Hur mcyket energi behövs?

Piffpuffen

Trådstartare
När man läser olika trådar om foder står det alltid att hästen får så och så mycket av det eller det foderslaget och att det innehåller si och så mycket energi eller protein.

Men hur vet man hur mycket ens häst behöver?
Är det det vanliga att man ser och märker om det är lagom eller finns det nåt mera vetenskapligt sätt?

Blir aldrig klok på detta med foderlära, är en hel djungel tycket jag. Ju mera jag läser ju mindre fattar jag:crazy:

Sv: Hur mcyket energi behövs?

Det finns tabeller att gå efter beroende på hur stor hästen är, arbete, lättfödd, ger di osv. Men sedan får man ju så klart ändra lite då alla inte är tabelhästar.

Dsa värden kan du själv oxå räkna ut. Kan dock ej formeln men den kan säkert någon annan.

Sv: Hur mcyket energi behövs?

Man utgår från tabellbehoven. Sen så kollar man hur det passar för just den hästen och höjer/sänker/behåller. När man hittat 'rätt' kommer man ihåg var det var på för nivå, i MJ och SRP räknat. Sen vet man till nästa år.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 045
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Min rottistant på snart10 år och ca 30 kilo äter idag Pure Natural grain free med lamm och mår bra på det, väldigt blank i pälsen, har...
Svar
11
· Visningar
982
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka