Hur märker man när det uppstår mjölksyra i benen på hästen?

Sv: Hur märker man när det uppstår mjölksyra i benen på hästen?

Hästar får mjölksyra i hela kroppen, inte bara i benen.

Vetenskapliga tester har visat att det inte går att avgöra genom att se eller känna på hästen, man måste ta blodprov för att se mjölksyranivån. Så antingen håller man sig under mjölksyragränsen eller så accepterar man att hästen får mjölksyra under vissa träningspass.
 
Sv: Hur märker man när det uppstår mjölksyra i benen på hästen?

Får man inte mjölksyra i musklerna? Dvs inte benen :p

TS: Jag har ingen aning om just mjölksyra men tycker man väldigt tydligt märker när hästen blir "stum" i musklerna. Det tolkar jag som att den gått för hårt/för ensidigt och då ändrar/avbryter jag träningen för stunden/för dagen. Dessutom är jag hårt drillad med att trava långsamt om hästen känns stum, det transporterar bort mjölksyra bättre än om man skrittar. Därav har jag tolkat stumheten som mjölksyra/för mycket mjölksyra.
 
Sv: Hur märker man när det uppstår mjölksyra i benen på hästen?

En till fråga förresten till dig som är distansare, har mjölksyragränsen något/mycket med puls att göra (om man räknar bort "stress"puls)? Om man ser till en individ alltså.
 
Sv: Hur märker man när det uppstår mjölksyra i benen på hästen?

Generellt säger man ju att gränsen mellan aerobt arbete och anaerobt arbete ligger runt 130-140 spm. Men samtidigt kan ju hästen göra ett anaerobt arbete en ganska lång period, då kroppen kan rensa ut mjölksyran samtidigt som den jobbar. Det är ju när hästen så att säga bygger en depå med mer och mer mjölksyra som den stumma känslan och så småningom ett totalstopp hos hästen inträffar.

Så all träning över mjölksyratröskeln måste ju inte innebära att hästen fyller på med mjölksyra.

En hel vetenskap om du frågar mig. :crazy: Jag är nybörjare på allt det här, så jag håller mig mest under 130 spm när jag tränar hästen.
 
Sv: Hur märker man när det uppstår mjölksyra i benen på hästen?

bägge

Okej, så i princip gäller det att känna av sin häst.

Men är det så att det bildas MKT mer mjölksyra i uppförsbackar än nedför? Detta 'är ngt jag nyligen fått höra och verkligen är intresserad av om det stämmer?
 
Sv: Hur märker man när det uppstår mjölksyra i benen på hästen?

Spontant skulle jag säga nej. En riktigt brant nedförsbacke är tuff för hästens bakdelsmuskler, precis som en brant uppförsbacke. Så det är mer en fråga om man vill ha exakt vetenskap (ta blodprover) eller köra hobbyvarianten (lång avskrittning) för att undvika problem.
 
Sv: Hur märker man när det uppstår mjölksyra i benen på hästen?

Jag har ingen aning ang. skillnaden på mjölksyra i grad uppför eller nedför men jag skulle kunna tänka mig att uppför en brant backe skulle kunna vara slitsammare, då hästen måste ta i mera än nedför, - nedför blir det ju så att den ofta bromsar upp sig och tar steg för steg på ett annat sätt -uppför går det inte att ta steg för steg på samma sätt om hästen ska bibehålla sin ryggverksamhet och orka ta sig upp, så arbetet uppför blir mkt mera intensivt kontinuerligt så att säga.

Men kortfattat är det ju så att intensivt arbete utan paus, när styrkan tryter tillslut, ger mjölksyra. Just klättring, som är ganska ansträngande för hästen, både uppför och nedför, ska man vara försiktig med i det avseendet, just för att det lätt blir statiskt om man tex klättrar uppför och nedför backar som "träningspass". Blir hästen för trött och arbetet för statiskt, så blir det nedbrytande och sliter oerhört. Jag har stor respekt för klättring och använder helst mjukare sluttande längre backar än kortare branta, just ur mjölksyre och slitage aspekten.
 
Sv: Hur märker man när det uppstår mjölksyra i benen på hästen?

ja, min ena häst skall successivt,väldigt sakta, börja bygga muskler men inte få mjölksyra. Min första tanke är ju då såklart att en del klättring skall ingå, men som sagt så skapar det lättare mjölksyra. Lite ett moment 22 över det hela.

Sen så kan mna ju ta pauser i backen, eller gå i serpentiner, det underlättar. Men därav frågan om mjölksyra, om det fanns ngt bra knep att märka när det är på gång så att säga.

Men som sagt så får man nog kolla av hästen och ta det försiktigt
 
Sv: Hur märker man när det uppstår mjölksyra i benen på hästen?

Det räcker ju med väldigt lite sluttning för att känna av det i hästen. Inte att hästen blir trött men att den behöver balansera sig på ett annat vis. Om hästen får arbetas/trava så tycker jag övergångar och böjning/svagt sidvärtstänk i lite sluttning (både uppför men kanske mest nedför) ger STOR skillnad i hästen.

Därför föredrar jag att rida ute, för mig är det enklare att få en bärig häst när den måste hållas uppmärksam på lutningen. På plan mark är det ren dressyrridning - i min värld svårare.
 
Sv: Hur märker man när det uppstår mjölksyra i benen på hästen?

Skall hästen absolut inte få mjölksyra så rekommenderar jag pulsmätare så du kan ha koll att hästen inte går över nivån för mjölksyra. Den är ju lite olika för olika hästar, men runt 130 spm kan man säga.

När jag backtränade mitt sto hade hon 130 spm i långa, sugande backar i skritt, så vill man vara säker på att inte få mjölksyra är det allra bäst att ha koll på pulsen hela tiden.
 
Sv: Hur märker man när det uppstår mjölksyra i benen på hästen?

the_connemara

Det blir nog mest såna övningar tills hästen är redo för att öka påfrestningarna.
Ska dock även vara sparsam med sidvärtes rörelser för tillfället, så jag gör nog serpentiner i backen istället och försöker undvika för branta sluttningar.

Habina

Pulsmätare står på inköpslistan:) Är bra att ha för senare bruk oxå.
 
Sv: Hur märker man när det uppstår mjölksyra i benen på hästen?

jag hade inte gjort serpentiner i backar. klättra ergonomiskt bör man göra rakt upp och rakt ner. dvs att hästen belastar sig jämnt....sliter mycket om de snedbelastas i backe.
 
Sv: Hur märker man när det uppstår mjölksyra i benen på hästen?

Intressant! Har inte ens tänkt på att det finns, bara för människa. Hur funkar det då? Var kopplar man in den, eller hur man nu säger? Har provat en på mig själv som man spände runt magen och så såg man pulsen på en klocka på handen.
 
Sv: Hur märker man när det uppstår mjölksyra i benen på hästen?

Den pulsmätare jag har till hästarna har en elektrodplatta under sadeln, nedanför manken på vänster sida. Sedan har den en andra elektrodplatta fäst på sadelgjorden ungefär mitt på magen.

Klockan brukar jag fästa i sadeln så jag ser den hela tiden. :laugh:
 
Sv: Hur märker man när det uppstår mjölksyra i benen på hästen?

*KL*
130 är rätt lågt. Mjölksyratröskeln ligger betydlig högre på de flesta hästar. 130 går de flesta upp i om man travar raskt, eller i lååångsam galopp.
Länkar till en text, som kan förklara lite bättre:
http://travliv.blogsome.com/2011/01/17/mjolksyra/
 

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
499
Senast: Oknytt
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 931
Senast: Mirtai
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I går tog Margareta Tooma sin 19:e raka seger. Men efteråt noterade stallbackskontrollanten ett märke på hästen och Örjan Kihlström...
Svar
0
· Visningar
55
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 098
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp