hur märker man brunst?

norrgard

Trådstartare
Hej! Hoppas tråden kommer rätt nu! :)

Jag har en ganska enkel fråga... Tror jag.. ;) Hur märker man ett stos brunst? När brukar den starta? Förändras dom mycket? Och vilka tecken kan man märka brunsten på? Har ni egna erfarenheter om brunstiga ston?

Anledningen till att jag undrar är att min ponny har varit kladdig, eller nej det har faktiskt stelnat, på bakbenen. Sen tycker jag att det är svårt att veta när hon brunstar.... :confused:

Skulle bli väldig glad och tacksam om nån vet nåt :) känns dumt att inte veta så mycket om det, då man har tre ston....
 
Sv: hur märker man brunst?

Det är väldigt olika, en del är som vanligt. Andra är som min. Hon står och skriker i ett hörn av hagen och matvägrar om det inte är väldigt frodigt och enligt henne gott bete. Vissa år har hon smalnat av så mycket så jag låtit henne vila nån månad.
Det finns liksom alla variationer på hur ston är när de brunstar. Vissa är bara gosigare, andra arga osv.
 
Sv: hur märker man brunst?

Finns många varianter. Vissa märks knappt alls, möjligtvis att dom blir lite mer kissiga, och som du själv sett, kladdiga i svans(längs bakbenen.
Jag hade ett sto som blev rätt besvärlig vid brunst. Så fort något inte passade så kunde hon trycka upp en i väggen på stallgången, hon var ovillig vid ridning och ville inte vara med om att det ställdes krav, och galoppskänkel var lika med bocksprång. Vi höll oss i skogen på lugnare turer under brunsterna.
Sen hade vi ett sto i stallet som var snäppet värre. Om det inte passade henne att gå in från hagen precis NU så stod hon fastfrusen i marken vad man än gjorde med henne. Och vad man än skulle göra, rida, lasta, leda någonstans, hon frös fast tills det passade henne.
När brunsterna gick över var hon hur lätthanterad som helst.
 
Sv: hur märker man brunst?

Mitt ena sto trycker upp röven mot staketet mot min hingst o ber honom komma till honom.
hon skvätter (läs brunstar/liknar kiss men mindre mängd) trots att hingsten inte bryr sig gör hon de hela dagarna när hon är på sådant humör..
Har du ngn valack i stallet som kan lukta på henne om du vill veta om hon brunstar?
Antar lite att du undrade om de var brunst eller ngt annat hon fått på rumpan (ex sjukdom/skada?)
 
Sv: hur märker man brunst?

Precis som de andra svarat så är det väldigt olika hur väl ston visar brunst. Det vanligaste tecknet är att stoet lyfter på svansen och "blinkar" med slidans nedre del -mot andra hästar eller om man kliar henne runt svansfästet. En liten del urin kan pressas ut genom slidan. En del ston blir allmänt svårhanterliga, medan andra inte visar ngt alls. Ett högbrunstigt sto visar att hon är redo för betäckning genom att ställa sig som när hon ska kissa, höja svansen uppåt och åt sidan och skvätta ut urin genom slidan. I regel krävs det en valack eller hingst för att få henne att visa denna slags beteende.

Mitt ena sto visar inga tecken alls på brunst. När hon ska betäckas får jag be en vet undersöka henne med ultraljud och titta på hennes äggstockar för kunna fastställa var i brunstcykeln hon är. Även när hon är högbrunstig visar hon inget - förrän hon kommer till "the real thing" = hingsten:love:. När jag betäckte henne i somras var hon som vanligt tills vi kom in genom stalldörren till hingsten! Bara hon såg honom ställde hon upp sig och kisset skvalade så att matte nästan skämdes ....:angel: När vi kom dit nästa dag för att betäcka igen kunde jag knappas leda henne från transporten och ner till stallet där han väntade! Hon stannade och kissade och ställde upp sig var och varannan meter! Nu väntar vi på resultatet - en dryg månad kvar!
 
Sv: hur märker man brunst?

min fux märker man att hon brunstar, först blir hon super duper trög i ridningen, hon slutar bocka och kosparka i ridningen (stegringarna blir mildare :D).
sen så tycker hon extra mycket om att bli kliad vid svansroten, sen så brunst kissar hon så fort hon står utanför en annan hästs box, eller går utanför en annan hästs hage osv.

ett stort + med hennes brunst är att hon blir så sockersöt och snäll ^_^. blev en helt annan häst när vi hade en valack inhyrd i stallet några dagar, äckligt sockersöt och skiftade från :devil: till :love:

saknade mitt galna fux sto efter bara 2 dagar med fröken sockersöt häst:rofl:

vårt shettis sto visar aldrig tecken på brunst, vår foderhäst ser man bara ha klet på bak hasen.
 
Sv: hur märker man brunst?

Frågan man kan ställa sig är väl varför någon med tre ston alls skulle behöva starta en tråd i ämnet...
 
Sv: hur märker man brunst?

Ston är fertila hela livet så de brunstar livet ut. Min egen 22-åring har redan börjat brunsta för i år.
 
Sv: hur märker man brunst?

Tack för alla era svar! :) min ena ponny blir sjukt seg och lat i brunsten har jag kommit fram till... Så troligtvis det jag får gå på lite när det gäller henne ;)

anaconda, eftersom ingen av mina ston någonsin har visat ett enda tydligt tecken på brunst så börjar jag faktiskt undra. Därför känns det skönt att höra att det finns andra ston det knappt märks på! Och jag är verkligen Inte proffs på hästar för att jag har tre stycken. Ingen kan bli fullärd så... Allt handlar om ödmjukhet :)

/ ng
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 613
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 430
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
955
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp