Hur mår era struppipsopererade hästar?

ponnymother

Trådstartare
Vi har en ponny som operererades för kanske 10 år sedan, men vi har haft henne i drygt ett år. Nu för någon vecka sedan började hon hosta och "kraxa" upp lite slem och enligt ägaren som hade henne vid tiden för operationen kunde det bero på det fuktiga vädret. Förra vintern var ju kall så vi har inte märkt av något tidigare. Nu blöter vi all hennes mat så hon hostar mindre inne ialla fall. Vad har ni för erfarenheter, ni med opererade hästar?

Sv: Hur mår era struppipsopererade hästar?

Det där tror jag inte har med operationen att göra. Hon är nog helt enkelt sjuk.
Sen om det beror på slump eller inomhusmiljö vill jag inte säga.
Men hostar hon mer inne än ute så tror jag det är miljö-relaterat.

Har du erfarenhet av struppipsopererade hästar? Ja vi håller ju koll på henne för att se vad det är, ingen feber, pigg som vanligt är hon. Men hostar mer inne? När vi började blöta maten hostar hon mindre inne nu än förr sa jag

Ja.
Jag tror din häst helt enkelt står i dålig stallmiljö.

Hon har stått i samma stall drygt ett år, har skött hö och spån på samma vis under den tiden så inget har förändrats

Det har ju inget med saken att göra.
Bronkit och sånt skit kommer inte pang bom, utan kommer efter att de under tid utsatts för felaktig stallmiljö.

Håller med, vet flera hästar med dom problem som har fått bytt stall eller flyttat till utebox eller kallstall eller lösdrift. Tyvärr så är detta mycket vanligt.
Jag själv hade ett hbl för många år sen och jag fick stalla upp han i Utebox då
han kunde helt enkelt inte va inne pgr av sin hosta. Han blev helt klart bättre.

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 894
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej, är det någon här som har erfarenhet av streng/string på häst? Efter tidigare ägare kastrerat min islandshäst sent så har det nu...
Svar
0
· Visningar
1 018
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 919
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 525
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka