Hur mäter man vilken bomvidd hästen ska ha?

L

Lord Owen

Hur mäter man (som amatör) vilken bomvidd hästen ska ha i westernsadel?
Vilka bomvidder finns det för westernsadlar och vilka typer av hästar passar de på?
Anses Dakota och Bighorn vara bra märken på westernsadlar?

/Elin, som är amatör angående det här men funderar på att köpa en beg. westernsadel att luffa i skogen med :)

Sv: Hur mäter man vilken bomvidd hästen ska ha?

Ett bra tips är nog att du lägger ut en bild på din häst så kan du säkert få tips om sadlar som passar!

Ang. Bomvidden har jag faktiskt ingen aning :o

Själv har jag en Double C Classic Reiner m Nevada Fancy bom...
En liten blandras med andra ord :crazy:

Mount Never Rest skrev:
Ett bra tips är nog att du lägger ut en bild på din häst så kan du säkert få tips om sadlar som passar!

Ang. Bomvidden har jag faktiskt ingen aning :o

Själv har jag en Double C Classic Reiner m Nevada Fancy bom...
En liten blandras med andra ord :crazy:

Ok, ska ta kort på hästen idag då. :D Vet ju inte vilken vidd han har i vanlig sadel heller, eftersom jag använder bomlöst. Men gissar att han har extra vid eller vid i vanlig sadel.

Om man vill ha en sadel att skogsluffa med, vad kan man titta på då, förutom beg. märkessadlar? Är Hööks sadlar något att ha? Ska man ha en pleasure, reining eller trail om man bara vll skogsluffa? Spelar det någon roll?

Finns det några postorderhemsidor som du kan tipsa om? (Köper inte en sadel utan att ha provat ut den men kan ju titta på modeller..)

Senast ändrad av en moderator:

Länkar finns under Hästlänkar längst upp på sidan.
Man får inte tipsa om inköpsställen i inläggen :angel: och framförallt får man inte be om länkar ;)

Citerar ur Forumregler (som du godkände när du blev medlem)

»Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar. Likaså skall inte företag som är starkt förknippande med en eller ett fåtal personer diskuteras, då detta ofta leder till reklam för, personagrepp på eller smutskastning av dessa.

Reklam, annonsering och marknadsföring är inte tillåtet på forumet. Vill man marknadsföra, sälja eller efterlysa något kan detta göras på annonssidorna, länksidorna eller genom att köpa banner-plats på sidorna.

För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar.«

Till samtliga! Se detta som en förvarning.

M.a.o. kommer jag att ta bort inlägg med länkar och då tar jag hela inlägget :devil:

Öhm. Hoppsan. :D Ska titta under Hästlänkar istället. Tack för påminnelsen.

Jag förstår precis vad du menar men jag undrar lite...
Om man ser på utrustning under Generella, så finns det ju hur mycket länkar som helst till olika sidor där man köpt saker... Är sådant inte heller tillåtet???
Kan du möjligtvis förklara för en småkorkad människa vad som gäller(jag) :angel:

Som nu t ex... Jag vill tipsa henen om en sida där det står om olika typer av sadlar m.m. MEN det är även en sida som man beställer grejer ifrån.... Hur ska jag då göra??

Senast ändrad av en moderator:

jah mätte min häst över manken med en mjuk sträng och skickade in det till en viss firma och då kollade dom vidden genom att kolla hur strängen hade legat över ryggen och hörde sedan av sig till mig om vilken sadel som skulle passa

Ja det har jag gjort :D
Men jag tänkte i största allmänhet! För det vore ju bra att veta vad man får och inte får göra... Jag har lite svårt att förstå reglerna som hon kopierat in... Vad räknas till reklam?? Att säga var man köpt saker?? Då blir det ju riktigt svårt att tipsa....

Lord Owen skrev:
Hur mäter man (som amatör) vilken bomvidd hästen ska ha i westernsadel?
Vilka bomvidder finns det för westernsadlar och vilka typer av hästar passar de på?
Anses Dakota och Bighorn vara bra märken på westernsadlar?

/Elin, som är amatör angående det här men funderar på att köpa en beg. westernsadel att luffa i skogen med :)
Kontakta din lokala westernklubb. Den kan du hitta t ex på www.wras.nu eller på någon av westernportalerna. Det kanske finns någon tränare eller annan duktig i klubben som kan hjälpa dig. Ibland ordnar klubbarna sadelprovardagar. Eller gör som jag gjorde - jag ringde ett par av de mest rutinerade och seriösa sadelsäljarna, beskrev vad jag ville ha för typ av sadel, vad jag har för häst och fick förslag på tänkbara sadlar. Jag skulle i och för sig köpa en ny sadel, men vissa av firmorna har begagnat också. PM:a mig om du vill veta vilka jag har fått hjälp av. Provade sedan med hjälp av "westernfröken" och egen erfarenhet.

Dakota är hyfsade sadlar. Big Horn mera tveksamma. Köp hellre en begagnad märkessadel än Hööks. Exempel på bra märken: Crates, Premier, Longhorn, Textan, Double C, Dakota.

Ja, det vore kanske en idé om jag inte bodde på Åland. Skulle vara lyckat om det ens fanns någon som red western här. :crazy:

Maran skrev:
Dakota är hyfsade sadlar. Big Horn mera tveksamma. Köp hellre en begagnad märkessadel än Hööks. Exempel på bra märken: Crates, Premier, Longhorn, Textan, Double C, Dakota.
Jag har en bra sadel, JIPPIE :D :D :D :banana:
(Har aldrig vetat helst säkert :crazy: )

Lord Owen skrev:
Ja, det vore kanske en idé om jag inte bodde på Åland. Skulle vara lyckat om det ens fanns någon som red western här. :crazy:
Ojdå. Tänkte inte på det...

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 927
Senast: Seabaz
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
781
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka