Sv: Hur märker/ser man om hästen bär sig?
Hur kan man märka i ridningen att hästen bär sig, är det att den är lätt i handen?
det är ju egentligen samma fråga som jag ställde i en annan tråd. Hur märker man skillnad på stöd och häng?
eller din fråga; hur märker man att lättheten i handen beror på att hästen bär sig?
I ridningen finns det ju ett antal checkar. En häst som bär sig är en häst i jämnvikt - det innerbär att det går att ändra hållning, riktning, rörelse, tempo utan att tappa takt och tempo. Dvs hästen svarar och är på hjälperna. Den är ridbar. Svarar på en gång på hjälpen.
Men sedan att den svarar på hjälpen där och då hindrar inte att ryttaren sabbar allt när den inverkar sekunden efter . Så att hästen tappar bärigheten. Men en erfaren ryttare kan hitta tillbaka igen. ju mer erfaren ju snabbare går det
Hur kan man se det på bilder??
Egentligen så kan man ju se rätt lite på en bild eftersom det kan se ut hur som helst i nästa sekund.
Men just på bilden så kan man ju pricka av vissa checkpunkter.
Överlinjen skvallrar om en del. Är pilbågen spänd tex?
Sitter hästen överhuvudtaget ihop?
Fram och bakben skall göra samma jobb.
Så var är benen är i förhållande till varandra?
Hur den kommer att sätta i benen ( det beror väldigt mycket på var i sekvensen bilden är tagen). En häst i framvikt tar emot sig tex
Är hästen rak ( eller läggs huvudet på sned, eller bäckenet -eller hela hästen)
det är mycket lättare att hitta tecken som skvallrar om att hästen inte är i jämnvikt.
Ridning handlar ju så mycket om rytm. Man måste nog lära sig se den där rytmen eller avsaknaden av den live först innan man kan "känna igen" saker på bild.
För det är ändå upplevelser man känner igen ihop med dessa checkpunkter.
Jag tror att det är kunskap för höger hjärnhalva, man lär sig känna i sin egen ridning och se parallellt tror jag.
Tjusningen är ju att det alltid finns fler upplevelser att lära sig känna, känna igen, och därmed se
Jag tror kanske det behövs själva upplevelsen i den enorma skillnaden mellan en häst som "håller i sig" och en som är självbärig för att det där liljeholmens skall tändas så att man också ser det
Som ryttare och tränare och åskådare så letar man ju efter en känsla.
Känslan av självbrighet
Jumer erfaren man är som ryttare /tränare - ju bättre karta har man att hitta dit för att man är kanske medveten om hur det går till. Vad somkrävs för att komma dit
och det har med den där checklistan att göra
Rörde jag till allt i redigeringen nu