmer' eller ej.
Men där ni står uppstallade nu hur många hästar finns det, och hur mkt mark? Vad har ni tillgång till för hagar och hur stora är de?

Hur mkt mark anser ni att varje häst behöver, förutsatt att betet är medelbra? Det avgör ju såklart också VAD det är för bete.

Berätta gärna mer, är nyfiken.Själv är jag nog väldigt fjollig med sommarbetet, jag tycker definitivt inte det räcker med ynka 1 ha/häst. Det här året har jag blivit så illa tvungen att ändra uppfattning då vi haft 6 st hästar och 2 ponnyer på enbart 5-5,5 ha :eek: tycker själv att det känns för lite trots att hästarna är runda och goá.

Sv: Hur mkt bete/hagar har ni till era hästar?

Jag har haft på tok för mycket bete i år, 2 stora hagar står fortfarande oanvända, :crazy:
och mina 4 hästar + 2 inackar ser ut som julgrisar.

Just nu går 3 hästar (9, 4 och 1 år gamla) på 3,5-4ha. Dom har bra hull, kan man säga :smirk: ...från 1/9 har jag egna marker och storleken är densamma på ungefär samma antal hästar.

För ett par år sedan, när jag hade min gamla vbl och ett halvblod, fick jag låna en rejäl hage av en bonde. Då hade jag 2 hästar på 4,5 ha och den hagen var fantastisk:)...kullar, träddungar och stora täkter. Perfekt hästhage! Synd att den är i Hälsingland och jag nu är i småland :cool:

Där jag hade mitt eget stall så hade jag 2 ha mark, mest skogsmark och en liten åker för två hästar. Jag tyckte det var för lite eftersom det var mycket skog så det växte inte mycket.
Nu har jag flyttat och tagit hästarna med mig till ett hyrstall och där har de en massa hagar i olika storlekar och sorter... :bow:

Vi har eget stall men arrenderar bara marken.
Vi har ca. 6 hektar mark fördelat på 7 hagar. 2 av dessa är lite mindre, typ "ponnyhagar" där vi brukar dela av för fångponnysar. Just nu går två fångponnysar i en av hagarna, på väldigt liten yta, men ägaren bestämmer...
Mina tre hästar går i den största hagen. Har faktiskt ingen aning om måtten men den är minst dubbelt så stor som alla andra.
I år har det varit så få hästar så 4 hagar står orörda, har bara tagit hö där. Nu ska vi äntligen flytta mina hästar då det bara blir rator kvar när de får gå i en så stor hage och är så få.
Vi har i alla hagar tillgång till träd och buskage, vi brukar dra eltråden en bit in i skogen, vet inte vad skogsägaren tycker om det :angel: (ett stooort bolag). Alla hagarna är kuperad och fina, finns lite bäckar här och var, lite "klippor" och träd här o var. Väldigt trevligt och gott om yta för lek och bus :p :smirk:

det där med 0,5 ha till ponny har jag aldrig hört talas om tidigare men kan vara värt att kolla upp då, även om jag nog will ha en sisådär 10 ha till 2-6 hästar/ponnyer :D men så vill jag att de ska kunna springa ordentligt också.

Där vi hyr in oss finns det ganska lagom med bete. Fyra hagar varav vi använder två, ska förhoppningsvis fixa till staketet (som brakade ihop i stormen i vintras/våras) runt en tredje hage också att ha nu på hösten.
Den fjärde går nog inte att användas i år för där har de lagt en massa lavor med vindfällen.

Du som har så stor hage, går dina där året om? Eller byter du så du har en speciell vinter och sommarhage?

Har just nu 2 shettisar + shettisföl och en C-ponny i en hage som är ca 7 ha.. till vintern går dom (utom fölet, som inte är mitt) på ca 1,5 ha..

Här jag har min häst på sommarbete är det toppen!..
Det är 11 hästar iklusive min.
Dom har 40ha som dom går på..

Jag har litet på en hektar till mina två stora hästar (varmblod och kallblod), och det räcker bra. Men så är det också 1 ha av mycket bra åkermark och frodigt så det räcker. Ofta har man ju hästhagar på magrare jordar / ställen men detta är nu vad jag råkar ha tillgång till och hästarna är alldeles för feta och frodiga.

Hej

Har en stor hage på ca 2,5 hektar till två hästar.

Mitt i hagen en stor dunge (liten skog) som regnskydd. Har putsas betet en gång hittills i år så det finns gott om mat till hästarna.

Fröken_Skåne skrev:
Du som har så stor hage, går dina där året om? Eller byter du så du har en speciell vinter och sommarhage?

Vi har hittills haft det indelat så att hästarna gått i en mindre vinterhage och på våren har dom gått på en lite större "försommarhage" då den stora vallen ska slås innan hästarna släpps där. Vinterhagen betas då av får. Sen när återväxten tagit sig släpps hästarna på stora vallen och fåren flyttas så småningom till försommarhagen och gör sitt jobb där.

Efter jag flyttat nu kommer jag att ha en vinterhage, en sommarhage och sen flyttas hästarna tillbaka till den stora vallen dom har nu. Syrran och jag bor 1,5 mil från varandra och kommer att skifta beten mellan oss för god beteshygien. Det gör att vi kan begränsa avmaskningarna. Avföringsprov får avgöra om det ska avmaskas framöver. :cool:

En del säger ju att man ska ha 1 ha/häst och o,5 ha/ponny.
Enligt min uppfattning i underkant. Argument:
Hästarna behöver rejäla ytor (inkl kuperade sådana) att röra sig på.
Man behöver ibland så om en vall, varvid den faller bort under minst en betessäsong.
Man ser ofta bara på tillgången på gräsmängd under vår/försommar, när gräset växer som mest, hästarna blir runda och betesputsning behövs. Betessäsongen räcker till oktober.
Under den vegetativa delen av betessäsongen förekommer ofta långvarig torka, då gräset vissnar ner och tillväxt upphör. Gäller inte i år! ;)
En del av ytan blir mer eller mindre söndertrampad, och ger därför inget födobidrag.
Det är praktiskt att kunna jobba med olika hagar under årstiderna. Fr a spara på marken under senhöst och förvår.

LIA

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 053
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 395
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Anläggning Hej! Vi har precis köpt 4,5ha mark, på vilken vi tänker bygga ett stall för tre hästar. Idag utarrenderas marken. Eftersom det var...
Svar
17
· Visningar
1 091
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama