Hur mediterar man???

gillaj

Trådstartare
Har haft en period av mycket stress och knepigheter så jag har fått rådet att försöka meditera en liten stund varje dag. Men jag KAN inte. Jag gick ut i skogen häromdagen, satte mig på en sten i en solig glänta, blundade och försökte djupandas och slappna av. Gick väl bra i ungefär en halv minut, sedan började jag kika mig omkring lite. Konstaterade att det var väldigt vackert där jag satt. Tänkte att det här borde jag fotografera. Drog upp mobilen och tog ett par kort. Blundade igen och försökte djupandas. Hörde nåt prassel och var tvungen att kolla vad det var. Ingenting. Blundade igen. Kikade lite. Tänkte på en massa olika saker. Försökte jaga iväg alla tankar och inte tänka alls. Nää, efter 10 minuter gav jag upp, jag KAN helt enkelt inte slappna av! Hur sjutton bär man sig åt? :crazy:
 
Sv: Hur mediterar man???

Man övar. ;) En minut är bra första gången. När de andra tankarna kommer så bli inte irriterad utan tänk "jaha där dök den tanken upp, och nu försvann den, nu fortsätter jag lite till". Du ska inte jaga iväg tankarna, då skapar du press, acceptera att de finns där men fokusera inte på dem. Till slut blir de liksom... bakgrundsbrus.

Sen finns det ju många sätt att meditera, att sitta still och andas är för mig inte bästa sättet att meditera. För mig handlar det om att kunna fokusera på just det jag gör och inget annat. Kunna stänga av alla tankar om måsten, ska göras, glöm inte, och efter det här osv. Fast då kallar man det nog mer mindfulness tror jag. Kanske passar dig bättre?

Testa att gå och få massage på nåt trevlig ställe, en halvtimme. När du är där så beslutar du dig för att njuta av hur skönt det är och allt "annat" får vänta tills den där halvtimmen är över. Eller om det finns något annat som fungerar ungefär likadant för dig?
 
Sv: Hur mediterar man???

Klipper in från min blogg för jag antar att jag inte får direktlänka?

"Att meditera ar svårt , oerhört svart men väldigt nyttigt. Sätten ar många, det finns inga rätt eller fel, sa länge det fungerar för DIG så är det rätt. Testa olika saker, tills du hittar rätt. För en del kan musik fungera. Jag kan inte meditera till musik som ar ”jämn”. Det måste finnas toppar och dalar, annars somnar jag…Och då når jag inte det jag vill ha, iallafall inte om jag är ute efter en aktiv meditation.

Jag skiljer på aktiv och passiv meditation. Under passiv meditation vill jag bara nå avkoppling och då kan det vara supernyttigt att somna, bara slappna av en stund från vardagens stress och måsten.

Men ibland vill ha aktiv meditation, fokusera, utmana min egen hjärna, da måste jag ”irriteras” av något utifrån, något som leder mig ner i behaglig dvala och sa kommer det en irriterande fågel och kvittrar ”fel” eller en ton blir alldeles for låg sa det nästan gör ont i öronen. Att behålla harmonin och kunna fortsatta vara avslappnad trots störande moment är viktigt. För vår vardag ar full av störande element, såna som får oss att gå upp i taket , bli irriterade. Kan man lära sig att koppla bort dem och behålla harmonin även då sa har man kommit långt i sin utveckling som en hel människa.

Tycker du att det ar svart att meditera? Att det inte händer något? Att du inte når det omtalade nirvana och hamnar i trans och allt annat fantastiskt som du här andra prata om?
Lugn, det tar åratal att komma dit… I början ska man vara glad över att man faktiskt ger sig själv 15 lugna minuter. För handen på hjärtat, ger du dig själv egen tid så ofta som du borde?

Övning for nybörjare: Lägg dig i en bekväm position, jag rekommenderar att du lägger dig på rygg på golvet med benen uppe på soffan och rumpan så nära soffan som möjligt så att benen hamnar i 90 graders vinkel. Armarna ska ligga rakt ut som om du vore Jesus på korset (denna position ar utmärkt for dig som lider av värk i nacke, rygg och axlar, ligger du sa 15 minuter om dagen sa kommer du efter några veckor att märka en väsentlig smärtminskning). Satt äggklockan på 15 minuter. Nu ska du bara vara, slappna av. (skitenkelt…Eller inte…)

Du SKA ligga kvar, du får inte ändra ställning, du får inte klia dig på näsan. Du SKA ligga exakt som du lagt dig i 15 minuter. Det ar svårt. Men stå emot när kroppen ber dig sluta slappna av, att klia dig, att röra på dig. För vår kropp är faktiskt sa korkad att den inte GILLAR att slappna av, den verkar vilja leva kvar i sin stress. Att slappna av ar något vi själva med vart sinne måste lära varan kropp att utföra. Du måste börja se kroppen som just en kropp, skilja din kropp från din hjärna, det ar hjärnan som bestämmer, inte kroppen)

Du kommer att ligga dar, du kommer förmodligen att tanka på dammråttorna under soffan, på vad du ska laga till kvällsmat, på din överfulla tvättkorg, på din dumma chef………

Vad du ska göra är att tänka dig att du ligger under bar blå himmel, den lugna vinden driver på molnen som finns lite här och var i himlen . Så fort det kommer en tanke sa ska du lägga den på ett av molnen och låta molnet bara bort den. Första gången jag gjorde detta så räckte inte molnen till. Jag mediterade inte ett dugg tyckte jag. Jag bara la tankarna på molnen, igen och igen och igen…Jag var både arg och irriterad . Typ 567 tankar på 15 minuter…. Vad jag inte förstod förrän senare var att detta VAR ju meditationen… Att kunna tömma hjärnan på tankar. Men det tog lång tid att behärska, det medges.

Så du som vill börja meditera, testa denna enkla övning och bli inte missmodig om den tar en hel månad av dagliga meditationer att behärska. Du kommer inte att uppleva Nirvana, du kommer inte att se vackra ljus, men du kommer att bit for bit kunna komma lite närmare avslappning.

Om du testar sa skriv gärna har hur det fungerade for dig. Musiken jag länkar till är perfekt för mig när jag mediterar. du får prova dig fram vad som funkar för dig."
 
Sv: Hur mediterar man???

Okej, tack för tipsen! Det är träning och åter träning som gäller då. Nu har jag provat en liten stund, jag lutade kontorsstolen tillbaka och la upp benen på skrivbordet och lyssnade på "Buddha Nature" på Spotify och lyckades faktiskt slappna av i närmare 15 minuter fast jag var väldigt nära att somna. :)
 
Sv: Hur mediterar man???

..som de andra säger gäller det att hitta sitt eget sätt att meditera, jag klarar inte göra det i grupp och inte när jag "ska" , utan jag mediterar lite här o lite där....ibland när jag är ute o skrittar en häst, eller som igår kväll när det luktade sommarregn , då hamnar jag i såna sinnestämningar att det är lätt att "få" en gratismeditation.
Jag har helt slutat försöka göra det på speciella tider utan tar det när det är läge...

" Var sak har sin tid "
 
Sv: Hur mediterar man???

Det kan vara lättare att följa en guidad meditation. Det finns många att köpa på CD t ex. Då får du instruktioner steg för steg så det blir lättare att koncentrera sig. Att använda samma ljudspår varje gång kan vara en bra idé eftersom din kropp då ställer in sig och det går lättare och snabbare att fokusera. Ge det några veckor ska du se att det är stor skillnad jämfört med första gången. Men vi är olika, en del har lätt för att slappna av och andra är väldigt lätt distraherade av ljud eller annat som händer runt omkring.
 
Sv: Hur mediterar man???

Du kanske skulle prova en annan typ av meditiation. Inom yoga finns det att man upprepar mantra, andas på ett visst sätt, sitter och rör händerna i ett visst mönster...Du har ju bara börjat på att prova meditation
 
Sv: Hur mediterar man???

Ja, jag är bara i början och eftersom jag är som jag är just nu så är jag otålig och vill att det ska gå fort, fort, fort! :crazy:

Ska prova lite olika metoder, jag tror faktiskt att jag har en meditations-CD hemma i något skrymsle så jag ska leta reda på den. :)
 
Sv: Hur mediterar man???

Jag gick en kurs, kostade skjortan men fick lite verktyg.
Jag fick ett ord att tänka på, och lite annat jox.
Nu har jag inte mediterat på flera år, men jag hade aldrig lyckats på egen hand.
 
Sv: Hur mediterar man???

Håller med Mixoman, det låter som om du inte riktigt är klar över syftet med det du håller på med. :)
Att meditera innebär att öva på koncentrationen, lättast gör man det genom att fokusera på sin andning. Med detta kommer en sorts ro i sinnet genom att man stänger det ständiga flödet i hjärnan, men det är inget som går av sig självt från början. Jag skulle säga att det är svårare att meditera på vackra platser ute, enklast är i lugna invanda miljöer inomhus. Det är ju inte meningen att man ska bli inspirerad när man mediterar, utan snarare att man ska vända sig inåt och pausa från tankar och intryck. Att göra avslappningsövningar däremot syftar till att fokusera på spänningar i kroppen för att få ordentlig vila och avkoppling. Det funkar däremot säkert utmärkt i skogen.
 
Sv: Hur mediterar man???

Jag gick en kurs i transcendental meditation för ett par år sedan. Jag vet att det är omdiskuterat, men för mig fungerade det bra. Man får lära sig en konkret metod som bygger på ett individuellt mantra. Det var ett tag sedan jag mediterade, men jag har haft stor hjälp av det i perioder av stress och påfrestning.
 
Sv: Hur mediterar man???

Håller med Mixoman, det låter som om du inte riktigt är klar över syftet med det du håller på med. :)
Att meditera innebär att öva på koncentrationen, lättast gör man det genom att fokusera på sin andning. Med detta kommer en sorts ro i sinnet genom att man stänger det ständiga flödet i hjärnan, men det är inget som går av sig självt från början. Jag skulle säga att det är svårare att meditera på vackra platser ute, enklast är i lugna invanda miljöer inomhus. Det är ju inte meningen att man ska bli inspirerad när man mediterar, utan snarare att man ska vända sig inåt och pausa från tankar och intryck. Att göra avslappningsövningar däremot syftar till att fokusera på spänningar i kroppen för att få ordentlig vila och avkoppling. Det funkar däremot säkert utmärkt i skogen.

Det är nog jag som uttrycker mig luddigt. Meningen är att jag ska kunna stänga av alla tankar som snurrar i skallen hela tiden för att orka ta till mig tankar som jag inte vill tänka. Därav djupandningsförsöken som inte går sådär jättebra. Så jag tror att jag behöver lära mig att både slappna av OCH meditera. Eller nåt. :o
 
Sv: Hur mediterar man???

Jag gick en kurs i transcendental meditation för ett par år sedan. Jag vet att det är omdiskuterat, men för mig fungerade det bra. Man får lära sig en konkret metod som bygger på ett individuellt mantra. Det var ett tag sedan jag mediterade, men jag har haft stor hjälp av det i perioder av stress och påfrestning.

Det får jag googla på för jag har inte en aning om vad det är! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 040
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 896
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 092
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp