Sv: Hur märker man när det uppstår mjölksyra i benen på hästen?
Jag har ingen aning ang. skillnaden på mjölksyra i grad uppför eller nedför men jag skulle kunna tänka mig att uppför en brant backe skulle kunna vara slitsammare, då hästen måste ta i mera än nedför, - nedför blir det ju så att den ofta bromsar upp sig och tar steg för steg på ett annat sätt -uppför går det inte att ta steg för steg på samma sätt om hästen ska bibehålla sin ryggverksamhet och orka ta sig upp, så arbetet uppför blir mkt mera intensivt kontinuerligt så att säga.
Men kortfattat är det ju så att intensivt arbete utan paus, när styrkan tryter tillslut, ger mjölksyra. Just klättring, som är ganska ansträngande för hästen, både uppför och nedför, ska man vara försiktig med i det avseendet, just för att det lätt blir statiskt om man tex klättrar uppför och nedför backar som "träningspass". Blir hästen för trött och arbetet för statiskt, så blir det nedbrytande och sliter oerhört. Jag har stor respekt för klättring och använder helst mjukare sluttande längre backar än kortare branta, just ur mjölksyre och slitage aspekten.