Hur mäter jag storleken på halsen?

Sv: Hur mäter jag storleken på halsen?

Såg det men jag fattade hur jag mäter.
Hmm, då ska jag alltså mäte från öronen och bakåt till manken eller?
Det finns de ingen info om. Det var det jag menade :-)

Du tar vad hästen har för storlek på täcket. Du behöver inte mäta halsen. Har hästen 145 i täcke tar man en hals i storlek L t.ex.

Tänk på att 90 % av halsarna är ganska små/korta (vet inte hur detta märke är) så har hästen en lång eller brettansatt/lite grov hals så välj en storlek större om det finns

Om hästen har grov hals så välj en större storlek. Jag har XL till min häst och den är inte särskilt lång, men däremot bred. Hästen har lång, men inte grov hals. Vet däremot att till hästar med mycket grov hals (läs tex hingstar) kan de vara för små.

Tycker det skiljer mycket i storlek på HW:s halsar. Min häst har lång hals som inte är särskilt grov, han har xl på sina HW halsar.

Amigos är rymliga men ganska korta. Halsen som följde med mitt Rambo supreme är liten, kan knappt knäppa den. Halsen som jag köpte löst till Rambo original är däremot perfekt i storlek, lång och rymlig.

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
593
Hästvård Funderar på att köpa filttofflor/waterboots till hästarna att sätta på hovarna innan hovslagaren kommer eller som nu när det är väldigt...
2
Svar
20
· Visningar
1 629
Senast: janna
·
Utrustning Jag ska beställa nytt övergångstäcke och fastnade för Hansbo PRO 150g med separat hals. Nu behöver jag hjälp med att välja storlek...
Svar
1
· Visningar
633
Senast: sweep
·
Kläder & Bli fin Jag letar efter en feminin partyklänning. Och då menar jag inte med en massa volanger och småblommor, utan liksom en kvinnlig klänning...
2
Svar
29
· Visningar
4 099
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka