Hur många vilodagar?

S

sandraR

Hur många vilodagar bör min blivande foderhäst ha? Det är ett varmblodssto sju år gammalt, sedan efter betet ur kondition. Jag hade tänkt att jag skulle rida tre gånger i veckan, och min medryttare likaså och sedan att hon skulle stå en dag i veckan men då också få gå i skrittmaskin 30 eller 60 minuter (vad är bäst utav det i så fall?) Borde jag klämma in en till vilodag?
/Sandra

Sv: Hur många vilodagar?

Vilodag betyder inte automatiskt stå still. En vilodag kan vara kravlös ridning, typ ut och skritta i skogen. Själv har jag aldrig planerat in vilodagar eftersom dom alltid kommit naturligt lite då och då. Man har ju inte alltid tid trots man planerat saker och ting.

Jaså, men de flesta jag känner som har häst har liksom en speciell dag som de säger att det är en vilodag. Och som sagt kommer hon inte bara stå utan gå i hagen & skrittmaskin.

Fast vad andra gör har väl inte med saken att göra eller hur ? Man gör väl det som man anser gynna en bäst. Jag anser tex att man inte bör planera så mycket ang vilodagar, för mig har sådant alltid kommit naturligt. Sen tror jag att det dära med att många planerar in en vilodag är lite gammalt och förlegat..När jag var liten var det livsviktigt för alla att: hästen MÅSTE vila helt 1 dag. Varför egentligen ? Hästar är gjorda för röresle mer eller mindre. Och jag trycker det är bättre att hålla i gång i stället för att stå och stelna till. För då gör en del så här. hästen vilar tex söndag, sen på måndag så är det fullt träningspass. Klingar dåligt i vart fall i mina öron.

Men som sagt, gör vad du känner för och vad som passar er bäst.

Har nyss deltagit i en lååång diskussion om detta på klassisk... och ja, åsikterna går isär. Det är dock så, att om man bortser från vår egen vana och vår tro, så finns det en hel del kunskap om fysiologi att ta fasta på.

- Hästen har ett stort rörelsebehov - ja. Den bör få ströva och strosa varje dag. I hage i första hand. Finns skrittmaskin - helt ok, särskilt som komplement. Promenad vid hand - utmärkt.

- Om man med sin träning avser att bygga muskler på sin häst, så krävs ett par saker:
1) träning - under vilken musklerna belastas och därmed utsätts för slitage
2) vila från träning - under vilken musklerna byggs upp och stärks en aning för varje gång. Det tar normalt 48 timmar för en ansträngd muskel att läka, vilket gör att träning varannan dag ger god muskeluppbyggnad.
3) näring, tillräcklig mängd protein i fodret, de vitaminer och mineraler som krävs.

- Hästen har en bättre förmåga än vi att behålla sin kondition och sina muskler. Träning 3-4 dagar i veckan räcker alldeles utmärkt för att både bygga upp och hålla igång sin häst. Att låta den vila upp till en månad gör inte att den förlorar nämnvärt i muskelstyrka eller kondition - däremot ska man alltid trappa ner lite inför en längre vila och trappa upp lite nätt efteråt.

Sedan vill vi gärna rida våra hästar oftare, och de flesta gör det. Men för hästen är det bara bra att vila regelbundet för att få sin chans för återhämtning. Personligen tycker jag att 2 vilodagar i veckan bör kunna ges, där åtminstone den ena blir "ledig dag", medan den andra kan vara en skrittpromenad eller någon form av avsutten träning för att hästen ska slippa daglig belastning på sin rygg (det kräver ju en del muskelansträngning bara att bära en ryttare, särskilt om det ska göras i vettig arbetsform).

Man bör också lägga upp träningen så att den varierar mellan lättare och lite hårdare pass så att man inte anstränger den på precis samma sätt varje dag. Man bör t ex inte rida på samma underlag varje dag heller. Så variera: uteritt, hoppning, skrittpromenad, dressyr, körning, klättring, tömkörning osv.
Det kommer att löna sig i form av snabbare muskelbyggnad och mindre muskeltrötthet under ryttare = mindre skaderisk.

Jag tycker det du skriver låter vettigt, men....

Min häst t.ex. har varit väldigt skadad under en längre tid och kan inte ridas spec hårt. Han är också väldigt pigg och med mycket energi av naturen. Efter en vilodag får man räkna med lite bockningar och test från hans sida framförallt när det är kallare ute.

Hur tycker du man löser det med en sån häst? För det måste ju vara ganska vanligt ändå med pigga hästar.

Hur mycket tycker du att man kan "arbeta" hästen på dens vilodag?

Lite nyfiken bara:)

Det finns alltid gråzoner och undantag! :)

Om man inte arbetar särskilt hårt, som du skriver, och hästen har en bra grundstatus i sin muskelmassa (t ex om den blivit tränad och riden regelbundet i några år innan skadan, och det inte gått sååå lång tid som den stått helt stilla, upp till ett halvår utan träning behåller den fortfarande viss muskulatur, men inte full styrka) så behöver ju inte daglig motion nöta på musklerna på samma sätt som när man tränar lite hårdare, mot prestation.
Då kan det vara bra att hålla igång med lite fler av de lätta passen. Fortfarande är det bra med variation, så någon dag kanske man kan longera / tömköra / löshoppa / skrittpromenera osv istället för vanlig ridning. :)

På samma sätt kan det vara bra att hålla igång äldre hästar med lätt motion mer dagligdags - men det är olika vad som passar olika individer bäst.

En idé kan vara att reglera kraftfodermängden utifrån det jobb hästen förväntas göra - för mycket energi i fodret ger lätt översprallig häst.
Sedan beror det på vilken typ av hagar man har, om hästen verkligen kan rasta sig i dem behöver den lite mindre motion av oss - har man sämre hagar kanske man får ge hästen lite extra promenadtid, med eller utan ryttare på ryggen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft egen häst i många år, men kommer nu att tvingas ta bort honom pga skada. Min spontana tanke när han blev utdömd var "ingen...
Svar
12
· Visningar
1 707
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 948
Hundavel & Ras Hej! Ni har säkert sett hundratals av dom här trådarna, ni har säkert också sett hundra av dom här trådarna som börjar med "Ni har...
Svar
17
· Visningar
1 920
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är så fruktansvärt trött och orkeslös. Jag gäspar och gäspar och gäspar, och det känns som om gäspningarna aldrig tar slut. Min...
Svar
0
· Visningar
213
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka