Hur märker ni att ert sto är i brunst?

Isituss

Trådstartare
Hur märker ni att ert sto brunstar? Hur oftar är det? Och om hon får "olater" vad gör ni åt det?

Jag har haft mitt sto nu i 2 ½ månad, men jag har inte märkt något:angel:

Tack på förhand!:D

Sv: Hur märker ni att ert sto är i brunst?

Hej detta kan skilja väldigt mycket från häst till häst!
mitt ena sto märker jag ingenting på när hon brunstar hon är helt som vanligt.
Och den andra som jag har haft har det märkts väldigt tydligt på,
1.hon skvätter
2 trycker upp rumpan mot allt!!
3.och är allmänt grinig och känslig!

Mvh nathalie

Mitt annars mycket stoiga sto visar brunst endast med att lägga svansen ngt på sidan när jag borstar nära svansroten, annars inget.

Det är väl var 17 dag som de brunstar (ungefär)?

Mitt sto blir väldigt gosig dagen innan, under brunsten är hon lite känsligare och slöare än vanligt. Kissar lite mer än vanligt om
det är nya hästar runtomkring. ;)

Min fd foderhäst blir skitsur så fort man tar i henne.

Nog väldigt individuellt tror jag. Mitt förra sto märkte man VÄLDIGT tydligt att hon brunstade, men bara om hon träffade nya hästar. Var det samma flock som vanligt så märkte man det inte mycket, men om det kom en ny häst (sto eller valack eller hingst spelade ingen roll, bara det var en fux. Och helst skulle det vara ett halvblod/varmblodig travare, inga små fjantiga islandshästar som hon själv) så blev det en väldig uppvisning. Hon skvätte hela tiden, gnäggade som en tok, backade upp mot den nya hästen, var allmänt omöjlig.

Gammeltant märker man väldigt sällan när hon brunstar. Enda gången jag märkt det var nu för ca 1 månad sen när hon återförenades med sin pojkvän (en varmblodsvalack som hon bara älskar). Då skvätte hon lite men det var allt.
Men jag vet andra ston som knappt går att gå nära när de brunstar, det måste vara jobbigt.

Senast ändrad:

Vårat ponnysto märkte man aldrig på, hur gör man då egentligen om man ska betäcka ett sto som man inte märker något på?

Vårat ponnysto märkte man aldrig på, hur gör man då egentligen om man ska betäcka ett sto som man inte märker något på?

Detta har jag oxå undrat på. Har ett islandssto som är lika jämn i humöret alltid. Så hur 17 ska man märka det? Tempa?

Hur märker ni att ert sto brunstar? Hur oftar är det? Och om hon får "olater" vad gör ni åt det?

Jag har haft mitt sto nu i 2 ½ månad, men jag har inte märkt något:angel:

Tack på förhand!:D

Som det sagt kan det vara väldigt stor skillnad på hur ston beter sig när de brunstar.

Mitt sto blir lite känsligare och lite mer grinig, men det jag märker mest på är allt klegg i svansen, på skinkorna och på benen, då hon är skimmel! :crazy:

Så jag missar aldrig att hon brunstar :grin:, och det är ju bra iför sig.

Min medryttarhäst blir rätt "bitchig" när hon brunstar. Hon kan få för sig att hon ska gå runt i boxen med öronen bakåt slickade när man ska ta på grimman, blänga riktigt surt på andra hästar och så är hon allmänt sur lite hela tiden :p Men som tur är så uppträder hon aldrig hotfullt som att hon hugger eller sparkar. :) Men på vissa andra hästar märks det knappt. Min kompis häst tex är alltid lika glad :) Väldigt inviduellt, precis som med oss människor.

Det är nog olika på olika ston...
Min gamla medryttarhäst blev väldigt snäll och gosig när hon brunstade annars var hon tjurig....
Den senaste medryttarhäst hon tryckte upp baken i allt som att trycka upp i.
Man kunde se om hon stog i buskarna och gungade med baken och hon skvätte rejält.
Sen var det pip i stort sett hela tiden.

Sen dom andra stona var det ingen direkt skillnad på dom när brunsten kom

Oj, vilken skillnad det kan vara! Men som både Johanna_s och Popcorn undrar, om man ska betäcka hur gör man då?? :O

Mitt sto gör ingen "stor grej" av brunsten. Hon blir aldrig så jobbig att hon blir jobbig att hantera eller rida. Men jag märker det på henne ifall hon börjar gnägga ovanligt mycket, röjer runt lite extra i boxen/hagen, "blinkar", skvätter och blir väldigt lyhörd.

M-oaa

Min häst visar väääldigt tydligt när hon brunstar.

Hon får 'ståreflex' av ALLT (andra hästar - oavsett kön, sopkvastar, till och med mig..)
Hon har gjort "skvätter" till en helt ny innebörd - hon springer och pinkar samtidigt :p

Däremot så märks det inget när vi tränar, då kämpar hon på som alltid.

Kan tillägga att min häst nästan blir "bättre" att rida när hon brunstar. Det känns som att hon anstränger sig ännu mer än vad hon brukar göra (fast hon kämpar till 100 till vardags). :D

M-oaa

Detta har jag oxå undrat på. Har ett islandssto som är lika jämn i humöret alltid. Så hur 17 ska man märka det? Tempa?

En del ston har sk "tyst brunst", man märker inget eller mycket lite att de brunstar.
Vill man betäcka så är det enklast att göra ett ultraljud för att se var i cykeln hon är, går att "skynda på" en brunst genom att ge henne en hormonspruta.
Man kan också prova henne för en hingst, är hon brunstig så brukar både hon och hingsten visa det, är hon det inte så har de inget intresse av varann, stoet är "grinig" och hingsten tappar intresset.

KL

Vi har tre ston och alla är TOTALT olika :D

Mitt ena sto (en kallblodstravare, 10 år) blir världens slampa, förföljer valackerna i hagen och låter dem knappt äta för att hon måste hålla på o nafsa och kela med dem. Kissar heela tiden, försöker backa in mellan frambenen på dem osv. Men nu är hon dräktig, så nu äter hon bara från morgon till kväll :D

Mitt andra sto (ridponny, 11 år) blir väldigt kelig av sig (hon håller i vanliga fall lite avstånd mot människor och är tvärilsken mot andra hästar som försöker närma sig). Hon kissar stup i kvarten i stallgången, speciellt om någon annan häst så mycket som tittar på henne.

Min syrras sto (korsningsponny, 6 år) visar INGENTING. Man kan verkligen inte se minsta lilla när hon är brunstig, inga humörändringar, ingenting!

Har egentligen bara ett ord som förklarar min donna: B-I-T-C-H ;)

Jag har lätt för att märka när mitt fullblodssto är brunstigt. I vanliga fall är hon kelen och mysig...
Men när hon är brunstig får jag inte röra hennes huvud. Hon tar undan huvdet och skriker isf.
Lätt att testa henne..

Som övriga har sagt, olika från häst till häst.

Min märker man det genom att hon är lite kladdig på bakbenen, trycker rumpan emot allt, trampar runt i stallgången och kan vara lite små tjurig.

Min tant brukar vilja hälsa på andra hästar i stallet i större omfattning än vanligt. Speciellt en valack som står i en box man passerar ut från stallet.. Där vill hon stanna och gulla lite. I vanliga fall hälsar hon också, men då piper hon när han luktar på henne. När hon är brunstig så står hon bara där och myser och lyfter lite på svansen. Förmodligen mest intresserad av honom för att han brukar visa upp sig om han är ute i hagen och jag rider förbi när hon är brunstig.. Han hänger ut väl valda kroppsdelar och spänner upp sig och så. Min häst blir ofta impad och vill stanna och titta när han gör sådär.. ;)

I övrigt är hon lite halväcklig i pälsen på bakbenen och i svansen.. Så efter brunsten är över så är det tvättning på schemat. :p

Och hon brukar även gnägga när jag rider bort från stallet eller ser stallet igen efter att ha varit ute i skogen på ridtur. Inte varje gång, men oftast åtminstone en gång per brunstperiod.

... Inte så mycket beteendeförändring på henne förutom det där med att hon piper mindre när hon hälsar på "väl valda" valacker. Övriga hästar som hon inte är så förtjust i piper hon åt vid hälsning precis som vanligt. ;)

Eller vänta lite nu.. jag kan inte rida ut med en valack i stallet (en specifik valack som i stort sett är den enda jag rider ut med av de hästar som bor i samma stall..). Min häst vill alltid gå först i skogen (varit så under alla år), men när hon brunstar så GÅR det inte. Hon saktar bara in och ställer upp sig för valacken. Eller så går hon bara extra långsamt. Helt hopplös! Går man bakom så är hon olycklig som vanligt när man måste gå som nummer två på stigar. Fjanthäst. Och slampig. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 468
Senast: mars
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
598
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
579
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur