Hur mäta grade? + freeformsadelfråga + skitopadfråga

Alexandra_W

Trådstartare
Nu har jag lekt 'bygg din egen sadel' i stallet ;) Och när jag slutat tycka det kändes som en IKEAsadel så började jag ju uppskatta 'byggmöjligheterna'. Hästen undrade om matte knarkade som började dra av grejer från sadeln, ändra, hoppa upp på stallgången, sitta av, plocka om grejer mer, sitta upp osv ;)

Iaf, första frågan gäller hur man egentligen mäter grader, matte var inte mitt favoritämne i skolan och allt utom andragradsekvationer (?!) har i princip fallit i glömska. Så hur mäter ju hur många grader ett 'koppjärn' är? (Järnet som sitter i framvalvet på freeformsadeln).

Andra frågan är hur mycket mankfrihet man egentligen behöver ha i bomlös sadel? Samma som i en engelsk (dvs minst tre fingrar) eller kan man iom att det inte finns så mycket som kan trycka acceptera t ex två fingrar?

Sen skitopadseländet, för det första tycker jag (bomsadelmänniska som jag är) att kanalen är ALLDELES för smal i den. Varför? Finns det i olika varianter eller är det bara att sätta saxen i paddarna? *huga* Hur många olika 'tillskottspaddar' finns det egentligen, den här kom ju extrapaddar för manken (himla bra) som jag dock plockade ur. Men om jag t ex skulle vilja padda upp bak med lite tjockare - går det? *nyfiken*

Och HUR FAN FÅR MAN ELÄNDET ATT SITTA STILL UNDER EN FREEFORM! Jag får krupp, precis som i SS:en så vill padden hamna lite på sniskan och då ligga på ryggraden. Hästen ser lika lycklig ut ändå, men kinkig matte är det inte. På t ex en torsion kand u ju dra fast padden i sadeln, men på en freeform?

Och så sista frågan - vad finns det för ev nackdelar med att sy ett 'fodral' till ens kitopad, som en ficka att lägga den i så man kan byta färg på den? :angel:

/Alexandra - som gillar byggsatssadlar men inte riktigt får det helt som hon vill - än ;)

Sv: Hur mäta grade? + freeformsadelfråga + skitopadfråga

Kan du inte ta ur inläggen ur padden?

Sweet skrev:
Kan du inte ta ur inläggen ur padden?

Ta ur vilka inlägg? Jag kan ju inte plocka ur inläggen helt, då är det ju ingen padd. Men vad menade du jag skulle lösa av mina funderingar genom att plocka ur inläggen? *förvirrad* De extra inläggen för att höja den vid manken plockade jag ju ur eftersom jag tyckte sadeln låg bättre då (den låg mer plan, innan låg den lite högt i fram tyckte jag), men då blev mankfriheten sämre. Sen plockade jag bort järnet vid framvalvet helt och hästen såg nöjdare ut (såg INTE missnöjd ut innan men jag lekte lite som sagt) men mankfriheten blev bara 2 fingrar med mig i sadeln, dock tänkte jag ju aldrig på att slänga i extrainläggen för manken igen och se om mankfriheten blev bättre då.. ´

Men vad menar du jag ska lösa genom att ta ur inlägg? *lost*

När jag hade en torsion med deras egen pad så kunde man ta ur inläggen när man skulle tvätta fodralet. Det kanske inte går med skiton?

Jag tänkte som så att om du kunde ta ur inläggen så kunde du sy en egen pad med bredare kanal och bättre fästanordningar.

Ett annat tips är halskydd som man har under mattorna hemma, lägg det mellan pad och sadel så kanske sadeln ligger still på padden.

Senast ändrad av en moderator:

Sweet skrev:
När jag hade en torsion med deras egen pad så kunde man ta ur inläggen när man skulle tvätta fodralet. Det kanske inte går med skiton?

Jag tänkte som så att om du kunde ta ur inläggen så kunde du sy en egen pad med bredare kanal och bättre fästanordningar.

Ett annat tips är halskydd som man har under mattorna hemma, lägg det mellan pad och sadel så kanske sadeln ligger still på padden.

Aha, NU förstår jag. Jodå det går att ta ur inläggen (för just tvätt etc). Sy ette get fodral kan jag väl, fast då försöker jag hellre sy om den befintliga iom att det känns som om det skulle bli dyrt att sy en i samma material och kvalitet som den som är. Däremot kan man kanske sprätta och sy om så man flyttar 'ner' inläggen åt sidorna och på så sätt skapar en bredare kanal?

Men det finns ju många som rider med skito, eller TN Equalizer (Torsions variant), och ingen annan som reagerat på att ryggkanalen är smal, eller är jag nojig bara?

Jag har faktiskt en antiglidpad som jag kan lägga emellan, men det vore ju bättre om jag på något vis kunde fästa padden i sadeln och slippa 'mixtra'? Det är inte SADELN gsom glider på padden dock (fast ett glidunderlägg ger ju ändå att rubbet ligger still eller hela härligheten far iväg), utan PADDEN som glider på ryggen. Den vill glida någon cm snett i sidled, vilket gör att ett av inläggen ligger över ryggraden. Hade samma problem med Skitopaden under SS:en, så det är nog padden (eller materialet eller nåt) som är problemet och inte sadeln.

Hur är det med mankfriheten och bomlösa, på Freeforms amerikanska sida påstår de att ett finger räcker eftersom man inte måste ha tre fingrar eftersom det inte finns bom? Sant eller falskt?

Så länge manken går fri hela tiden när man rider så är det lugnt tycker jag, även med bomsadlar.

Sweet skrev:
Så länge manken går fri hela tiden när man rider så är det lugnt tycker jag, även med bomsadlar.

Så du godtar t ex ett finger även med en bomsadel? Förutsatt att du kan ha det där fingret hela tiden utan att det kläms?

Vad jag vet mäter du graderna genom att antingen ta ur koppjärnet, om möjligt, rita av längs insidan och sedan lägga en gradskiva där... Sedan kan man på klädd bom få ungefär gradtal genom att köpa en speciell gradskiva för hästar och sadlar som är som 2 pinnar som sitter ihop. Då kan du med ögonmått ha den ungefär lika bred som sadeln är och då får man fram ca gradtalet.

Jag förmodar att det behövs lika mkt utrymmet mellan manke och framvalv på en bomlös som på en bomsadel. Jag hade inte godtagit mindre än 2 fingrar hela vägen under ryggen. (tänk på att vid stötar sjunker du ner lite)

Diabolical_Kitten skrev:
Vad jag vet mäter du graderna genom att antingen ta ur koppjärnet, om möjligt, rita av längs insidan och sedan lägga en gradskiva där... Sedan kan man på klädd bom få ungefär gradtal genom att köpa en speciell gradskiva för hästar och sadlar som är som 2 pinnar som sitter ihop. Då kan du med ögonmått ha den ungefär lika bred som sadeln är och då får man fram ca gradtalet.

Jag förmodar att det behövs lika mkt utrymmet mellan manke och framvalv på en bomlös som på en bomsadel. Jag hade inte godtagit mindre än 2 fingrar hela vägen under ryggen. (tänk på att vid stötar sjunker du ner lite)

Men du skulle godta två fingrar? (tänk på att jag har små barnfingrar typ..*s*)

Hur använder jag gradskivan då, jag är helt lost och borde fräscha på mina mattekundksaper :o Järnet är bara att ta loss, det är alltså helt ärent' och plättlätt att både rita av och mäta osv. Det var just hur jag mätte och VAR jag mäter på det etc?

Du ritar av insidan på ett papper, sedan tar du en gradskiva, oftast formad som en halvmåne med 0.-180 grader och lägger ena kanten längst en av kanterna du har ritat av. Eller så gör du så att du ritar av koppjärnet så det blir typ som ett brett v. Sedan fortsätter du dra ett streck (om du lägger pappret så som v:et står nu på skärmen) från det vänstra stecket rakt ut, och då har du 180 grader. Sedan är det bara att lägga en gradskiva där, så blir det enkelt att avläsa.

Eller så kan du göra ett snabbt och enkelt sätt för att då ungefär: ta två linjaler och sätt dom kant i kant (format som ett v) Är koppjärnet bredare eller mer vinklat än så är det mer än 90 grader och så kan du uppskatta på ett ungefär.

Jag skulle väl godta 2 cm som inte kan rubbas, 3 cm är väl minst som jag godtar när jag bara tittar, jusat för att jag itne vet hur mkt den kan sjunka ner. Men 2 cm som inte rubbas alls tycker jag är okej. Men för att ha lite felmarginal tycker jag det ska vara 3...

Diabolical_Kitten skrev:
Du ritar av insidan på ett papper, sedan tar du en gradskiva, oftast formad som en halvmåne med 0.-180 grader och lägger ena kanten längst en av kanterna du har ritat av. Eller så gör du så att du ritar av koppjärnet så det blir typ som ett brett v. Sedan fortsätter du dra ett streck (om du lägger pappret så som v:et står nu på skärmen) från det vänstra stecket rakt ut, och då har du 180 grader. Sedan är det bara att lägga en gradskiva där, så blir det enkelt att avläsa.

Eller så kan du göra ett snabbt och enkelt sätt för att då ungefär: ta två linjaler och sätt dom kant i kant (format som ett v) Är koppjärnet bredare eller mer vinklat än så är det mer än 90 grader och så kan du uppskatta på ett ungefär.

Inte för jag är säker på att jag fattar, men jag ska prova. Men alltså, det är ju inte format som ett V, tänk dig snarare en korsning mellan ett V och ett U, och dessutom i ändarna så svänger det UT lite. Hmm, hur sjutton ska jag förklara? Kan ta en bild imorgon kanske..

Grejen är att jag har ingen ANING om vad det är för grad på det där järnet (det står inget på det), och det finns järn upp till 130 grader och jag skulle vilja veta hur stor skillnad det blir med ett sånt mot det här jag har..

Eller så kan jag kanskeskaffa ett flexibelt järn och STRUNTA I hur många grader det är på det här ;)

Men det är samma sak, bara du modifierar teckningen lite...
Vinkeln på koppjärnet bör vara likadant överallt, men man mäter det var ändarna går ihop.

jag sydde en ny padd till min eftersom den inte låg still och det blev alldeles för varmt med luddet så här i sommar värmen, lite pilligt att få det bra men det gick. annars om du ska mixtra med den du har kan du ju sy dit band eller nåt att knyta med istället för ringarna och även så att du kan fästa i de bakre ringarna, då borde den ligga still.
när du ska mäta graderna så lägg järnet på ett papper och rita sträck längs "armarna" dvs längs den raka delen. ta bort järnet och lägg en linjal längs sträcken och dra ut dem tills de möts och bildar ett V. sen är det bara att nvända en gradskiva och mäta hur stort det är. hoppas du förstod...
jag har ett 110° järn till min som har vid-xvid i bomsadlar. annars kan du ju lägga järnet på ryggen på honom och se om det verkar vara rätt strl.

Alexandra_W skrev:
Sen skitopadseländet, för det första tycker jag (bomsadelmänniska som jag är) att kanalen är ALLDELES för smal i den. Varför? Finns det i olika varianter eller är det bara att sätta saxen i paddarna? *huga* Hur många olika 'tillskottspaddar' finns det egentligen, den här kom ju extrapaddar för manken (himla bra) som jag dock plockade ur. Men om jag t ex skulle vilja padda upp bak med lite tjockare - går det? *nyfiken*

Och HUR FAN FÅR MAN ELÄNDET ATT SITTA STILL UNDER EN FREEFORM! Jag får krupp, precis som i SS:en så vill padden hamna lite på sniskan och då ligga på ryggraden. Hästen ser lika lycklig ut ändå, men kinkig matte är det inte. På t ex en torsion kand u ju dra fast padden i sadeln, men på en freeform?

/Alexandra - som gillar byggsatssadlar men inte riktigt får det helt som hon vill - än ;)

Inte tittat närmre på ST sadlarna? Inga padproblem där inte ;)
/T

Inte ens dressymodellen som är på ingående?
/T

Tez1 skrev:
Inte ens dressymodellen som är på ingående?
/T

Nja, kom igen om något år så kanske jag kan svara? Har bara sett bilder på den, men utav bilderna att döma så gillar jag inte sätet. Och sen, på vissa bilder ser den ut att ha tyngdpunkten SJUKT långt bak, på andra ser den bättre ut. Men efter bilderna att döma så gillar jag inte utseendet på den heller, sitsen ser inte bra ut och hela sadeln ser stoor ut. Sen var tyngdpunkten är egentligen är en bra fråga.

Men, jag vill gärna se den IRL när den kommit, och så vill jag gärna se hur den fungerar i praktiken. Men just nu är den inte ett alternativ, när jag läste om den så blev jag eld och lågor, men det var en STOR besvikelse att se bilderna tyvärr.

Men, om unghästen tänker bli frisk någongång så ska ju hon i sinom tid ha en sadel med, och finns ST dressyren kvar då och folk är nöjda kommer dne nog vara det första jag tittar på (igen).

Liknande trådar

Utrustning Jag har en unghäst e.Akribori med kort, närmast spikrak och väldigt bred platt (tänk ponny...) rygg och en relativt "normal" manke. Vi...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
19 467
Senast: Supersalt
·
Utrustning Håller på att rida in ponnyn och letar sadel åt henne. Jag har vänt och vridit på detta så mycket att jag håller på att trassla in mig i...
Svar
5
· Visningar
916
Senast: bigganl
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 197
Senast: Lavinia
·
Utrustning Kom att prata med sadelmakaren om bomvidder idag, då jag passade på att fråga varför det på min 'fusklapp' står att sadeln jag ska ha...
Svar
13
· Visningar
2 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka